BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Online rádió: robbanás előtt

Az internetes reklámpiac húzószegmensévé válhat a következő években az online rádiózás – állítja egy frissen közzétett elemzés. A BIA amerikai tanácsadó társaság tanulmánya szerint a szektor az idén 247 millió dolláros bevételt produkálhat az Egyesült Államokban, 2013-ra pedig ez az összeg meghaladhatja a 900 milliót.

Az online rádiózás népszerűsége az elmúlt években jelentősen nőtt. Ma már széles körben ismert, hogy nem csak antennával lehet rádiózni: a kereskedelmi és közszolgálati adók megjelentek internetes adásukkal, de mellettük széles választékban megtalálhatók az online sugárzásra specializálódott, tematikus állomások is a világhálón. A hazai és nemzetközi kínálat elképzelhetetlenül bőséges: közel félezer magyar nyelvű adást találunk pár perc kereséssel, a nemzetközi rádiók száma pedig gyakorlatilag felbecsülhetetlen. Minden órában mást hallgathatunk, zenei stílusunktól vagy éppen nyelvtudásunktól függően, de a nagyobb napilapportálok is közlik – podcast formátumban – az írott anyagok mögötti interjúkat, valamint ötvözik a mozgóképes, hang- és írott anyagokat is.

Az online rádiózás a hallgatók számára nagyon sok lehetőséget rejt, a szolgáltatók is egyre inkább felfedezik az újszerű csatornát. A hazai rádiók jelenleg a presztízs miatt teszik hozzáférhetővé adásukat, külön műsorokat nem szerkesztenek az internetre. A potenciális hirdetők az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában már felfedezték maguknak az online rádiókat, de a hazai reklámpiac még nem mutat komolyabb érdeklődést.

A hazai hallgatók is találkozhatnak már az interneten a legnagyobb rádiókkal, így a többi között a Danubius, a Magyar Rádió, valamint a Sláger Rádió műsorai is hallhatók a világhálón. A RadioCafé 98.6 adása is hallható az interneten, az analóg vételkörzet ugyanis behatárolt, a rádió műsora csak Budapesten és annak 60 kilométeres körzetében fogható. Az évek óta létező lehetőség igen népszerűnek tűnik a külföldön tartózkodó magyar hallgatók körében. Már kaptak visszajelzést Európa összes városából, az Egyesült Államokból, de még Dél-Afrikából is.

Kádár Tamás, a RadioCafe 98.6-ot üzemeltető Est Média Group ügyvezető igazgatója szerint a lehetőséget a műsor készítői és hallgatói egyaránt élvezik, mert újfajta, globális szemléletmódot visz a hazai rádiózásba. A netes elérhetőség hallgatottsága a technikai lehetőségekhez képest a lehető legjobb. Egy adott pillanatban egyszerre ezer csatlakozás lehetséges, ezt napközben teljes egészében kihasználják – mondta el Kádár Tamás. Az online rádió elindításakor speciális reklámot vezetett be a társaság, amely minden csatlakozáskor – naponta több ezer alkalommal – szólal meg, így a hirdetők akár ezt a ma még ritkán használt lehetőséget is választhatják.

Ma még nem produkál számottevő bevételeket az online rádiós reklámpiac, de az interneten is elérhető nagyobb rádiók az ajánlatukban is feltüntetik ezt a hirdetési lehetőséget. Még nem releváns az online rádió mint hirdetési eszköz, mert sok esetben még maga az internet sem elsődleges csatorna, az új média a hagyományos hirdetési lehetőségekhez képest sokkal bővebb és összetettebb megjelenési eszközök alkalmazását teszi lehetővé, ez a korábbiaknál bővebb ismereteket követel meg a hirdetőktől – véli Ocskay László, az Oander Média Kft. ügyvezetője. Az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, valamint a Távol-Keleten olyan hirdetési formák és módszerek terjedtek el, amelyek hazánkban még távol állnak a hirdetők gondolkodásmódjától. Ocskay László szerint elképzelhető, hogy a magyar hirdetők körében is teret nyer az online rádiós megjelenés, a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy az Egyesült Államokban jól működő rendszer hozzávetőleg néhány év után éreztetheti a hatását Magyarországon.

Kompromisszummal zárult a szerzői jogi konfliktus

Az online rádiós szegmens növekedését segítheti, hogy a rádiók és a szórakoztatóipari cégek között egy közel két éve fennálló jogvita zárult le a közelmúltban.

A vita miatt többször is végveszélybe került az internetes rádiózás a tengerentúlon. A konfliktus azt követően robbant ki, hogy a szerzői jogdíjak beszedéséért felelős amerikai szervezet úgy döntött, hogy minden egyes lejátszott zeneszám után az online rádiók is kötelesek megfizetni a jogdíjakat. A döntés szerint ráadásul a jogdíj mértéke évről évre emelkedett volna. A lépés megtizedelte volna a szegmens főbb szereplőit, ám a vita most kompromisszummal zárult.

A jelek szerint a kiadók is belátták, hogy az online rádiók tevékenyen hozzájárulnak forgalmuk fellendítéséhez.

A vita miatt többször is végveszélybe került az internetes rádiózás a tengerentúlon. A konfliktus azt követően robbant ki, hogy a szerzői jogdíjak beszedéséért felelős amerikai szervezet úgy döntött, hogy minden egyes lejátszott zeneszám után az online rádiók is kötelesek megfizetni a jogdíjakat. A döntés szerint ráadásul a jogdíj mértéke évről évre emelkedett volna. A lépés megtizedelte volna a szegmens főbb szereplőit, ám a vita most kompromisszummal zárult.

A jelek szerint a kiadók is belátták, hogy az online rádiók tevékenyen hozzájárulnak forgalmuk fellendítéséhez.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.