Világgazdaság

Köddé válik a roncsok zöme

Egy emberként tiltakoznak az autóbontók a működésüket érintő, januártól életbe lépő rendelkezések miatt. Az egyik legfontosabb új szabály, hogy a bontással kapcsolatos adatokat, engedélyeket egy központi elektronikus rendszerhez csatlakozva kell rögzíteniük. Új feladatuk lesz az is, hogy egyfajta egyszerűsített eredetvizsgálattal megállapítsák, jogtiszta-e a bontásra szánt jármű. Hiába érveltek a vállalkozók, hogy a szakma nem ismeretéről tanúskodó szabályok teljesítése túlságosan nagy anyagi és adminisztrációs terhekkel jár, és emiatt számos vállalkozó bedobhatja a törülközőt, mindez „süket fülekre” talált.

A kudarc miatt még ebben a hónapban lemond posztjáról Dobó József, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének (GOE) elnöke. A szakember – aki egyúttal a szegedi székhelyű Roncs-Autó Kft. ügyvezetője – úgy látja, a miniszteri rendelet szövege köszönő viszonyban sincs a valósággal, felülír uniós és magasabb rendű jogszabályokat. Ráadásul az amúgy is számbeli fölényben lévő feketebontók előtt nyit még szélesebb kaput. Ma nem éri el a 180-at a legális vállalkozók száma ezen a piacon, ugyanakkor legalább 1400 illegális bontó ügyködik ellenőrizetlenül, környezetkárosító módon. Hatalmas a versenyelőnyük, hiszen egy sor költségtől, adótól megkímélik magukat. Ezek már most is sikeresen szipkázzák el a bontásra ítélt kocsik zömét, mivel náluk nincs „macera”, akadékoskodás nélkül átveszik a behozott – akár lopott – járművet.

„A válság is megtépázta a szakmát, ugyanis sokan elhalasztják az autóvásárlást, ameddig lehet, a régi kocsijukat reparálják” – teszi hozzá Kovács Gyula, az Autó Mandy Car Kft. ügyvezetője. Az így megnövekvő alkatrészigény pedig újabb motivációt ad az autótolvajoknak, a számla nélküli fusiműhelyeknek. Ő egyébként azt is nehezményezi, hogy a hatóságok mindig a könnyebb utat választják: csak a legális cégeket ellenőrzik és büntetik, „a feketegaz-daság elleni fellépést mindenki elodázza”. Ez is magyarázza, hogy a forgalomból kivont autóknak még a fele sem kerül a „fehér” bontókhoz, a roncsok nagy része az illegálisoknál landol. A rendelet – véleménye szerint – értelmetlen, és felesleges módszert vezetne be a nulla, illetve negatív értékű járművek ellenőrzésére, ugyanakkor nem ad magyarázatot arra: amennyiben kiderül, hogy a gépkocsi nem azonosítható be egyértelműen, akkor mi a teendő. Aggályos az is: mivel a bontók bizonyára rákényszerülnek, hogy pénzt kérjenek a roncs átvételéért, a tulajdonosok inkább más megoldást keresnek, hogy megszabaduljanak kiszolgált járművüktől.

Kovács Gyula azért néhány pozitívumot is talált a jogszabályban: mivel az szűkíti azoknak a körét, akik hivatalosan vehetnek át roncsot, kissé tisztulhat a szakma. A központi adatbázishoz való hozzáférésnek pedig az az előnye, hogy közvetlenül ellenőrizhetővé válik a jármű előélete.

Viszló Ferenc, a siófoki Euroautó Hungary Kft. ügyvezetője azonban éppen a számítógépes háttér megteremtését látja aggályosnak. Akár több százezer forint költséget is jelenthet az informatikai eszközök beszerzése, a bekerülési összeg kitermelése gondot okoz e speciális piac zömmel kisvállalkozó szereplőjének. Szerinte a mai szabályozással is kordában lehet tartani az engedéllyel működő cégeket, az illegális bontókat pedig az új rendszerrel sem lehet kiszűrni, hiszen ők „láthatatlanok”, sehol sem regisztráltatják magukat. Úgy véli, a szigorítás értelmetlenül nehezíti a tisztességes vállalkozók helyzetét.

Az élet már túlhaladta a papíralapú adminisztrációt – fogalmaz Lovas Károly Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese, aki szerint a mai módszer legfőbb hibája, hogy nem futnak össze a szálak, így a kibontott alkatrészek sorsa ellenőrizhetetlen, és ez visszaélésekre adhat lehetőséget. Szerinte nem irreális elvárni egy vállalkozótól, hogy néhány tízezer forintért kiépíttesse az internetkapcsolatot, és az adminisztráció sem okozhat megoldhatatlan gondot, 15-20 perces elfoglaltságot jelent az adatok betáplálása a rendszerbe. Azt azonban elismerte az elnökhelyettes, hogy az autó átvizsgálása pénzbe kerül. Mint elmondta, napokon belül elkészül a díjrendelet, abból kiderül majd, kinek miért és mennyit kell fizetnie. Úgy látja egyébként, hogy a szigorítások miatt a feketebontóktól a legális cégek felé terelődik a forgalom. Ezzel, valamint az autókból kibontott alkatrészek értékesítésével bőven megtérülnek a vállalkozók pluszkiadásai.

Ellepte a roncs Magyarországot

Amióta Európában több helyen is elindították az autócsere-programot, ellepte a roncs Magyarországot – állítja Dobó József. Főként német és angol kocsik érkeznek a hazai bontótelepekre a kinti leselejtezést követően. Több hazai társaság ezek importjával igyekszik pótolni azt a piacvesztést, amelyet a válság, illetve a feketén vállalkozók miatt szenvednek el.

A német kocsik akkurátusan kettévágva érkeznek, így nem kétséges, milyen sorsra szánták ezeket. A szigetországiak egyben jönnek be az országba, de a magas regisztrációs miatt ezek sem kerülnek vissza a forgalomba.

A német kocsik akkurátusan kettévágva érkeznek, így nem kétséges, milyen sorsra szánták ezeket. A szigetországiak egyben jönnek be az országba, de a magas regisztrációs adó miatt ezek sem kerülnek vissza a forgalomba.-->

Autók műkincspiac elemzések - Gazdaság és Pénzügy sztrájk Pénzügyi és gazdasági válság Banki közgyűlések infrastruktúra-fejlesztés VOSZ Bajnai Gordon turizmus Környezetvédelem - Globalizáció Gyógyítás-finanszírozás HBR - Vezetés/Szervezés ÁNTSZ T-Mobile BKV ben bernanke forintárfolyam Külföldi lapvélemények Gaskó István Felmérések influenza autóipar Citigroup HBR - Stratégia/Tervezés Elemzői vélemények Gyurcsány Ferenc repülés Reklám és Média Részvénypiacok Bokros Lajos mezőgazdaság Karácsonyi vásárlás Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt Élelmiszerpiac A munka világa fogyasztóvédelem Deviza- és árupiac HBR - Informatika utazás HBR - Továbbképzés/Személyzetfejlesztés Magyar Telekom Nyrt. Befektetési lehetőségek Mol Botrányok a politikában HBR - Politika/Társadalom Vaskerék MVM Piacbefolyásoló adatok EU aloldal biztosítás ingatlanpiac infokommunikáció Gázvezetékek Volánbusz Zrt. Fidesz-ügyek Adórendszer Magyarországon tömegközlekedés