BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Elbír az amerikai védővámokkal a magyarok kedvenc vonatgyártója

A magyarországi villamos motorvonatok svájci gyártója kedvező pénzügyi eredményekről tett közzé adatokat 2025-ös első fél évére. Úgy tűnik, a Stadler megbirkózik az amerikai védővámokkal, de még nyögi annak a hatását, hogy néhány fontos beszállítójának létesítményeit tavaly árvizek sújtották.

A Stadler, a svájci vasúti járműgyártó cég most éppen 306 megrendelés teljesítésén dolgozik, kiemelten erősek a pozíciói az alternatív hajtású vonatok gyártása terén, és folyamatosan érkeznek az új megbízásai. Mindezt azonban nehezített akadálypályán érte el, amely a továbbiakban sem lesz könnyebb számára – derül ki a társaság féléves jelentéséből. A Stadler ismerős a magyar utazóközönség, de az ipari munkavállalók körében is: ez a társaság szállította a hazai síneken futó villamos motorvonatokat és a vasútvillamost, van budapesti központja, európai súlyú szolnoki gyártóbázisa és pusztaszabolcsi karbantartó egysége.

Stadler
Több pénzügyi mutatóját is javította az év első felében a Stadler / Fotó: Stadler

A társaság 2025 első hat hónapjában

  • a bevételét 1,4 milliárd svájci frankra növelte az előző évi 1,3 milliárdról,
  • az EBIT-je az egy évvel korábbi 28,2 millió svájci frank után 36,9 millió lett,
  • az EBIT-marzsa 2,6 százalékos volt, 0,4 százalékponttal magasabb az előző év azonos időszakának 2,2 százalékánál.
  • A beérkezett rendelések értéke 1,7 milliárd svájci frank volt az előző időszak 2,5 milliárdja után. Így – magyarázza a Stadler – a rendelésállomány 29,4 milliárd svájci franknál továbbra is jó szinten van.
  • A termelési volumen közel egymilliárd a bevételelszámolás konzervatív módszere miatt, amelyben szállítási egységeket vesznek figyelembe.
  • A folyamatban lévő termelési pozíció az év első felében nőtt, csökkentve a működési cash flow-t, és növelve a nettó forgótőkét.
  • A csoport eredménye 30,9 millió svájci frank volt, ez 12 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.

Stadler-gyárak sora várja az új megbízásokat

Mindezek hátterében a Stadlert továbbra is sújtotta az ellátási lánc megszakadása és a szállítások késedelméhez vezető árvíz, emellett más tényezők továbbra is negatívan befolyásolják a pénzügyi eredményét.  

Ugyanakkor a társaság tovább erősítheti vezető pozícióját az alternatív hajtástechnológiák terén és a piacon – ezt a cég közleménye Markus Bernsteinertől, a csoport vezérigazgatójától idézte. Mint elmondta: „A Stadler jelenleg 306 megrendelésen dolgozik egyszerre. Az elmúlt években világszerte beruháztunk gyártóüzemeinkbe, hogy a megrendeléseket a kívánt időben és a bevált Stadler-minőséggel tudjuk végrehajtani. Bár jelenleg jó kapacitással működünk, a következő évekre további megrendelésekre van szükségünk a munkahelyek hosszú távú biztosítása érdekében.”

Pontosan mik az említett hátráltató tényezők?

A Stadlernek továbbra is ellensúlyoznia és kompenzálnia kell a 2024-ben történt három pusztító természeti katasztrófa következményeit.

  1. Részben a svájci Wallisban, az ausztriai Dürnrohrban és különösen a spanyolországi Valenciában történt áradások hatásáról van szó. Valenciában a társaság 40 beszállítóját sújtotta a katasztrófa, néhány gyárukat elöntötte, vagy elmosta a víz. Emiatt most hiányoznak a Stadlernél folyó gyártáshoz egyes alkatrészek. A kiút egy folyamatban lévő, és a közlemény szerint sikeres felzárkózási program. Ugyanakkor még tartanak az egyeztetések a biztosítótársaságokkal.
  2. A gyenge németországi gazdasági fejlődés jelentős nyomás alá helyezi a Stadler berlini-brandenburgi üzemeit. A válasz ez esetben egy átfogó szerkezeti és hatékonyságnövelő program. Áprilisban kollektív szerződés született a szakszervezetekkel a berlini pankowi üzemről, amely 2032-ig biztosítja a telephelyet, és legalább 2029-ig garantálja a foglalkoztatást.
  3. A járművek leszállításának többsége, és így a mérlegben ténylegesen megjelenő, végső kifizetések 2025 második felében történnek.

