BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ötvenöt éves a fővárosi metróvonal, amelyet még a Rákosi-korszakban kezdtek el építeni

A szocializmus időszakának legnagyobb beruházásai közé sorolható az M2-es metró megépítése a fővárosban, amelynek első szakaszát ötvenöt évvel ezelőtt, 1970-ben adták át a Deák Ferenc tér és az Örs vezér tere között. A projektet, amely az első ötéves népgazdasági terv fontos részét képezte, azonban az ország gazdasági helyzete miatt menet közben le kellett állítani, majd közel tízévnyi szünet után végül több mint húsz évig tartott az építkezés. Azóta viszont a budapesti közösségi közlekedés fontos elemét jelenti a metróvonal.

Az informálisan piros metrónak is nevezett budapesti M2-es metróvonal tervezését nem kellett a nulláról kezdeni, ugyanis 1942-ben már készültek tervek a főváros metróhálózatának kiépítéséről, és ez a tanulmány képezte a tervezőmunka alapjait – emlékeztet az Origo

M2-es metró, metróépítés, 2-es metró, m2 metró, metró
Az M2-es metró építése / Fotó: Fortepan 

1949-ben fogadták el az ország gazdasági életét meghatározó első ötéves tervet, amelynek kiemelt részét képezte a metróvonal kiépítése: ez is egyike volt a sztálinvárosi vasműhöz hasonló, presztízsértékű, kiemelt nagyberuházásoknak, amelyeket a propaganda az egekig magasztalt. Ennek megfelelően a kommunista hatalom hatalmas erőforrást, kétmilliárd forintot mozgósított erre a célra, amivel ez lett az ötéves tervidőszak második legnagyobb projektje. Érdekesség, hogy ekkora ráfordítással abban az időben negyven Margit-hidat lehetett volna megépíteni.

Két szakaszban valósult meg az M2-es metró

A beruházásra azonban szükség volt, mert a fővárosban rendkívül zsúfoltak voltak a villamos- és buszjáratok – ezért a felszíni közlekedést amennyire lehetett, a föld alá kellett terelni.

A Szovjetunió, amely előttünk járt az ilyen fejlesztésekben, jelentős műszaki-technikai támogatást biztosított, egyebek mellett a moszkvai metró nem kevesebb, mint  87 kötetes tervdokumentációját is rendelkezésre bocsátották.  

A kivitelezés 1950-ben kezdődött, és két szakaszban valósult meg. A metró hálózata kelet-nyugati, észak-déli és ezeket összefogó körgyűrűs fővonalból állt, két végpontja pedig – az eredeti, de később módosult elképzelések alapján – a Déli pályaudvar és a Népstadion lett volna.

Az átadás időpontjaként az ötéves terv végét, 1955-öt jelölték meg. 

Egy ilyen nagyságrendű projekthez azonban nem állt rendelkezésre a szükséges ipari háttér, a megfelelő felszerelések, a szovjet fúrópajzsok sem érkeztek meg időben, és előfordult, hogy a munkások ásóval, lapáttal és sokszor lovas kocsival álltak neki az alagútfúrásnak.

1953-ra nyilvánvalóvá váltak az ország gazdasági gondjai, amelyek nem tették lehetővé a beruházás folytatását. A háttérben politikai változások is zajlottak, ugyanis Rákosi Mátyás távozni kényszerült, az új kormányfő, Nagy Imre nevével fémjelzett vezetés pedig felülvizsgáltatta az addig a nehézipar mindenáron való fejlesztését erőltető gazdaságpolitikát. A Minisztertanács 1954 év elején (ekkorra egyébként is csak az alagutak 38 százaléka lett kész) határozatlan időre leállították a metróépítést, ami egészen 1962-ig szünetelt.

A következő évben döntöttek a folytatás mellett, és ekkor átadási céldátumként a Deák Ferenc tér és Fehér út közötti szakaszra 1970-et határozták meg, a teljes vonal pedig 1973-ra készült volna el.  

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.