Világgazdaság

Reklámban utazik a posta

Direktmarketing-küldeményekkel kompenzálnák a levélforgalom csökkenését

Évi 60 eurós átalánydíjért cserébe korlátlan számú levelet és képeslapot küldhetnének a német lakosok – legalábbis ilyen új szolgáltatás bevezetését tervezi a Deutsche Post. A Wirtschaftswoche német hetilap értesülései szerint akár már 2010-ben bevezethetik a megoldást, amely az előfizetők számára elkerülhetővé teszi majd, hogy minden egyes levelükre külön bélyeget kelljen vásárolni.

Az újság információi szerint a magányszemélyeknél jóval nagyobb levélforgalmat generáló vállalkozásoknak ugyanakkor sokkal borsosabb árat kell majd fizetniük a szolgáltatásért. A német posta az új megoldással tompítani szeretné a levélforgalmának az elmúlt esztendőkben tapasztalt évi kétszázalékos mérséklődését.

Hasonló a helyzet Magyarországon is, hiszen míg 2002-ben az egymilliárdot is meghaladta a levélpostai küldemények forgalma, addig az elmúlt pár évben ez a szám az évi 800 millió darabot sem érte el.

Ennek fényében a Magyar Posta Zrt. is folyamatosan új szolgáltatások és termékek bevezetésével igyekszik fenntartani a forgalmát, főképpen a vállalati ügyfelekre koncentrálva. „A levélforgalom mozgatója ma már nem a lakossági levelezés – egy személy csupán átlagosan évi 3,81 darab levelet ad fel –, hanem a lakossági ügyfelekkel rendelkező szolgáltató szektor” – tájékoztatta a Világgazdaságot Tomecskó Tamás, a Magyar Posta Zrt. szóvivője.

Elmondása szerint a technológiai fejlődéssel a tranzakciós levélforgalom (azaz például a számlalevelek és a számlakivonatok, amelyek a teljes forgalom zömét teszik ki) csökkenése várható, a posta ebben a környezetben az elektronikus szolgáltatások lehetőségeinek kiterjesztésével, például adatbázis alapján történő küldemény-előállítással, a küldemény kézbesítéséhez kapcsolódó digitalizálással és dokumentumkezeléssel, komplett dokumentummenedzsment-szolgáltatással próbálja megtartani az ügyfeleit.

Középtávon a levélforgalom csökkenését a direkt marketing (dm) – azaz a reklámlevelek és katalógusok – piacának fejlesztésével igyekszik kompenzálni a posta. A nemzetközi tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy ezen szegmens előtt még nagy a fejlődési potenciál.

Ezt a lehetőséget felismerve hozta létre a Magyar Posta életmód-adatbázisát, mely többszázezer célszemély vásárlási-fogyasztási szokásait, preferenciáit, tervezett beruházásait, és egyéb életmód-adatait tartalmazza, és amely kifinomult célcsoportképzést és célcsoport-elérést tesz lehetővé a marketingszakemberek számára. Az adatbázis mellett komplex dm szolgáltatások, küldemény-előállítás, akár tervezés, vagy nyereményjátékok lebonyolítását is nyújta a vállalati ügyfeleknek a Posta Direkt, a Magyar Posta direktmarketing szolgáltatások nyújtására specializálódott részlege.

A lakossági levelezési szokások „ápolása„ és visszaállítása” érdekében pedig évről-évre új technológiákat is alkalmazó, levélküldést ösztönző programokat indítanak. Ilyen volt például 2006-ban és 2007-ben az interneten kiválasztható és megírható, majd feladható képeslapok akciója, vagy 2008-ban az az eseménysorozat, amelyek keretében plázákban berendezett fotó stúdiókban ingyenesen elkészíttethető és feladható személyes képeslapokat küldhettek szeretteiknek, barátaiknak az érdeklődők.

A Magyar Posta szolgáltatásainak fejlesztésén túlmenően azok igénybevételi lehetőségeit is próbálja a piac és a technológia fejlődése diktálta igényekhez igazítani. Ennek szellemiségében készül a Magyar Posta virtuális postahivatala, ahol egyrészt a meglévő termékportfólióból lehet szolgáltatásokat elektronikus megrendeléssel és fizetési módozatokkal igénybe venni. Mindemellett elektronikus számlázási és fizetési rendszer kidolgozását is tervezik. A lakossági ügyfelek kényelméért pedig csomagfelvevő és kézbesítő automatákkal, valamint a sárga csekkek gépi elfogadására alkalmas berendezésekkel kívánnak megjelenni a közeljövőben.

Inflációkövető postai árak – markáns csökkenésekkel

A szolgáltatások árainak meghatározásánál az elmúlt néhány évben a Magyar Posta Zrt. általában az mértékéhez közeli áremelést hajtott végre – tájékoztatta a VGO-t Tomecskó Tamás. Egyes termékek árazásánál azonban ez az általános elv nem volt alkalmazható, hiszen a szabadpiaci körülmények között a posta is egyre több esetben kerül komoly árversenybe. Ilyen termékek elsősorban a logisztikai portfoliójukban találhatóak, így pl. az EMS Gyorsposta tarifáját januártól markánsan csökkentették, az kulcs emelkedése ellenére sem minden csomagterméknél találkoznak majd igénybevevők az árak emelkedésével.

bevételcsökkenés posta Magyar Posta forgalom