A Stadler, a svájci vasúti járműgyártó cég most éppen 306 megrendelés teljesítésén dolgozik, kiemelten erősek a pozíciói az alternatív hajtású vonatok gyártása terén, és folyamatosan érkeznek az új megbízásai. Mindezt azonban nehezített akadálypályán érte el, amely a továbbiakban sem lesz könnyebb számára – derül ki a társaság féléves jelentéséből. A Stadler ismerős a magyar utazóközönség, de az ipari munkavállalók körében is: ez a társaság szállította a hazai síneken futó villamos motorvonatokat és a vasútvillamost, van budapesti központja, európai súlyú szolnoki gyártóbázisa és pusztaszabolcsi karbantartó egysége.
A társaság 2025 első hat hónapjában
Mindezek hátterében a Stadlert továbbra is sújtotta az ellátási lánc megszakadása és a szállítások késedelméhez vezető árvíz, emellett más tényezők továbbra is negatívan befolyásolják a pénzügyi eredményét.
Ugyanakkor a társaság tovább erősítheti vezető pozícióját az alternatív hajtástechnológiák terén és a piacon – ezt a cég közleménye Markus Bernsteinertől, a csoport vezérigazgatójától idézte. Mint elmondta: „A Stadler jelenleg 306 megrendelésen dolgozik egyszerre. Az elmúlt években világszerte beruháztunk gyártóüzemeinkbe, hogy a megrendeléseket a kívánt időben és a bevált Stadler-minőséggel tudjuk végrehajtani. Bár jelenleg jó kapacitással működünk, a következő évekre további megrendelésekre van szükségünk a munkahelyek hosszú távú biztosítása érdekében.”
A Stadlernek továbbra is ellensúlyoznia és kompenzálnia kell a 2024-ben történt három pusztító természeti katasztrófa következményeit.
2025 közepére a Stadler 301 alternatív hajtású vonatot adott el, és olyan további megrendeléseket kapott, amelyek révén úgy érzi, hogy megszilárdította vezető pozícióját e megoldások területén. Európában az alternatív hajtású, például akkumulátoros vagy hidrogénüzemű összes jármű 50 százaléka a Stadlertől származik. Például:
A 2025 első felében beérkezett legfontosabb megrendelései közé tartozik, hogy
A Donald Trump amerikai elnök által bevezetett 39 százalékos vámok nem érintik teljes mértékben a Stadlert, mert azt a Buy America törvény 2016 óta egyébként is arra kényszeríti, hogy az amerikai adófizetők pénzéből történő vásárlások esetén a hozzáadott érték legalább 70 százalékát bizonyíthatóan az USA-ban termelje. Márpedig a Stadler North America a hozzáadott értékének jelenleg a 70-80 százalékát az USA-ban termeli. A fennmaradó hányadból a beszerzések nagyobb része Európából származik 15 százalékos vámtarifával.
Ugyanakkor a Stadler elemzi az összes ellátási láncát, hogy tovább csökkentse a magas büntetővámok hatálya alá tartozó alkatrészek arányát. Például az év végén elindítja Salt Lake Cityben a karosszériagyártást, és intézkedett a felmerülő többletköltségek egy részének kivédéséről.
Az elmúlt évek magas rendelésbevétele alapján a Stadler termelési volumene és így a bevétele is jócskán megnő a következő években. Csakhogy a társaság a tavalyi magas előlegfizetéseket a jelenlegi rendelések teljesítésére használja. Ezért rövid távon a 2025 első felében gyártás alatt álló vasúti járművek nagy száma negatívan hat majd a szabad cash flow-ra, a nettó forgótőkére és a nettó pénzállományra – vetíti előre a közlemény.
Az előző évhez hasonlóan a szabad cash flow 2025 első felében is negatív volt, mínusz 744,2 millió svájci frank, míg 2024 első fél évében mínusz 384,7 millió svájci frank. A nettó forgótőke is negatív maradt: mínusz 290,9 millió svájci frank. Ezért az ügyfelek által fizetett előlegek összege továbbra is nagyobb a jelenlegi megrendelések előállítási költségénél.
A Stadler Trains Magyarország Zrt. 2005 decemberében jött létre az országban elnyert első 30 plusz 30 elővárosi motorvonat-szerződésben foglaltak teljesítésére, és más piaci és befektetési lehetőségek támogatására. A társaság jelenleg is figyeli az új lehetőségeket, erről februárban Peter Spuhler, a Stadler igazgatótanácsának elnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak.
A Stadler 2009 óta működő, ma mintegy 650 fős szolnoki gyára a csoport magyarországi termelésének központja. Elsősorban a közép- és kelet-európai piacokat szolgálja ki. Festett alumínium és részben előre összeszerelt kocsiszekrényeket gyárt az anyavállalat FLIRT, KISS és Tailor Made járműveihez, amelyek a MÁV-hoz, a GYSEV-hez, valamint más európai és amerikai vasúttársaságokhoz kerülnek. 2023 őszén elkészült az ötezredik kocsiszekrény. A Szolnokon telepített alumíniumhegesztő üzem Magyarország első, és Európa egyik legmodernebb üzeme.
A Stadler Magyarország Kft. körülbelül 50 fős pusztaszabolcsi járműkarbantartó bázisa 2006-ban épült az említett 30 plusz 30 motorvonat szállítására kötött szerződés kapcsán, amely 30 év karbantartást is tartalmazott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.