Amennyiben Magyarország után a csehek és esetleg Ausztria is Gripenekkel korszerűsítené a légierejét, az amerikai fegyvergyártók többet veszítenének, mint három kis európai ország piacát. A nimbuszt. Azt, hogy az amerikai gépek korlátlan urai a NATO légterének. Vagyis tulajdonképpen inkább az a meglepő, hogy miért így, megkésve dolgozták ki a tengerentúlon -- egy diplomatikus megfogalmazás szerint -- az új "ár- és elérhetőségi tájékoztatót"? Ennyire biztosak lettek volna (ők is) a számukra kedvező döntésben?
Ami, ha így van, azért nemcsak az amerikai helyzetértékelést minősítené, de a magyar kormány döntési mechanizmusát is. A katonai, politikai, gazdasági szempontok bonyolult viszonyrendszerében a mérlegelés néhány hetesre szűkített, nyári szabadságoktól is terhes időszakában az ár-, illetve ellentételezési ajánlatok minden egyéb érvet a háttérbe szorítottak. Igaz, ha eleve nem lehet tudni, hogy a magyar légierő feladatai milyen nemzeti biztonságpolitikai, illetve katonai stratégia keretei közé illeszkednek (mivel ezeket még nem dolgozták ki), valamint hogy a jelenlegi, avagy egy tovább bővülő NATO közös légterével számolhatunk-e, akkor valóban az válik a legfontosabbá: minél olcsóbban nyomják le a torkunkon a tagsággal vállalt kényszerű beszerzést.
Ebből a szempontból talán nem is jön rosszul a kéretlen új ajánlat. Jóllehet Gripen-ügyben nem született még írásos elkötelezettség, a nyilvánosságra hozott döntésből azért aligha lenne egyszerű kihátrálni. A konkrét részletekről folytatott egyezkedés során azonban a magyar tárgyalási pozíciókat erősítheti, hogy az amerikaiak nem adják fel egykönnyen.
Talán nem véletlenül szivárgott most ki, hogy magyar részről az ellentételezésben szeretnék feljebb módosítani a svéd beruházási arányt. Az F--16-osok végkiárusítási szándéka nyomós érv.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.