BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több százezer vállalkozás még nem regisztrált a Cégkapun

Augusztus 30-ig mintegy 700 ezer gazdálkodó szervezetnek kellett volna regisztrálnia a Cégkapura, de ezt eddig csak 300 ezren tették meg – derült ki egy keddi háttérbeszélgetésen. Hajzer Károly, a Belügyminisztérium (BM) informatikai helyettes államtitkára elmondta, hogy a vállalkozások január 1-jétől csak a Cégkapun keresztül tarthatnak kapcsolatot az elektronikus ügyintézést biztosító szervezetekkel – ez alól csak az adóhivatallal való kapcsolattartás lesz a kivétel, ahol fél évig a Cégkapu mellett az Ügyfélkapu is használható lesz. A gazdálkodó szervezetek esetében kötelező lesz az elektronikus kapcsolattartás, míg az egyéni vállalkozók, egyéni ügyvédek használhatják az Ügyfélkaput is.

Eddig csak a cégek képviselői tudtak ügyeket intézni, de 2018-tól a cégek is megjelennek az informatikai térben, egy helyen lesznek elérhetők az őket érintő különböző információk, levelek. Pándi Boglárka, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. e-közigazgatásért felelős osztályvezetője kiemelte, hogy nemcsak lehetővé válik az elektromos kapcsolattartás, de kötelezettséggé is. A gazdálkodó szervezetek januártól a tarhely.gov.hu portálon keresztül érhetik el a Cégkapujukhoz kapcsolódó leveleiket. A rendszeren keresztül küldött és kapott üzenetek közhiteles dokumentumok. A Cégkapun keresztül a vállalat több munkatársa és a könyvelő is jogosultságot kaphat ügyintézésre, amellyel akár egy másik céget is megbízhatnak. A rendszer december elejétől tesztelhető, míg a Magyarorszag.hu oldalon oktatási segédanyagok találhatók majd.

A Cégkapu bevezetésével a nyilvántartásokban létező, de a valóságban nem működő vállalkozások akár meg is szűnhetnek, ha nem regisztrálnak. Először persze megpróbálják elérni a nem regisztrált vállalkozásokat, de a folyamat végül a cég törléséhez is vezethet. Fedorkó Tamás, a NISZ szolgáltatásfejlesztésért felelős igazgatója kiemelte, hogy január 1-jétől már nem a földrajzi cím lesz a hivatalos, hanem a cégkapus.

Januártól megvalósul az e-közigazgatás, az elektronikus kapcsolatrendszer – hangsúlyozta Hajzer Károly. Elindul az e-Papír szolgáltatás is (epapir.gov.hu), amely már él, de jövőre sokkal több elektronikus ügyintézést biztosító szervezet fogadja a rendszeren küldött leveleket. Jelenleg a BM-mel, a katasztrófavédelemmel és az Országos Rendőr-főkapitánysággal való ügyintézésre használható ez a szolgáltatás. Dávid Róbert, a BM főosztályvezetője elmondta, hogy az Ügyfélkapuval használható az e-Papír, amely az e-mailt helyettesíti, ahelyett lesz közhiteles dokumentum, de a strukturált formanyomtatványokat nem váltja le.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.