Világgazdaság

A panaszok harmada jogos

Megerősítést nyert az európai uniós források felhasználásához kapcsolódó szabályozás egyik úttörő rendelkezése, amely szerint panaszt tehetnek a pályázók az elutasító döntés ellen. Ez a lehetőség most a nemzeti fejlesztési és gazdasági, illetve a pénzügyminiszter 14/2008. (VIII. 19.) NFGM–PM együttes rendeletével még egyértelműbbé és szigorúbbá vált. Panasz esetén ötnapos önrevíziós lehetőséget biztosít a sérelmes döntést hozó szervnek a korrekcióra, ugyanakkor a 2008. augusztus 29-ét követően megjelenő pályázati kiírásoknál a panasz elutasítása esetén már kizárja a felülvizsgálati kérelem lehetőségét (VG, szeptember 5., 5. oldal).

A panaszok érdemi elutasítását szabályozó jogszabályi lehetőségnek a kibővítése azt a célt szolgálja, hogy a panaszok elbírálása hatékonyabbá váljon – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. A 2007–2013-as programozási időszakra irányadó 255/2006. (XII. 8.) kormányrendelet szabályozta először a panaszok kezelésének rendjét. Ez a beadványokat két csoportra osztja: a közreműködő szervezetek, illetve a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (irányító hatóságok) döntései elleniekre.

Az új szabályozással megnyílik az út az önrevízió előtt. Ennek keretében a döntéshozó szerv a panasznak helyt adhat, és az érintett döntést saját hatáskörben megváltoztathatja. Ha az önrevízión belül nem bírálják el a beadványt, akkor az általános panasz-ügyintézési rend szerint az illetékes szervezeti egységhez továbbítják azt.

Más fontos változás, hogy az új rendeletben újabb ponttal bővült a beadványok érdemi elutasításának a köre. E szerint a panaszt érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani, ha az a megsértett jogszabályi vagy kiírás szerinti rendelkezésekre történő hivatkozást nem tartalmazza.

A kétlépcsős – sokszor hoszszadalmasnak tartott – jogorvoslat helyett most a közreműködő szervezeteknek és az irányító hatóságoknak az önrevízió lehetőséget ad arra, hogy a típushibákat orvosolják, és öt napon belül visszafogadják a projekttervet. Ez idő alatt természetesen arra is van mód, hogy az egyéb hibákat korrigálják. Az önrevíziós rendszer így továbbra is biztosítja, hogy egy-egy panaszbeadványt két független szervezet/szervezeti egység is megvizsgáljon. A bíráló bizottsági döntés jogosnak talált sérelmezése után az irányító hatóság így gyorsan vissza tudja helyezni a projekttervet az értékelési folyamatba. Ezzel a módszerrel az alapos panaszszal érintett projekttervek értékelési folyamata is ésszerű időn belül lezárul, továbbá az érdemi panaszok elbírálásának határideje is lerövidülhet.

Beadványok

Az eddigi kétszintű panaszelbírálás keretében 2007 óta a közreműködő szervezet döntése ellen 1037, az NFÜ (valamely irányító hatósági) döntése ellen pedig 122, vagyis összesen 1159 panaszt nyújtottak be a 2008. június 30-i adatok szerint.

Az összes megvizsgált beadvány 33 százaléka bizonyult jogosnak.

Az összes megvizsgált beadvány 33 százaléka bizonyult jogosnak.-->

Kormányválság Devizakereskedőknek KK - HR szakoldalak KK - Képzés Politikai közvélemény-kutatások KK - Vállalati szemmel Orbán Viktor évértékelő beszéde KK - Toborzás Bűnügyek KK - Hírek röviden kormányátalakítás repülés Reklám és Média Deviza- és árupiac Befektetési lehetőségek Egyesült Államok biztosítás Tudomány - Kultúra BÉT Az Apollo Tyres és Magyarország MÁV infokommunikáció