Véleményem szerint az áremelkedési ütem csökkenésének megtorpanása egyáltalán nem akkora katasztrófa, mint sokan látják. A közgazdaságtan konszenzusos véleménye szerint az infláció gazdasági csoportok jövedelemelosztási harcának következménye. Vagyis a gazdasági szereplők -- piaci korlátoktól függően -- áremeléssel próbálkoznak a gazdaságban megtermelt jövedelemből nagyobb részt megkaparintani.
Ha megfigyeljük a magyar inflációs folyamatokat, az utóbbi időszak trendfordulója pontosan ilyen indítékokra vezethető vissza. Igaz, a nyitott gazdaságunkra külső sokként ható olajár-emelkedés és a hazai élelmiszerárak dinamikus növekedése tartalmaz annyi specialitást, hogy mindkettő olyan piacról indult, amelyben gyakran a "normál" kereslet-kínálati mechanizmustól elszakadó folyamatok figyelhetők meg. Az olajpiac mindig sok politikai és pszichológiai tényezőnek van kitéve, a mezőgazdaság árinstabilitása pedig szintén a kereslet-kínálati viszonyok sajátosságaiból fakad.
A jelenlegi inflációs ütem azonban sok mindent elárul a hazai gazdaság állapotáról. Elsősorban azt, hogy még mindig érzékenyebben reagál bizonyos hatásokra, mint a fejlett nyugati országok. Úgy tűnik, hogy a gazdasági teljesítményre nem hat negatívan az áremelkedés dinamizálódása, de ha figyelembe vesszük a kormányzati halogató intézkedéseket, melyek az infláció tompítására irányulnak, látható, hogy a belső árszínvonal bizony elég érzékenyen reagált a külső hatásra. Mindez a nagyobb energiaigényességgel is összefügghet.
A mezőgazdasági termékek magas áremelkedési üteme szintén azt jelezheti, a gazdaságban -- talán az elmúlt évtizedek zűrzavaros jövedelemátrendeződésének hatására -- piaci lehetőségek esetén nagyobb erővel jelentkeznek jövedelem-újraeloszásra irányuló motivációk.
Jelent-e ez problémát? Úgy vélem, nem okozhat komoly gondot az infláció kétségkívül átmeneti megugrása. A jelenség újrarendezi a jövedelemviszonyokat, amely ha nem is a legigazságosabb, de legalább a "legpiacibb" módszer. (Ennek morálfilozófiai fejtegetése egy másik írás tárgya lehetne.)
Megítélésem szerint a hazai fejlemények két kisebb jelentőségű negatív hatást okoz(hat)nak. Egyrészt növekednek az infláció közvetett és közvetlen költségei, amely károsan hathat a gazdasági teljesítményre, másrészt kedvezőtlen irányba módosulhatnak a várakozások, amely -- mint tudjuk -- mindig kihat az áremelkedésre. Ebből a szempontból a pszichológiai határ átlépése különösen rossz.
Az inflációval kapcsolatban sokan vetették fel a kormányzati felelősség kérdését. Kétségtelen, a választási ciklusok ismeretében nem jött jókor a fordulat. Választások közeledtével ugyanis egy esetlegesen beígért szigorú költségvetési politika várakozásmérséklő hatására sem lehet számítani. Más kérdés, hogy olyan kormány még nem nagyon létezett a történelemben, amely választások előtt költségvetési szűkmarkúságot ígér.
Le kell azonban szögezni, bár már vannak élénkítési szándékra utaló jelek, az eddigi számok ismeretében nem süthető a kormányzatra a felelőtlenség bélyege. A reálkamat-kiadásokkal nem számoló költségvetési egyenleg valószínűleg jövőre is szufficitet fog mutatni. Ez általában keresletszűkítést jelent, mert az inflációt kompenzáló kamatkiadást a gazdaság szereplői -- az elmélet szerint -- megtakarításaik reálértékének megőrzésére fordítják. Így a kiadások ezen része nem jelent kereslettöbbletet a gazdaságban. Igaz, a lakosság jelenlegi alacsony megtakarítási hajlandósága kicsit árnyalja a képet, de ezzel együtt sem tekinthető különösebben expanzívnak a következő két év költségvetése.
