A New York Times "díszkonzervatív" publicistája, William Safire az amerikai elnökválasztás alkalmából zajló közvélemény-kutatási dömping ellen kelt ki a minap, azt az egyszerű kérdést feltéve olvasóinak, hogy nem érzik-e becsapva magukat a naponta más adatokat mutató felmérések által. Az amerikaiak igennel válaszoltak -- legalábbis ez derül ki abból a számsorból, mely szerint 1984-ben a kampány során még a szavazók 65 százaléka volt hajlandó együttműködni a kutatókkal, s ma már csak 35 százalékuk felel a politikai véleményét firtató kérdésekre. Vagyis három amerikaiból kettő megtartja magának válaszait, nem hagyja, hogy a voksolás napját kivéve máskor is holmi politikai ügyekkel zaklassák.
Persze Magyarországon a kampánynak még nem az a szakasza zajlik, melyben a közvélemény-kutatások eredményei felértékelődnek. Egyelőre nem a havi, napi adatok, "csupán" a tendenciák fontosak. No meg a látszatok. A mérések részei a két választás között zajló virtuális politikának, tükrözik a pillanatnyi hangulatot, de a jelek szerint a legkevésbé sem befolyásolják a bizonytalanokat. A kérdés, hogy a kutatások pontos képet adnak-e a vélemények összességéről, vagy azért képesek bemutatni azt, mert sikeresen befolyásolják a közvéleményt, a politikai folyamatok megértése szempontjából érdektelen.
Ciklus közben ennél lényegesebb, hogy miként használják fel a pártok az adatsorokat politikájuk alakításához. A szeptember elején, illetve közepén készített felmérések eltéréseket mutatnak, előbbi szerint a pártok toplistáján a helyzet változatlan (Magyar Gallup Intézet), utóbbi (Szonda Ipsos) viszont már harmadik hónapja változást regisztrál: az MSZP szavazóinak elbizonytalanodását és a Fidesz táborának erősödését. A kutatók többsége a jobboldal integrálódásával, a kormányzati ígéretekkel és az MSZP-ben zajló hatalmi harccal magyarázza a kéthetes különbséggel készített mérések eltérő eredményeit. Hogy valójában így van-e, változtak-e egyáltalán a politikai vélemények, az egy hónap adatai alapján kideríthetetlen; annyi bizonyos csupán, hogy a fent említettekkel jellemezhető az elmúlt hetek belpolitikája.
A parlamenti pártok és táborok, a választási hadjárat viharosabb szakaszára készülve, egyelőre inkább saját soraik rendezésével, mint a szavazókkal foglalatoskodnak -- annak ellenére így van ez, hogy a kormányzat láthatóan a korábbi években tapasztaltnál nagyobb figyelmet fordít a költségvetésbe épített választási ígéretek "tálalására" --, s ebben az önmagukkal vívott csatában szívesen hivatkoznak a kutatási eredményekre.
Az MSZP-ben zajló kampányban Kovács László pártelnök a közvélemény-kutatásokat magyarázva meg is üzente Horn Gyulának, "elengedhetetlennek tartja, hogy a párt minden politikusa egyéni ambícióit rendelje alá a közös céloknak". Földes György választmányi elnök, megintve a pártból kikiabálókat, figyelmeztető jelnek nevezte a kutatási eredményeket. Az éppen vezetőt cserélő SZDSZ ugyan nem kommentálta a felméréseket, de bízhat abban, hogy Horn Gyula feltűnése elűzheti a szocialistáktól az átpártolt liberálisokat.
A választási együttműködésről zajló jobbközép tárgyalássorozatot is befolyásolhatják a jelentések, hiszen egy erősödő Fidesz -- még ha az MDF a kétéves költségvetés megtorpedózásával zsarolja is -- előnyösebb pozícióban ülhet tárgyalóasztalhoz, mint ha továbbra is lefelé csúszna a népszerűségi listán.
S bár a közvélemény-kutatások a publikumot és a politikai folyamatokat befolyásoló hatásáról Magyarországon még nem készült felmérés, az Egyesült Államokból ismert tapasztalatok azt mutatják, hogy az "Ön kire szavazna?" kérdésre adott válasznál pontosabban jelzi a várható eredményeket az "Ön szerint ki nyeri a választásokat?" kérdésre érkező felelet.
Eszerint az elmúlt hónapban sem történt semmi, a párttoplistán a helyzet változatlan, a szocialisták nyerő pozícióban vannak.
Mucsányi Marianna
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.