Egyszerre több autókereskedő cég felszámolási eljárásáról számol be a Magyar Közlöny melléklete, a hetente megjelenő Hivatalos Értesítő legutóbbi száma. Nemcsak az érintett cégek, de gyakorlatilag egyetlen márkakereskedő sem kíván névvel nyilatkozni, mondván, annyira bizonytalan a helyzet, hogy mindenki mindentől fél. A Suzuki-kereskedők például teljesen kilátástalannak tartják a helyzetüket, és azt mondják: a Magyar Suzuki túl nagyra növelte a hálózatot, és a több mint 150 kereskedő mindegyike még három évvel ezelőtt sem élt meg gond nélkül. Azóta harmadával csökkent a kereskedők száma, de hét hónap alatt 66 százalékkal kevesebb, mindössze 5300 Suzuki kapott rendszámot, s ez azt jelenti, hogy messze még a folyamat vége. A márka kereskedői sorra mentek tönkre, köztük a legismertebb a fővárosi Suzuki Top és a Suzuki Ász volt, most pedig a négy dunántúli megyében dolgozó Generált számolják föl.
A bajok nem az autóvásárlások már két évvel ezelőtt, tehát a világválságot megelőzően bekövetkezett szűkülésével kezdődtek. Azt még valahogy kigazdálkodták, ám a világválság miatt a bankok kiemelt kockázatúnak minősítették az autógyártást és a -kereskedést egyaránt. Emiatt gyakorlatilag megszűntek a kereskedőknek nyújtott forgóeszközhitelek.
„Forgótőke nélkül nem lehet életben maradni, és október óta ez okozta a likviditási gondjainkat” – mondta a márciusban csődbe ment Ász-Auto vezetője, Verhás Dániel, hozzátéve: ma mindenki a csőd felé menetel, s aki tagadja, nem mond igazat.
Erre a kereskedők egyharmada simán rábólintana, ám a szakmát az is katasztrofálisan érintette, hogy a PSZÁF előírta: csupán legalább 20 százalékos önrésszel és legfeljebb 96 hónapos futamidővel adható a hitel.
A felügyelet az elsősorban a Suzuki által hirdetett, nulla önerővel tíz évre adott hitelek miatt 2007 tavaszán kiadott egy körlevelet. Ebben tájékoztatta a finanszírozó intézetek vezetőit, hogy kockázatosnak tartja azokat az autóvásárlási hitelügyleteket, amelyek futamideje több mint hat év, s különösen kockázatosnak, ha a vásárló önereje nem haladja meg a 20 százalékot, és a futamidő több mint nyolc év. Ezekben az esetekben ugyanis a kinn lévő tőkére – a gyors értékvesztés miatt – nem jelent fedezetet maga az autó. A körlevél azonban nem hozott változást a finanszírozási gyakorlatban. Ezért 2008 májusában a PSZÁF felszólította a pénzintézeteket, hogy fél éven belül szüntessék meg a kifogásolt feltételekkel kínált hitelkonstrukciókat, ellenkező esetben a társaságok kötelező tőkeemelését írja elő.
Az ilyen erőltetett eladásba aztán más márkák is belefogtak, és értesüléseink szerint a Skoda-, a Citroën- és Chevrolet-kereskedők is bajban vannak. Kovács Tamás, a GM Hungary ügyvezető igazgatója azonban a Chevrolet esetét vitatja, mondván, ha hét hónap alatt 55 százalékkal, júliusban pedig 73-mal zuhan a kereslet, azt a piac minden szereplője megérzi. A szakember hozzáfűzte ugyanakkor, hogy az évtized derekán, amikor évekig 200 ezer körül volt az újautó-eladások száma, a magyar kereskedők akár 300 ezer átadását és szervizelését is el tudták volna végezni, hiszen 1100 értékesítési pont volt országszerte. A magyar gazdasági válság és az azt követő globális krízis hatására azonban nem készülhettek fel a vállalkozók.
Más forrásból kapott értesülésünk szerint a Peugeot Kovács és a Peugeot Sárkány csődje mögött egy-egy rájuk kényszerített nagyberuházás áll. Azonban nem márkaspecifikus, hogy a vállalkozókat az importőrök arra kényszerítették, hogy a nyugati normák szerint építsenek, vagy aszerint építsék át a szalon-szerviz komplexumukat. Egy ilyen 400-500 milliós nagyberuházás persze nem ment önerőből. A százmilliós hitelekkel korszerű kereskedéseket felépített vállalkozások egy részének csődje tehát több mint valószínű.
Egyelőre senki sem tudja, hogy hányan mehetnek csődbe a még mindig körülbelül 900 értékesítési pontot működtető vállalkozások közül, és azt sem, hogy meddig tarthat a csődhullám. Országszerte rengeteg az eladó kereskedés, amelyet még működtetésre sem vesz át senki – mondta Ormos István, a Duna Autó Zrt. vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy különösen azokat roppantja meg a piacesés, akik korábban előleget vettek fel az olajforgalmazóktól, illetve a tervezett hitelközvetítésért jutalékelőleget. A kereskedések számára a hitelközvetítői jutalék igen fontos bevételi forrásnak számított, az eladások csökkenésével azonban ez a jövedelem is jelentősen csökkent.
Ha már az eladások nem mennek, a szervizelés még valamennyire biztos megélhetési forrást jelenthet, de sok vállalkozó csak az eladásokra, a jutalékra koncentrált, és nem javította a szolgáltatás színvonalát. Így szervize ma kong az ürességtől.
Az erős vállalkozások szerint ugyanakkor ráfér a szakmára a tisztulás. Horrortörténetek szólnak olyan szürkeimportőrökből, adócsalókból lett kereskedőkről, akik mind a vevőt, mind az importőrt megpróbálják becsapni. Az importőrök által alkalmazott megfelelő végzettségű, de tapasztalatlan fiatal menedzsereket könnyen megvezetik a dörzsölt öreg rókák, és a szakmában nem egy álcsődből meggazdagodott egykori kereskedőről tudnak, aki ma Thaiföldön éli világát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.