Teljesen eltérő karakterű üdülőövezetekről van szó – mindháromnak bizonyosan megvan a maga piaca. Tény, hogy a lokáció a legmeghatározóbb ingatlanvásárláskor, így például az a nagykanizsai nézelődő, aki a Balaton déli partján szeretne vásárolni, valószínűleg nehezen csábítható át a Tisza-tóhoz, például Abádszalókra. Hacsak nem szeretne az előbb említett nagykanizsai vásárló motorcsónakázni, ugyanis a három nagy tó közül ezt csak a legkeletibben teheti meg.
Egyébként gyorsan fejlődik a Tisza-tó partja, és kétségtelenül a legvadregényesebb élményt kínálja, nem is beszélve a tavat körbeölelő kerékpárútról – persze ez mindhárom üdülőövezetben megvan.
A számok persze meggyőzhetik a képzeletbeli vásárlónkat:
a balatoni ár harmada körül vannak a négyzetméterárak, a legdrágább Tiszafüreden 420 ezer vagy a népszerű Poroszlón is 350 ezer forintot kell átlagosan fizetni egy négyzetméter ingatlanért. Ezenfelül még nagyjából 10 százalékot alkudhatnak a vevők
– mondta Kiss György Csaba, az OTP Ingatlanpont vezető értékesítési tanácsadója.
A Balatonnál ugyanez a szám 1,1 millió forint – persze nagy szórással: Balatonfüred átlagos négyzetméterára 1,3 millió, Tihanyé 1,5 millió, de az „olcsóbb” Ábrahámhegyen vagy a déli parti Balatonszárszón is 900 ezer forint átlagosan egy négyzetméter – derül ki az Ingatlan.com összegzéséből.
Bizonyára nagy növekedés előtt áll a Tisza-tó. A csillaga még bőven felfelé ível, egyre kiépültebb a környék, a térség falvai egyre inkább üdülőközponttá válhatnak. Természetesen a programlehetőségek is színesednek, és ugyanúgy emelkednek a szolgáltatások árai, ahogyan a növekvő érdeklődés miatt az ingatlanárak is berobbanhatnak majd. Ha nem lenne elég az, hogy
a Tisza-tó három nagyvárosból is (Eger, Miskolc, Debrecen) egy órán belül megközelíthető, a román és ukrán befektetők megjelenése is minden valószínűség szerint felfelé srófolja majd az árakat
– teszi hozzá az OTP Ingatlanpont vezetője. Megközelítéséhez pedig még autóra sincs szükség: a fővárosból indulóknak a Tisza-tó sebesvonat ideális lehetőséget nyújt. A járat március 15-től november 2-ig közlekedik a Keleti pályaudvar és Tiszafüred között. Május 25-ig még hétvégén és ünnepnapokon, május 26. és augusztus 31. között pedig naponta jár majd – írja a Szoljon.
Igen nagy átalakulást lehet megfigyelni a „három nagy” közül a legkisebben. A Budapesttől mindössze nagyjából 50 kilométerre fekvő tavacska már-már egyre kevésbé nyaralóövezet, inkább lassacskán agglomerációs településsé válik. Vasúti infrastruktúrája is kiváló, felújított. Az egykori kis méretű, téliesítés nélküli nyaralókat folyamatosan váltják fel az új építésű lakóházak-lakóparkok.
Sokan költöznek ki ide a fővárosból
– ez érthető is: a saját célra vásárlóknak az az érzése lehet, hogy „két legyet ütnek egy csapásra”, ugyanis napi ingázó távolságban vannak Budapesttől, és élvezhetik a tó nyújtotta előnyöket, kikapcsolódási lehetőséget, strandolást is. Ennek persze ára van: az Ingatlan.com adatai szerint Gárdonyban az átlagos négyzetméterár 832 ezer forint volt április végén. Velence azonban drágább, az ott eladásra kínált lakóingatlanoknál 933 ezer forinttal kell számolni.
Hasonló a Dunakanyar helyzete is: immár inkább állandó lakhatásra keresik, és nem nyaralónak vásárolják az itteni ingatlanokat: Kismaroson 863 ezer, Verőcén 808 ezer, Zebegényben 750 ezer forintnál tartanak az átlagos négyzetméterárak.
Hazánk és egyben Közép-Európa legnagyobb tava változatlanul az éllovas – nem csak az 1,1 milliós átlagos négyzetméterárak következtében, hanem a népszerűséget tekintve is.
A fejlődés töretlen a tó partján: sorra nyílnak az új éttermek, szállodák, és ugyanolyan üzemben újítják fel a régi apartmanházakat, hoteleket is.
A part látványát azonban nem a több évtizedig elhanyagolt és nemrég felújított vállalati üdülők uralják, ugyanis sok új vitorláskikötőt is építettek, bővítettek. A szinte minden településen megtalálható móló környéke a közösségi élet színterévé alakult kávézókkal, bárokkal.
A környék kihasználta az elmúlt évtizedek borforradalmát is: a nem teljesen a parton lévő, káli-medencei települések mára fogalommá váltak.
Az északi part közúti infrastruktúrája ugyan nem a legmodernebb, de sokat segített a 8-as főút Veszprémig tartó szakaszának kibővítése. A déli part mentén végig autópálya fut, a legendás M7-es könnyíti meg a lejutást. Az északi part vasúti infrastruktúráját pedig az elmúlt években újították fel.
Meg kell említeni, hogy Tihany a maga 1,5 milliós átlagos négyzetméterárával az egyik legdrágább település az országban – az egyedi fekvés, a páratlan panoráma és a viszonylag csekély számú lakóingatlan, illetve luxusprojektek mind-mind árfelhajtó tényezők.
Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint a Balaton-parti településeken 20 százalékkal nőtt a kereslet. Jót tett a budapesti áremelkedés: sokakat elcsábít, hogy a fővárosi átlagárak ismét lekörözik a balatoniakat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.