Nem enged a cég a pozíciójából az alternatív hajtás piacán

2025 közepére a Stadler 301 alternatív hajtású vonatot adott el, és olyan további megrendeléseket kapott, amelyek révén úgy érzi, hogy megszilárdította vezető pozícióját e megoldások területén. Európában az alternatív hajtású, például akkumulátoros vagy hidrogénüzemű összes jármű 50 százaléka a Stadlertől származik. Például:

  • Áprilisban a Deutsche Bahn Regio 19 akkumulátoros-elektromos FLIRT motorvonatot rendelt a közép-türingiai akkumulátoros hálózatra.
  • Szintén áprilisban a francia Région Sud megbízta a Stadlert nyolc hibrid, méteres nyomtávolságú motorvonat építésével. Ezek a dízelüzeműeket váltják fel, akár 77 százalékkal csökkentve az adott szállítás szén-dioxid-kibocsátását.

Van feladat bőven a későbbiekre

A 2025 első felében beérkezett legfontosabb megrendelései közé tartozik, hogy  

  • márciusban a lengyel Koleje Mazowieckie (PO) további 14 FLIRT motorvonatot rendelt a Stadlertől, egyúttal 18 évre megbízta a járművek karbantartásával. A Stadler így összesen 64 FLIRT-öt szállít a Mazóvia régiónak.
  • Áprilisban, a norvégiai bergeni villamos bővítéséhez a Stadler Signaling megrendelést kapott a Norvég Szövetségi Vasutaktól a biztonsági technológia szállítására.
  • Májusban hét olyan FLIRT szállításával és karbantartásával bízták meg, amelyek majd a svédországi Arlanda repülőtér és a stockholmi központi pályaudvar között közlekednek.

Amerikai vámok? Megvan a válasz!

A Donald Trump amerikai elnök által bevezetett 39 százalékos vámok nem érintik teljes mértékben a Stadlert, mert azt a Buy America törvény 2016 óta egyébként is arra kényszeríti, hogy az amerikai adófizetők pénzéből történő vásárlások esetén a hozzáadott érték legalább 70 százalékát bizonyíthatóan az USA-ban termelje. Márpedig a Stadler North America a hozzáadott értékének jelenleg a 70-80 százalékát az USA-ban termeli. A fennmaradó hányadból a beszerzések nagyobb része Európából származik 15 százalékos vámtarifával.

Ugyanakkor a Stadler elemzi az összes ellátási láncát, hogy tovább csökkentse a magas büntetővámok hatálya alá tartozó alkatrészek arányát. Például az év végén elindítja Salt Lake Cityben a karosszériagyártást, és intézkedett a felmerülő többletköltségek egy részének kivédéséről.

Lesz egy kis meglepetés a cash flow-ban

Az elmúlt évek magas rendelésbevétele alapján a Stadler termelési volumene és így a bevétele is jócskán megnő a következő években. Csakhogy a társaság a tavalyi magas előlegfizetéseket a jelenlegi rendelések teljesítésére használja. Ezért rövid távon a 2025 első felében gyártás alatt álló vasúti járművek nagy száma negatívan hat majd a szabad cash flow-ra, a nettó forgótőkére és a nettó pénzállományra – vetíti előre a közlemény.

Az előző évhez hasonlóan a szabad cash flow 2025 első felében is negatív volt, mínusz 744,2 millió svájci frank, míg 2024 első fél évében mínusz 384,7 millió svájci frank. A nettó forgótőke is negatív maradt: mínusz 290,9 millió svájci frank. Ezért az ügyfelek által fizetett előlegek összege továbbra is nagyobb a jelenlegi megrendelések előállítási költségénél. 

A magyarországi vasútijármű-gyártás egyik bázisa

A Stadler Trains Magyarország Zrt. 2005 decemberében jött létre az országban elnyert első 30 plusz 30 elővárosi motorvonat-szerződésben foglaltak teljesítésére, és más piaci és befektetési lehetőségek támogatására. A társaság jelenleg is figyeli az új lehetőségeket, erről februárban Peter Spuhler, a Stadler igazgatótanácsának elnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak.

A Stadler 2009 óta működő, ma mintegy 650 fős szolnoki gyára a csoport magyarországi termelésének központja. Elsősorban a közép- és kelet-európai piacokat szolgálja ki. Festett alumínium és részben előre összeszerelt kocsiszekrényeket gyárt az anyavállalat FLIRT, KISS és Tailor Made járműveihez, amelyek a MÁV-hoz, a GYSEV-hez, valamint más európai és amerikai vasúttársaságokhoz kerülnek. 2023 őszén elkészült az ötezredik kocsiszekrény. A Szolnokon telepített alumíniumhegesztő üzem Magyarország első, és Európa egyik legmodernebb üzeme.

A Stadler Magyarország Kft. körülbelül 50 fős pusztaszabolcsi járműkarbantartó bázisa 2006-ban épült az említett 30 plusz 30 motorvonat szállítására kötött szerződés kapcsán, amely 30 év karbantartást is tartalmazott.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.