Világgazdaság

Kevesebb élelmiszert vásároltunk, de van jó hír is

Magyarországgal együtt kilenc fejlett európai országban csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem mennyiségben mért forgalma a második negyedévben, tavaly április-júniushoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat a nemzetközi trendekről.

Hazánkban, értéket tekintve 3,6 százalékkal nőtt a bolti forgalom a második negyedévben, a múlt évi hasonló időszakhoz képest, mennyiségben azonban 1,2 százalékkal csökkent.

A huszonegy vizsgált, fejlett ország átlagát tekintve, a második negyedévben 1,9 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot (napi fogyasztási cikket) adtak el, mint a múlt évi hasonló időszakban. Ez a legjobb mutató az elmúlt öt negyedév során.

A trend kedvező fordulatának fő oka, hogy a fogyasztók bizalma lassan kezd visszatérni – mutat rá Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kutatási igazgatója. További jó hír, hogy amíg múlt év második negyedében a huszonegy ország élelmiszer-kiskereskedelmében az átlagárak 6,1 százalékkal emelkedtek az előző hasonló periódussal szemben, addig a drágulás üteme idén 2,1 százalékra változott. (Magyarországon is csökkent, a 2008 II. negyedévi 9,1-ről 4,8 százalékra az idei hasonló időszakban).

Leginkább pozitív az FMCG-kiskereskedelem fejlődése a vizsgált országok közül Törökországban, Lengyelországban, Svédországban, Nagy-Britanniában, Norvégiában, Hollandiában, Ausztriában és Svájcban. Ebben a nyolc országban ugyanis mennyiségben és értékben is nőtt az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti eladása a második negyedévben, 2008 negyedik-hatodik hónapjához képest.

Az élelmiszer- és vegyiáru kiskereskedelem forgalma a második negyedévben, mennyiséget tekintve a huszonegy közül a következő országokban csökkent, a tavalyi negyedik-hatodik hónaphoz képest: Írország (4,9 százalék), Szlovákia (1,9), Finnország (1,7), Belgium, Dánia, Magyarország (egyaránt 1,2) Csehország (0,7), Olaszország (0,6) és Franciaország (0,4),
 
A Nielsen rendszeres, negyedévi piacelemzésének újdonsága, hogy kiterjesztette tizennégy fejlődő országra is. Közülük az FMCG-kiskereskedelmi forgalom legdinamikusabban Ukrajnában, Boszniában, Oroszországban, Szerbiában és Albániában fejlődött, mind értéket, mind mennyiséget tekintve, az idei második negyedévben.

Nielsen mennyiség negyedév FMCG élelmiszer kiskereskedelemi