BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kipróbáltuk: Seat Altea Freetrack

Egyelőre megállíthatatlannak látszik az SUV-szegmens térnyerése az autópiacon, évről-évre többen választanak ebbe a kategóriába tartozó modellt. Döntésük érthető, hiszen a felfokozott tempójú életvitelből a természetbe menekülés, az aktív kikapcsolódás lehet a legjobb elixír. Ehhez pedig olyan autóra van szükség, amelynek nem állja útját kisebb vízmosás, murvás, sáros talaj, elfér benne agy rafting-felszerelés vagy a családi sátor hálózsákokkal, kemping főzőkészlettel. Nos, a Seat Altea Freetrack pontoson ilyen autó.

A Freetrack, a Seat első terepjáró modellje a júniusi Barcelonai Autószalon alkalmával mutatkozott be. Az Altea XL alapjaira épülő kompakt egyterű valódi terepjáró képességekkel rendelkezik. Szabadmagassága 40 milliméterrel haladja meg az XL modellét, harmadik generációs Haldex-rendszerű összkerékhajtása hidromechanikus kapcsolat és elektronikus szabályozás segítségével biztosítja, hogy a motor nyomatéka folyamatosan és pontosan elosztva jusson a négy kerékre. Alaphelyzetben a nyomaték teljes mértékben az első kerekekre kerül, de a rendszer akár 50 százalékát is a hátsó kerekekre irányíthatja.

A spanyolországi Galícia eukaliptusz erdeiben, illetve egy márványbányában próbára tett Altea Freetrack meglepően jó benyomást tett. Természetesen az autó nem a somogybabodi dagonyázásra készült, de sár, vastagon lerakódott, süppedős zuzalék, vízátfolyás minimális problémát sem okozott a kétliteres, 170 lóerős TDI erőforrással. A velem együtt tesztelő, gyakorlatlan, off-road-dal először találkozó hölgy is könnyedén teljesítette az akadályokat, s tulajdonképpen ez a nagyszerű a kocsiban.

Olyan off-road-os képességekkel ruházza fel még a gyakorlatlan vezetőt is, amelynél többre igazából nem lehet szükség. Meredek lejtőn, kikapcsolt ESP-vel sem sikerült kihozni sodrából, kormányzása direkt, precíz, s az összkerékhajtás valóban mindig elegendő biztonságot tartogat. Úttartására sem lehet panasz, a magasabb építés ellenére, nagyobb sebességnél, kanyargós úton is kimondottan semleges maradt az autó. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Freetrack-hez TSP, azaz vontatmánystabilizáló is rendelhető, amely megakadályozza a lakókocsi, utánfutó stb. belengését. A terepjárás során gyakran előforduló karcolásoktól, kőfelverődésektől védenek az övvonal alatti borítások, illetve a speciális műanyag első és hátsó lökhárító.

Az Altea Freetrack-ben az a jó, hogy a „telekjárásnál” sokkal többre hivatott, ám nem hivalkodó terepjáró, valódi családi autó. Méghozzá a sportosabb fajtából. Az Altea Freetrack egyelőre kétféle erőforrással, a már említett kétliteres dízellel, illetve a 200 lóerős TFSI benzinessel lesz elérhető. Mindkét aggregát igazán dinamikus autóvá teszi a családi SUV-t. A 2.0 TFSI 214 km/h-s csúcssebességet, illetve 7,5 másodperc alatti gyorsulást biztosít a modell számára, miközben átlagfogyasztása a gyáriak közlése szerint, mindössze 9,4 liter. A 2.0 TDI legnagyobb sebessége 204 km/h, álló helyzetből 100-as tempóra pedig 8,7 másodperc alatt gyorsul fel, átlagfogyasztása 6,8 liter körül alakul.

A sportosabb autókhoz hasonló menetteljesítményen túl a Freetrack térkínálata az Altea XL-t idézi. Vagyis igen tágas, amelyhez 593 literes csomagtartó párosul. Az első sportülések kimondottan jó oldaltartásúak, aminek terepen vehetjük igazán nagy hasznát. De nem panaszkodhatnak a hátul ülők sem, az ülések kényelmesek, állíthatók, s akár 16 centiméterrel hátrébb is csúsztathatók.
Jól sikerült a zajszigetelés is, s talán a belül felhasznált anyagok minőségének köszönhetően kellemes légkör várja a beszállókat. Az utasok szórakoztatásáról multimédiás rendszer gondoskodik, amelynek érdekessége a mennyezetre függesztett 7 colos TFT-képernyő, de találunk az autóban DVD-lejátszó, vidojáték, laptop, MP3-lejátszó csatlakoztatására szolgáló RCA-aljzatot is. A hang így az autó saját audio-rendszerén szólaltatható meg. Mivel nem volt nálunk DVD, a „házi mozinkat” nem tudtuk kipróbálni, mindenesetre hosszabb napon való parkolás után a képernyőt lehajtva azt tapasztaltuk, hogy igencsak felforrósodott. Reméljük, a tervezéskor ezt is figyelembe vették a Seat mérnökei, s nem a leggyakrabban cserélendő dolog lesz a kocsiban. Mert gyerekes családoknak sokszor jól jöhet majd hosszú utazások során, ha az unatkozó csemetéket le lehet kenyerezni egy filmmel, s nem kell minden autós büfé felé kitérőt tenni. Szintén a gyerekek örülnek majd az alapáron kapható, hátsó oldalablak árnyékolónak, amelyek természetesen az ajtóba süllyeszthetők. A betűző nap elleni védelem mellett az árnyékolók feltehetőleg a tévénézést is megkönnyítik majd.

Az Altea freetrack további szériafelszerelései között szerepelnek a kétzónás automatikus légkondicionáló, az esőérzékelős ablaktörlők, az automatikusan elsötétedő belső tükör, az automatikus fényszóró felkapcsolás, a parkolóradar, a sebességszabályzó automatika, a fedélzeti számítógép, plusz CD-MP3 lejátszós rádió, kezelőgombokkal a kormánykeréken. A biztonsági felszereltség alapkivitelben magában foglalja az elektronikus menetstabilizálót (ESP), a hat légzsákot, és az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert is. S, amit fontos megjegyezni, az Altea freetrack négykerék meghajtású kivitele egyetlen felszereltségi szinttel készül, vagyis a felsoroltak alapáron járnak.

Az Altea Freetrack szeptemberben lesz elérhető a hazai kereskedésekben. A fronthajtású, kétliteres 140 lóerős dízel ára 6,557 millió, a négykerék hajtású 2.0 TDI (170LE) ára 7,554 millió forint lesz, a négykerék hajtású 2.0 TFSI (200LE) pedig 7, 812 millió forintba kerül majd.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.