Úgy tűnik, a szabadkereskedelemnek mostanában kevés támogatója van. Bár a külkereskedelem volumene növekedésnek indult a válságot követő recesszió, illetve a csökkenő nyersanyagárak időszaka után, a „globalizáció” kérdése egyre vitatottabbá vált, ahogy azt Donald Trump amerikai elnökké választása is mutatja, aki azzal az ígérettel nyerte meg a voksolást, hogy felmondja a nemzetközi kereskedelmi megállapodásokat, és keményen fellép az Egyesült Államok külkereskedelmi partnereivel szemben. Mit jelent ez a szabályokon alapuló külkereskedelmi rendszer jövője számára?
Mintegy 60 évvel ezelőtt, amikor a jelenlegi, szabályokon alapuló világkereskedelmi rendszer létrejött, az Egyesült Államok volt a világ egyedüli gazdasági szuperhatalma, megkérdőjelezhetetlen dominanciával a legfejlettebb ipari ágazatokban. Az USA a „jóakaratú hegemón” szerepét játszhatta el, mivel elegendő hatalommal rendelkezett a szabályok kivetésére, és elegendő dominanciával ahhoz, hogy képes legyen realizálni az így kialakuló világkereskedelmi rendszer előnyeinek legnagyobb részét.
Ahogy Japán és Európa kilábalt a II. világháborúból, az amerikai dominancia csökkenni kezdett, és az 1970-es és 1980-as évekre az USA már Európával együtt szabta meg a világkereskedelmi politika irányait. Mivel az USA-nak és Európának oly sok mindenben közösek az érdekei, általában egy kooperatív megközelítést követtek. Ám amikor az import kezdett egyre több iparágat elárasztani az USA-ban, és ez gerjesztette a külső deficitek kialakulását, lett defenzívebb az amerikai külkereskedelmi politika, súrlódásokat kiváltva a kapcsolatokban sok partnerrel. De még ekkor is felismerték az USA vezetői a liberális multilaterális külkereskedelmi rendszer értékeit, és támogatták, hogy az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) utódaként 1995-ben létrejöjjön a Kereskedelmi Világszervezet (WTO).
A WTO létrehozása fontos, előremutató lépés volt, mivel nemcsak a vámok, hanem más, a kereskedelmet akadályozó tényezők kérdését is kezelte, beleértve az egyes országok szabályozásából eredő, közvetett kereskedelmi akadályokat. Miután igen nehéz megbecsülni, hogy az egyes országok hazai szabályozásai miként akadályozhatják a külkereskedelmet, a WTO-nak hatékony vitarendezési mechanizmusra volt szüksége, amelyet követően a tagállamok elfogadják magukra nézve a kötelező érvényű döntőbíráskodási rendszert. A rendszer működött, mivel a nagyobb tagállamok elismerték a független jogi fórumok legitimációját, még ha azok néha politikailag kellemetlen ítéleteket hoztak is.
Ez az elismerés azonban most egyre inkább megkérdőjeleződik. Gondoljunk bele, milyen típusú gazdaság támogatná a szabályokon alapuló rendszert. A II. világháború után az USA a megkérdőjelezhetetlen fölénye miatt támogatta ezt a rendszert. Egy nyitott, szabályokon alapuló rendszer igen vonzó lenne egy olyan világban, amely csak kis országokból áll, ahol egyik ország sem remélhetné azt, hogy hasznot tudna húzni a saját gazdasági hatalmára támaszkodva.
A helyzet akkor válik komplikáltabbá, amikor a világgazdaságban kevés hasonló méretű olyan gazdaság van jelen, amely nagyobb, mint az előző példában szereplő kis gazdaságok, azonban nem elég nagy ahhoz, hogy egyedül dominálni tudja a világkereskedelmet. Ez az a szcenárió, amelyet Paul Krugman Nobel-díjas közgazdász a bilateralizmusról szóló 1989-es tanulmányában vizsgált meg. Azt írta le, hogy a nemzetközi kereskedelemnek az a legrosszabb, amikor a világban három nagy kereskedelmi blokk alakul ki, mivel az explicit együttműködés közöttük lévő hiánya növekvő kereskedelmi akadályokhoz vezet.
