Kilábaltak a válságból a Magyarországon működő kerékpárgyártó vállalkozások, ám ez egyértelműen az export emelkedésének köszönhető – írta most megjelent elemzésében az Opten céginformációs szolgáltató. Hantos Zoltán, az Opten projektmenedzsere rámutatott: a magyar kerékpárgyártók nettó árbevétele a 2011-esnek több mint a duplájára emelkedett 2015-re, a működő vállalkozások száma pedig nem változott számottevően 2011 óta. A piaci szereplők gazdasági helyzete – mutat rá az elemzés – stabilnak tűnik, felszámolás, végrehajtás az elmúlt években csak mutatóban indult ellenük. Az alkalmazotti létszám a 2014-es visszaesést követően évről évre egyenletesen növekedett, ma – az egyéni vállalkozókat nem számítva – 1002 főt alkalmaznak a kerékpárgyártással foglalkozó magyarországi vállalkozások.
A pozitív eredményeket viszont némiképp árnyalja, hogy a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség statisztikái szerint a hazai kerékpáreladások száma évről évre csökken. A 2008-as 295 ezres darabszám 2016-ra 220 ezerre mérséklődött. Ezzel párhuzamosan a hazai gyártók termelése is hasonló tendenciát mutatott: miközben 2008-ban még 497 ezer kerékpárt gyártottak hazánkban, 2014-re ez a szám 345 ezer darabra csökkent, és lassú növekedéssel 2016-ban érte el a 401,5 ezres darabszámot.
Az eladott kerékpároknál – írja az elemzés – megfigyelhető, hogy átlagáruk alacsony, de folyamatos növekedést mutat. Ennek oka, hogy a vásárlók már nem a legolcsóbb kerékpárokat veszik meg, illetve az évek során – a különböző devizaárfolyamok változása miatt – az alsó szegmens termékeinek árai is magasabbak lettek. A középső árkategóriában némi erősödés mutatkozik, miközben a legfelső szegmensben stagnált az eladások száma. Az elektromos kerékpárok tömeges hazai elterjedése ugyanakkor – a magas fogyasztói ár miatt – még nem kezdődött meg.
A hazai piacot öt nagy gyártó uralja, a többi vállalkozás, amelynek a tevékenységi körében megtalálható a vonatkozó TEÁOR kód, csak nagyon kis – évi kevesebb mint kétezer darabos – mennyiségben állít elő kerékpárokat, így hatásuk a szegmens teljesítményére elenyésző. A 2014-ben meginduló jelentős bevételnövekedésnek az Opten szerint az az oka, hogy az elektromos kerékpárok iránt a nyugat-európai piacokon jelentősen megnövekedett a kereslet, és a nagy gyártók ezekre az igényekre reagálva elkezdték a pedelec (elektromos meghajtású) kerékpárok gyártását és exportját.
„A jövő kérdése, hogy az új, innovatív technológiák és a külpiacok továbbra is növekedési pályán tudják-e tartani a hazai kerékpárgyártást, vagy a magyarországi gyenge vásárlóerő miatt újabb visszaesésre kell felkészülniük a piac szereplőinek” – áll az elemzésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.