Világgazdaság

Vasúti perpatvar Záhonynál

Feszült a viszony a hazai vasútpiac szereplői között: egyes kis magán-vasúttársaságok azt állítják, hogy csak a MÁV Cargo Zrt.-n keresztül férnek hozzá az Ukrajna felől beérkező áruhoz a záhonyi átrakónál. Értesüléseink szerint úgy érzik, ezzel nemcsak a verseny szabadsága sérül, de az a magyar–ukrán kormányközi egyezmény is, amely a Záhonynál bejövő tehervonatok fogadására a MÁV Zrt.-t jogosította fel. E jog szerintük a MÁV Cargo eladásával közvetve a Rail Cargo Austriához került. „Eladtuk a Cargóval a magyar–ukrán határt az osztrákoknak” – fogalmazott lapunknak az egyik hazai magán-vasúttársaság vezetője.

„Szó sincs a kormányközi megállapodás megsértéséről. A MÁV Cargo nem örökölte meg a határon bejövő vonatok fogadásának a jogát, az továbbra is a MÁV-é” – reagált a felvetésre a MÁV Cargo elnök-vezérigazgatója. Kovács Imre hangsúlyozta: a vállalatot eladása óta az ukrán állami vasúttársaság ugyanúgy magáncégként kezeli, mint a többi partnerét, és ennek megfelelő szerződést kötött vele a beérkező áru átadásáról. Úgy tudjuk, a Cargo mellett a CER Zrt., valamint az MMV Zrt. is rendelkezik Ukrajna felőli áruátvételi megállapodással, és hamarosan a Train Hungária Zrt. is csatlakozik hozzájuk. Persze ettől még lehetne a MÁV Cargónak piaci erőfölénye a záhonyi térségben. A helyzetet azonban a versenyhivatal megvizsgálta, és megállapította, a cég nem élt vissza erőfölényével.

Mégsem egyszerű a helyzet a határon. Kétféle megállapodásról van ugyanis szó: az egyik a vagonok, a másik az azokon lévő áru fogadására vonatkozik, és a kettő csak együtt érvényesíthető. „Hiába fogadhatja tehát a MÁV az Ukrajna felől érkező kocsikat, ha az azokon lévő árut már nem veheti át, mert a Cargo a privatizációs szerződésében néhány évre lemondott az áruszállításhoz kapcsolódó kereskedelmi tevékenységéről” – hívták fel lapunk figyelmét szakmai körökből. A MÁV Cargo és más magán-vasúttársaság oldaláról is nyitott a helyzet: ezeknek csak az áru fogadására van lehetőségük, a vagonokéra nem.

A kialakult gyakorlat az, hogy ukrán oldalról mégis átadják a Cargónak a kocsikat a hagyományok, illetve a MÁV-val való együttműködés alapján. Erre vonatkozó kérdésünkre a MÁV sajtóosztálya is arra emlékeztette lapunkat, a versenyhivatal nem talált kivetnivalót a MÁV Cargo záhonyi tevékenységében, Kovács Imre pedig cáfolta, hogy a privatizációs szerződésben a MÁV bármiről is lemondott volna. Sőt, mint hangsúlyozta: bizonyos jogokat megtartott magának az állami társaság. Éppen ezek gyakorlására építette ki saját záhonyi kapacitását. Az elnök-vezérigazgató kiemelte, a MÁV Cargónak a kocsik fogadására vonatkozó, MÁV-val kötött megállapodásában nincs semmiféle kizárólagosság, vagyis ilyet bármely más privát vasúttársaság is köthet a MÁV-val.

Záhony mellett az is fáj a többi magánvasútcégnek, hogy túl megengedő a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a vasúti engedélyek kiadásakor. Miközben a hazai piacot „ellepték” a szomszédos országok vasúttársaságai, a hazaiak engedélykérelmét rendre visszadobják a környező országok vasúti hatóságai. A „kis” áruszállítók mellett ez gondot okoz a MÁV vontatási szolgáltatásait kínáló MÁV-Trakció Zrt.-nek is. „Cégünk Szlovákiában például hiába próbált többször is a mozdonyaira közlekedési hatósági engedélyt kérni, nem kapott, miközben a magyar hatóság beengedte a szlovákiai mozdonyokat a magyar piacra” – számolt be Márkus Imre vezérigazgató a napokban egy konferencián. Úgy véli, a kérdésben a kölcsönösség elvét is követni kellene.

Uniós szintű probléma, hogy nem érvényesülnek maradéktalanul a liberalizált piac játékszabályai. Az Európai Bizottság ezért nyomást kíván gyakorolni a tagállamokra, hogy hiánytalanul és pontosan tegyenek eleget a vasúti teherszállítási piac megnyitását tartalmazó első vasúti csomag direktíváinak. A napokban két hónap haladékot adott a 24 érintett tagállamból 21-nek – köztük Magyarországnak – szabályozása módosítására. Ha ez idő alatt sem sikerül rendezni a problémákat, jogi eljárást kezdeményez ellenük. Bő egy éve egyébként már egyeztetett erről a renitens országok kormányaival, de kevés eredménnyel. Az Európai Bizottság fellépését üdvözölte az európai magán-vasúttársaságokat tömörítő House of Rail szervezet, amely évek óta lobbizik az európai vasúti fuvarpiac teljes felszabadításáért, a versenyért, a pályákhoz és az átrakókhoz való átlátható és tisztességes hozzáférés lehetőségéért.

Teherszállítás: Arccal a közút felé?

A Rail Cargo Austria a magas vasúti pálya- és logisztikai díjak miatt középtávon forgalma egy részét a közútra terelné.

Magyarországi leányvállalata, a MÁV Cargo az itteni működési feltételei és anyavállalata tapasztalatai alapján dönt majd vasúti és közúti szállítása arányáról.

„Még nem tudni, mi milyen súlyt szánunk majd a közúti fuvarozásnak a tevékenységünkben, de mindenképpen előremegyünk” – mondta lapunknak Kovács Imre.

Magyarországi leányvállalata, a MÁV Cargo az itteni működési feltételei és anyavállalata tapasztalatai alapján dönt majd vasúti és közúti szállítása arányáról.

„Még nem tudni, mi milyen súlyt szánunk majd a közúti fuvarozásnak a tevékenységünkben, de mindenképpen előremegyünk” – mondta lapunknak Kovács Imre.-->

Egészségbiztosítás Autók BÉT - Napi események NAV KK - Főoldal bal elemzések - Gazdaság és Pénzügy Nemzetközi konfliktusok sztrájk Pénzügyi és gazdasági válság PSZÁF Borsodchem KK - Képzés infrastruktúra-fejlesztés kutatás EKB A szerkesztő ajánlja BKV Vállalati jelentések Lakossági energiaellátás Szociális kiadások Költségvetés 2012-2013 forintárfolyam Felmérések autóipar Apple Elemzői vélemények Hitelek: lakás katasztrófák oktatás autó Heinczinger István Részvénypiacok Bokros Lajos SZDSZ-ügyek fogyasztási cikkek Jobbik-ügyek Élelmiszerpiac A munka világa fogyasztóvédelem Deviza- és árupiac Veres János KKV aloldal Szakszervezet - Érdekképviselet Gazdák és termelők Befektetési lehetőségek General Electric Mol Botrányok a politikában Európai Unió Fővárosi ügyek EU aloldal biztosítás Tudomány - Kultúra MÁV infokommunikáció Egészségügy - Gyógyítás