Javítja-e a bank és az ügyfél kapcsolatát a kódex?
Lénárd Mariann
A Banki Hitelkárosultak Egyesületének főtitkára
Mérföldkő
„A kódex fontos mérföldkő, mivel a hitelintézeti törvénybe iktatva törvényi alapokra helyezi a bankok szabályozását. Szintén fontos, hogy a PSZÁF megerősödött jogköröket kapott, a kódex ugyanis csak akkor lesz valós szabályozó, ha lesz, aki betartatja. Örvendetes fejlemény, hogy sok bank magára vállalta a benne foglaltakat, és az a bank, amelyik ezt megtagadja, kizárhatja magát a hitelezési piacról. Sajnos egy válságnak kellett bekövetkeznie ahhoz, hogy szemléletváltás következzen be a bankoknál, és felismerjék, akkor járnak a legjobban, ha hozzásegítik az ügyfeleket ahhoz, hogy vissza tudják fizetni a hiteleiket. Jó lenne, ha a biztosítók mellett létrejött hitelintézetek is aláírnák a kódexet, tapasztalataink szerint ugyanis ezekkel a cégekkel kapcsolatban van a legtöbb panasz.”
Szekeres Tibor
Az Axa csoport országigazgatója
Transzparencia
„Támogatjuk az elvet, hogy tisztességesen kell viselkedni az ügyfelekkel, ez a kódex azonban nem jó sem az ügyfeleknek, sem a bankoknak, ezért nem írjuk alá. Mi a benne foglaltaknál már sokkal előrébb járunk. A kódex például azt írja elő, a bankok a PSZÁF-fal egyeztessenek a transzparens árazásról, mi viszont az új forinthitelünk árazását a bankközi kamatlábhoz igazítjuk, így eleve átlátható, hogyan fog változni. A dokumentum emellett az európai uniós szabályozással sem kompatibilis. Mi is szívesen aláírnánk egy olyan kódexet, amelyik igazodna az uniós normákhoz és amelynek betartását nem a PSZÁF, hanem a Magyar Bankszövetség felügyelné. Attól egyébként nem tartok, hogy versenyhátrányba kerülnénk az aláírás megtagadása miatt.”
Dunavölgyi Mária
Az OTP Lakáslízing vezérigazgatója
Jól használni
„Jó lépés a banki magatartási kódex elfogadása, és az egész piac érdeke, hogy ezt később a gyakorlatban is jól használjuk. A kódex mindenképpen jobb lehet, mint a közelmúltban elfogadott hasonló törekvéseket szolgáló törvény, hiszen több szakmai egyeztetés övezte, és jóval fókuszáltabb is. Az is vitathatatlan, hogy van szerepe az állami regulációnak. Ugyanakkor nehéz kérdés, mi az, amit a piaci versennyel, mi az, amit a szereplők önszabályozása révén és mi az, amit külső szabályozással lehet elérni a megfelelő működés érdekében. A bankszektorban mindig van egy-két szereplő, aki belemegy olyan helyzetekbe, amelyekbe nem kellene, és mindig vannak követőik is. Fontos, hogy ott, ahol ilyen veszélyek vannak, legyen egységes szabályozás, ott viszont nem szabad beavatkozni, ahol ez megöli a versenyt.”
Dietz Gusztávné
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke
Megoldás lehet
„Várakozással tekintünk a kódex gyakorlata elé, mert a jövőre nézve megoldást hozhat. A jelent viszont szerintünk egyáltalán nem kezeli, nem nyújt segédkezet azoknak a fogyasztóknak, akik már bedőltek, benne vannak a pácban. Napjainkban sokszor összemosódnak a fogyasztóvédelmi és a tisztességtelen piaci magatartás szabályai. Fontos, üdvözlendő szempont, hogy a kódex most végre egyértelművé teszi a tisztességtelen piaci magatartások fogalmát. Ezek ellen pedig a PSZÁF felléphet, a visszaélőket elmarasztalhatja, bírságolhatja, függetlenül attól, hogy ki csatlakozott a kódexhez, ki nem. A bankokat bünteti természetesen, így az egyedi fogyasztónak még egyáltalán nem oldódik meg a gondja.”
Kováts Surd
A GVH Szolgáltatási Irodájának helyettes vezetője
Egy lépés
„A hazai hitelintézetek számára nemrégiben hosszas egyeztetést követően kidolgozott etikai kódex a Gazdasági Versenyhivatal véleménye szerint újabb lépésnek tekinthető abban a folyamatban, amelynek célja a lakossági pénzügyi szolgáltatások piacán a verseny minél hatásosabb érvényesülése: ez elsősorban a szolgáltatások átláthatósága, illetve a bank- és hitelváltás mesterséges akadályainak megszüntetése által valósulhat meg. A versenyhivatal emellett bízik benne, hogy a kódex is segíti a magyarországi piacon működő hitelintézeteket a verseny- és fogyasztóvédelmi kérdések felismerésében és – nem utolsó sorban – a megfelelő kezelésében is.”


