Valódi behemóttá gyúrja ki magát az Amazon, amely azonban – egyelőre – meg is fizeti a gyors terjeszkedés árát. Az e-kereskedelem mellett egyre több új profillal gyarapodó vállalatóriás a második negyedévben a negyedével, 37,96 milliárd dollárra növelte forgalmát, elsősorban az előfizetői táborának gyors bővülése révén. Különösen biztató az előfizetéses, tehát rendszeres jövedelmet jelentő szolgáltatások sikere. E bevételi soron másfélszeres, 2,22 milliárd dolláros összeg szerepel a gyorsjelentésben. Ide tartozik az Amazon Prime, az internetes megrendelések gyors és garantált kiszállítását ígérő szolgáltatás, ahol még a veszteségeket is vállalják a minél nagyobb és minél lojálisabb ügyfélkör kiépítése érdekében. Az évi 99 dolláros Prime-tagdíjat már csaknem 85 millióan tartják megfelelő árnak a kényelmi szolgáltatások fejében. Az Amazon azonban egyelőre rendkívül „Amerika-függő”, hiszen innen származik a bevételeinek 59 százaléka, külföldről 31 százaléknyi folyik be, míg 10 százalék nem helyhez köthető. Ide tartozik például a felhőszolgáltatás, ahol erős pozíciókat épített ki a cég, amely egyre szélesebb profillal rendelkezik: saját tévécsatornái, filmgyártása, e-könyvtára és zöldségese is van már, nem is szólva a saját márkák alatt forgalmazott műszaki cikkekről.
Az egészséges arányok, a minél szélesebb világpiaci lefedettség érdekében rengeteget költ az Amazon: a negyedévben az egy évvel korábbi dupláját, ötmilliárd dollárt fordított beruházásokra és felvásárlásokra, marketingköltése 44 százalékkal 2,2 milliárd dollárra ugrott, ami egyben a nyereségadatok látványos karcsúsodását és a piaci várakozásoktól való eltérést is magyarázza. Az üzemi eredmény 1,29 milliárdról 628 millióra, az adózott nyereség 857 millióról 197 millióra, azaz 77 százalékkal esett vissza. Az Amazon egy részvényre jutó eredménye csupán 40 cent lett, messze kevesebb az elemzői konszenzus által felvázolt 1,42 dollárnál. Ezt a békát még lenyelte volna a piac, de azt már nem, hogy az előrejelzések a kiadások, és nem a profit növekedését vetítik előre. A folyó negyedévre vonatkozó prognózis szerint a forgalom akár 28 százalékkal is bővülhet, és megközelítheti a 42 milliárd dollárt, ám az üzemi eredmény a tavalyi 575 milliós profitból 400 milliós mínuszba csaphat át, a nyereség a legjobb esetben sem lesz több 300 milliónál. Mindezt a még intenzívebb terjeszkedéssel járó pluszkiadásokkal magyarázzák.
A gyorsjelentés körüli felhajtás közepette az alapító-vezérigazgató, Jeff Bezos pár órára a világ leggazdagabb emberének érezhette magát. Amikor az Amazon árfolyama 1083 dollárnál tetőzött, a 17 százalékos pakettel rendelkező alapító-vezérigazgató vagyona 90,6 milliárdra nőtt, majd a kurzus a pénteki zárásra visszazuhant 1020 dollárra, így helyreállt a világ rendje: Bill Gates Microsoft-alapító leverte a „puccskísérletet”.
Félmillióhoz közelít a létszám
A gyors terjeszkedéshez friss munkaerőre is szükség van: a cég egy éven belül százezer dolgozót akar felvenni csak az Egyesült Államokban, s felét már teljes munkaidővel alkalmazná a csomagok összeállításához és kezeléséhez a bővülő és az újabb raktárbázisokon – írja a CBS. A kezdő órabér 12–13 dollár között van, ami a minimálbér másfélszerese. Az Amazon 2011-ben 56 ezer, tavaly év végén már 340 ezer főt foglalkoztatott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.