BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

75 esztendeje adták át a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret

Tavaly, közel húsz év után a ferihegyi légikikötő újra nemzeti többségi tulajdonba került, és minden eddigi rekordot megdöntve, már 17,6 millió utast fogadott és indított. Ezzel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Magyarország egyik legfontosabb stratégiai létesítménye, kevesen tudják viszont, hogy története bővelkedik az izgalmas fordulatokban. Mutatjuk az elmúlt 75 év legfontosabb mérföldköveit.

A repülőtér építésének terve 1938-ban került napirendre, és helyszíneként egy három település – Pestszentlőrinc, Rákoshegy és Vecsés – határában lévő területet jelöltek ki.  A tervező, ifj. Dávid Károly egy olyan létesítményt álmodott meg, amely felülről – stílusosan – egy hatalmas repülőgépre emlékeztetett. A munkálatok 1942-ben kezdődtek el, azonban a háború alatt az épületek súlyosan megsérültek a szövetséges bombázók légitámadásaiban. 1944 végére Budapest – így a repülőtér is – szovjet irányítás alá került, és a romos területet néhány évre parlagon hagyták.

Végül 1947-ben született meg a döntés, hogy újjáépítik Ferihegyet a polgári repülés számára. 

Az átadó ünnepségre 1950. május 7-én került sor, de a repülőtér ekkor még nem készült el teljesen, a későbbiek során sokszor fejlesztették. 

Az elkészült részek biztosították az 1946-ban megalakult Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (Maszovlet) itteni működését. A légitársaság ekkor még csak néhány külföldi járatot üzemeltetett, elsősorban Prágába, Bukarestbe, Varsóba és Szófiába repült.

1956 - Ferihegyi (ma Liszt Ferenc) repülőtér - MALÉV Li-2P típusú repülőgép. Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr
1956 – Ferihegyi (ma Liszt Ferenc) repülőtér - Malév Li-2P típusú repülőgép / Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr

1954. november 25-én aztán megalakult a Magyar Légiforgalmi Vállalat (Malév), amely már tisztán magyar tulajdonban volt. 

Az első Nyugatra induló menetrend szerinti járat Bécsbe repült 1956 nyarán, míg az első nyugati légitársaság, amely járatot indított Budapestre, a KLM holland királyi légitársaság volt 1957-ben.

A Ferihegyi repülőtér utasforgalma 1974-re elérte az egymilliót

Az ország felett átrepülő gépek számának rohamos emelkedése miatt több új projekt is megvalósult. 1977-ben kezdődött meg az új irányítótorony és a második – a régivel párhuzamos –, 3707 méter hosszú futópálya építése. Az új utasforgalmi épület, a 24 ezer négyzetméteres 2. Terminál pedig 1985. november 1-jétől fogadja az utasokat. 

2011-ben, Liszt Ferenc 200. születésnapján a repülőtér a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hivatalos elnevezést kapta. 

2012. február 3. „fekete péntek” néven vonult be a hazai légi közlekedés történetébe, miután a Malév nemzeti légitársaság reggel 6:00 órakor végleg leállt. Noha a Malév megszűnése súlyos válságot okozott a repülőtér életében, az utasforgalom két év után újra növekedési pályára állt. 

Tavaly, közel 20 év után a repülőtér újra nemzeti többségi tulajdonba került, és minden eddigi rekordot megdöntve, már 17,6 millió utast fogadott és indított. 

A polgári repülés biztosítása mellett, napjainkban a budapesti légikikötő Kelet-Közép-Európa gyűjtő-elosztó központja is. Szerepe ezen a téren a világszínvonalú cargo-infrastruktúra létrehozása mellett elsősorban az Ázsiából, kiemelten Kínából érkező árunak köszönhetően szilárdult meg.

Kattintson az Origo oldalára, hogy lássa a repülőtér történetéről készült izgalmas fotógalériát!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.