A GYSEV Cargo Zrt. új üzleti partnerrel igyekszik kihasználni az észak–déli irányú európai szállítási tengely lehetőségeit.

„A fuvarokat szervező Trade Trans Grouppal fogtunk össze, és közösen alapítottuk meg az Amber Rail-csoportot, amely Szlovákiában, Szlovéniában és Romániában is rendelkezik vegyes vállalattal. Ezek közül most Romániában és Szlovákiában várunk az árufuvarozási működési engedélyünkre. Hasonló tervünk van Szlovéniában is. Folyamatban van egy szlovákiai holdingtársaság alapítása is, amely majd az említett három országban, valamint a Magyarországon és Ausztriában közös tevékenységünket koordinálja” – mondta lapunknak adott interjújában Skála János vezérigazgató.

A GYSEV Cargónak e partnerség miatt is nagyon jól jön a másfél éve rendelt, a múlt hónapban átvett és a piacon elérhető legmodernebb, 25 nyitott konténerszállító kocsi. Az ezekből összeállított 20 kocsis vonatok 40 konténert tudnak szállítani, fölöslegessé téve 40 rivális közúti nyerges vontató munkáját (és károsanyag-kibocsátását.) Amint a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadja e járművek üzemelési engedélyét, a GYSEV Cargo be is veti őket a Németország és Törökország közötti forgalomban.
Az említett észak–déli folyosó a németországi, a lengyelországi és a hollandiai kikötőket köti össze a déliekkel, például a szlovéniai Koperrel.

Ezen az útvonalon eddig is aktív volt a soproni székhelyű társaság, például az Európát – Skála János szerint – esetenként a kamionoknál rövidebb idő alatt átszelő irányvonatokkal. E vonatok szervezésében a GYSEV Cargo fő németországi partnere a német állami vasúttársaság leányvállalata, a DB Schenker Rail, amellyel a magyarországi cég a közelmúltban fonta szorosabbra a kapcsolatait. Közös vegyes vállalatot azonban csak akkor hoznak létre, ha a mainál kiterjedtebbé válik a partnerségük.

Több és jobb pályán

Az anyavállalatától 2011-ben levált és önállósult társaság hagyományos szállítási útvonala a Duna-tengelynek nevezett, kelet–nyugati (és fordított) irány. A GYSEV Zrt. pályahálózata 2011-ben kiegészült a MÁV-tól átvett 16-os és 17-es vonallal, amely Rajkát köti össze Szombathelyen át Zalaszentivánnal. A GYSEV korábban bejelentett tervei szerint a Győr–Sopron–országhatár vasútvonal bizonyos szakaszain megépülne a második vágány is, és óránként 160 kilométeresre emelkedhet a pályasebesség. Jelenleg az előzetes nyomvonal- és engedélyezési tervek készülnek. A hazai egyvágányú vasútvonalak közül a Győr–Sopron szakaszon zajlik a legnagyobb vasúti forgalom.


„Attól, hogy erre majd később kerülhet sor, nem maradtunk magunkra. Első számú stratégiai partnerünk földrajzi és történelmi okokból egyébként is a Rail Cargo-csoport, amelyen belül Magyarországon a Rail Cargo Hungáriával, Ausztriában pedig anyacégével, a Rail Cargo Austriával kooperálunk. Sok területen együttműködünk a MÁV-val is, például igénybe vesszük a pályáit és béreljük a mozdonyait” – magyarázta a vezérigazgató. A GYSEV Cargónak csak két saját (lízingelt) mozdonya van, viszont ezek a jelenleg legmodernebb Siemens mozdonyok: műszaki adottságaik alapján Európa bármely pályáján közlekedhetnek.

A társaság tavalyi árbevétele mintegy 15 milliárd forintot tett ki, az adózás előtti eredmény pedig 1,3 millió euró volt. Saját tőkéje 2,9 milliárd forintról 3,2 milliárdra nőtt. A vasúttársaság adózott eredményének egésze eredménytartalékba került, a vezérigazgató közlése szerint ez a tervezett fejlesztések forrásaként szolgálhat. Skála János 2015-ben is stabil gazdálkodást és kiegyensúlyozott eredményt vár a GYSEV Cargo Zrt.-től.