A kormány azonban így is sokat veszített az infláció megugrásával. A kilencvenes évek elején, közepén a költségvetési prognózisok rendre alulbecsülték az áremelkedés mértékét. Ez oda vezetett, hogy a gazdasági aktorok egyszerű hüvelykujjszabályként hozzáadtak a becsléshez néhány százalékot. 1996 óta azonban a gyors mérséklődés alatt egészen jó inflációs előrejelzések születtek a kormány részéről. Ez már-már megteremtette a hitelességet, amely a bértárgyalási viták során is érezhető volt. Ezt a hitelességet áldozta fel a kormány a 2000. évi költségvetés oltárán.
Azt már januárban látni lehetett, hogy a kormányzati inflációs prognózis csak ritka szerencsével teljesülhet, de sosem volt még ennyire nyilvánvaló, hogy a szándékos alulbecslést rejtett megszorításra és a költségvetés bebiztosítására tudatosan alkalmazza a gazdaságpolitikai vezetés. A mostani magatartás bizonyára összefügg a tavalyi költségvetés körüli problémákkal. Az alulbecslésből származó bevételi többletet talán csak biztosítéknak tekintette a kormányzat azok után, hogy az 1999-es büdzsét csak a hirtelen beköszöntő második félévi konjunktúra mentette meg.
Ilyen előzmények után tovább rontja a kormányzati hitelességet a kétéves költségvetés nyilvánvalóan politikai célokból történő bevezetése. Semmiféle szakmai érv nem indokolja ugyanis, hogy a kormányzat gazdasági elképzeléseit miért kellene két évre előre költségvetési törvénybe foglalni. Az 1999-es költségvetés és a 2000-es inflációs prognózis ismeretében mindez indokolatlan önbizalomnak tűnik, amely nem éppen tekintélynövelő.
Ezzel együtt is hangsúlyozni szeretném, a kormányzati magatartás nem oka a kialakult magasabb áremelkedési ütemnek, a választások előtt anticiklikus gazdaságpolitikát számon kérni rajta pedig szakmailag lehet jogos, de elvárni mégiscsak illúzió.
A közgazdasági elmélet és a jegybanktörvény is a mindenkori monetáris hatóság feladatkörébe tartozónak tekinti az árstabilitás felügyeletét, illetve az infláció elleni küzdelmet. A probléma az, hogy a Magyar Nemzeti Banknak jelenleg igen korlátozottak a lehetőségei az infláció elleni küzdelemben.
Ennek elsődleges oka az árfolyamrendszerben keresendő. A jelenlegi rezsim ugyanis a rögzített változathoz áll közelebb abból a szempontból, hogy a jegybanknak folyamatos beavatkozási kötelezettsége van, amely alapvetően meghatározza a pénzpiaci kereslet-kínálati viszonyokat. A gazdaság tőkepiacainak nyitottsága miatt viszont a kamatszint nem térhet el jelentősen a külföldön kialakult értéktől. Ebben az esetben ugyanis a tőke nagyarányú, esetleg kezelhetetlen be-, illetve kiáramlására lehet számítani. Adott tehát egy olyan árfolyam-politika, amely stabil, alacsony kockázattal bíró értékpapírpiacot kínál a külföldi befektetőknek. Az itt kialakuló kamatszint emelése extraprofitot jelent a külföldiek számára.
Ez az oka annak, hogy az utóbbi időben a jegybank és a Pénzügyminisztérium közötti szereposztás felcserélődött. Míg egy önmérsékletet tanúsító költségvetés és csökkenő infláció mellett a Nemzeti Bank a nominális horgony szerepét betöltő árfolyamrendszer kitartó híve volt, addig most a sávszélesítésből fakadó kockázati felár segíthetne, hogy a kamatemelést úgy lehessen végrehajtani, hogy az ne járjon sterilizációs feladattöbblettel.
Mindeközben a költségvetés ráébredt arra, hogy a jelenlegi rendszer sok előnnyel kecsegtet számára. Az alacsony kamatlábak ugyanis a beruházások növekedésén és a deficit olcsó finanszírozásán keresztül kedvez az élénkítő gazdaságpolitikának. Megjegyzendő, hogy a beruházások bővülési ütemét figyelembe véve mindeddig inkább csak az állampapírok alacsony reálhozama volt igazolható szempont.
A kamatemelés után legtöbben a jegybank és a PM közötti konfliktus éleződését várták. Egyelőre ennek nem tapasztalható külső jele, ami mindenképpen szerencsés a piaci megítélés szempontjából, és talán azt is jelentheti, hogy a kományzat belátta, a jegybank részéről a kamatemelés nem csupán neki szánt fricska, hanem egy "eszközszűkében" levő monetáris hatóság kényszerlépése volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.