Sajnos pontosan ez jellemzi most a világgazdaságot. Három domináns szereplő – Kína, az EU és az USA – található, amelyeknek nagyon hasonló a külkereskedelmi volumenük: mintegy 4 ezermilliárd dollár. (A 25 évvel ezelőtt még erős szereplőnek számító Japánnak most jóval kisebb a külkereskedelmi volumene.) A G3-ak együttesen a világkereskedelem 40, míg a globális GDP 45 százalékát teszik ki. Azáltal, hogy a gazdasági hatalom ily módon eloszlik, kulcsfontosságú, hogy mind a három szereplő között explicit együttműködés alakuljon ki. Mégis, saját szempontjukból nézve nyomós érvek szólnak amellett, hogy elzárkózzanak egy ilyen jellegű együttműködéstől.
Még ha nem is Trump lenne az amerikai elnök, a világkereskedelmi rendszer akkor is problémát jelentene az USA számára, amelynek külkereskedelmi politikája hosszú ideje a feldolgozóipari termékekre összpontosít. (A nyersanyagok kereskedelme mindig is viszonylag szabad volt, a mezőgazdasági termékeket pedig általában speciális árucikként kezelik, így ezeken a területeken nem érvényesül a „legnagyobb kedvezmény elve”, amely a feldolgozóipari termékeknél tapasztalható.) Mivel az USA most már önellátó az energia terén, kevesebb feldolgozóipari terméket kell exportálnia, mint azoknak az ipari országoknak, amelyeknek nincsenek hazai energiaforrásaik. A feldolgozóipari termékek amerikai exportja így csupán ezermilliárd dollár évente, jóval kevesebb az EU és Kína értékeihez képest. E két ország feldolgozóipari exportja közel kétszer nagyobb, annak ellenére is, hogy valamivel kisebb gazdaságok, mint az USA.
Nem valószínű, hogy Trump nyílt kereskedelmi háborúba kezd: bármilyen amerikai vámtarifa sértené a legnagyobb cégek érdekeit, amelyek hatalmas összegeket fektettek külföldi termelőegységekbe. Mégis, egyetlen cég sem lesz hajlandó feladni politikai tőkéjének jó részét annak érdekében, hogy megvédje a szabályokon alapuló rendszert, mivel viselnie kellene a költségeket, miközben a versenytársai előnyre tesznek szert. Ugyanez igaz a G3-ak blokkjára is: ha az EU politikai tőkéjét felhasználva megakadályozná, hogy az USA aláássa a WTO mechanizmusait, abból Kína (illetve a világ többi része) profitálna a legtöbbet.
Ez a dinamika magyarázza meg valamelyest azt, hogy a kínai vezetők miért nem tesznek konkrét lépéseket a multilaterális, szabályokon alapuló külkereskedelmi rendszer megerősítésére, miközben annak támogatását hirdetik. Ezt talán erősíti az a feltevés is, mely szerint Kína még a jelenlegi generáción belül dominálni fogja a világgazdaságot. A kínai vezetés feltehetően már nem akarja azt, hogy mások szabályai kössék meg kereskedelmi politikáját.
Nem teszi könnyebbé a helyzetet, hogy a Kínai Kommunista Párt nemrég még több hatalomra tett szert a gazdaság szinte minden területén: minden nagyobb cég elfogadta, hogy a párt képviselője helyet kapjon az igazgatótanácsában. Nehéz elképzelni, hogy egy egyetlen párt által irányított, domináns gazdasági hatalom elfogadná azt, hogy a nemzetközi szabályok és eljárások elsőbbséget élvezzenek a hazai szempontokkal szemben – különösen, ha ez a párt ilyen hathatós módon kontrollálja a gazdaságot.
A végkövetkeztetés egyértelmű. A világnak fel kell készülnie a WTO-ban körülbástyázott, szabályokon alapuló kereskedelmi rendszer eróziójára.
Copyright: Project Syndicate, 2017
www.project-syndicate.org
A nemzetközi kereskedelem számára a legrosszabb szcenárió az, amikor a világban három nagy kereskedelmi blokk alakul ki, mivel az explicit együttműködés közöttük lévő hiánya növekvő kereskedelmi akadályokhoz vezet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.