BUX 42,976.73
-0.28%
BUMIX 3,811.25
+0.03%
CETOP20 1,820.32
0.00%
OTP 9,136
-0.87%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.87%
-1.33%
ZWACK 17,400
+0.29%
0.00%
ANY 1,535
-0.32%
RABA 1,170
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
-1.91%
-0.53%
-9.50%
0.00%
0.00%
-0.74%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,826
+0.57%
DELTA 38.45
+1.18%
ALTEO 2,980
-0.67%
0.00%
+0.11%
0.00%
0.00%
+2.02%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
-13.51%
0.00%
SunDell 46,000
+0.88%
0.00%
+1.24%
-0.52%
-3.70%
+0.75%
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
0.00%
-3.26%
NAP 1,202
-2.28%
0.00%
-4.59%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Ne bízzuk el magunkat a nagybefektetések láttán

Csak nehogy elbízzuk magunkat, hogy Magyarországon minden rendben van, a magyar gazdaság továbbra is kifejezetten vonzó befektetési és üzleti környezetet kínál

Csak nehogy elbízzuk magunkat! Mi, magyarok hajlamosak vagyunk a végletes gondolkodásra, sarkos véleményalkotásra. Félő tehát, hogy lesznek, akik túlzó következtetéseket vonnak le abból a tegnapi bejelentésből, hogy a kormány jóváhagyta az Audi és a General Motors beruházásaihoz nyújtandó támogatási megállapodást. Például, hogy Magyarországon minden rendben van, a magyar gazdaság továbbra is kifejezetten vonzó befektetési és üzleti környezetet kínál.
A felszínen akár jogosak is lehetnek az ilyen vélekedések, hiszen egyazon napon két – valóban jelentős –, nálunk megvalósuló autóipari fejlesztés került a figyelem középpontjába.

De itt rögtön tegyük tisztába a dolgokat. Bár e beruházások megszerzése valóban fontos jelzés, a magyar lehetőségek elismerése, de nem elsősorban a jelenlegi Magyarországról szól. A hideg fejjel meghozott, kemény üzleti érdekeket közvetítő döntést mind az Audi, mind a General Motors a magyar kormányzattal folytatott hosszadalmas alkudozás után hozta meg. Pontosabban kormányzatokkal.

Egy ilyen döntés ugyanis nem egy-két hónap alatt születik meg, nemritkán évekbe telik, mire az első kapcsolatfelvételtől a partnerek eljutnak a konkrét szerződéskötésig. Különösen az ilyen óriásberuházásoknál. Most sem volt másképp: az Audi esetében például még a Gyurcsány-kormány indította az alkudozást a német céggel (azelőtt ráadásul, hogy a Mercedes elkezdett volna tárgyalni a végül jóval korábban bejelentett kecskeméti projektjéről). A tárgyalások a Bajnai-kormány idején folytatódtak, s végül az Orbán-kormány véglegesítette a paramétereket.

Ebből egyenesen következik, hogy a tavaly szeptemberben megszületett és bejelentett döntések nem a jelenlegi magyar befektetési vonzerőről közvetítenek véleményt. A máról majd az egy, két, három, esetleg még több év múlva megszülető döntések tanúskodnak majd.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek