"Zöld díj" a teherautókra
A jövőben a levegő- és zajszennyezéssel kapcsolatos költségeket is kivethetik a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre a megtett úttal arányos elektronikus útdíjat alkalmazó EU-tagállamok. Az Európai Parlament (EP) tegnapi plenáris ülése ugyanis második olvasatban megszavazta az euromatrica-direktíva erről szóló módosítását.
A szennyező fizet elv alapján elfogadott módosítás lényeges változást hoz a jelenlegi helyzethez képest, ugyanis az 1999-ben elfogadott direktíva alapján most csak kizárólag az úthasználat által okozott úgynevezett infrastrukturális költségeket lehet megfizettetni a fuvarozókkal.
Emellett az eredeti jogszabály csupán a transzeurópai hálózathoz tartozó utakra vonatkozik, a módosítással az irányelv hatálya a jövőben valamennyi autópályára kiterjed. Szakértők szerint így a jelenlegi mintegy 15 ezerről a duplájára, 30 ezer kilométerre nő a direktíva által érintett szakaszok hossza.
A jogszabály eredetileg a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre vonatkozik, azonban az EP által elfogadott tervezett lehetővé tenné a tagállamok számára, hogy csak a 12 tonna felettiek esetében kelljen alkalmazni az új szabályokat, amennyiben megfelelő magyarázatot tudnak beterjeszteni az Európai Bizottság (EB) elé a kivételezés okairól.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.