Olyan újabb forradalom zajlik a világ energiaiparában, amelyet a decentralizált energiatermelés és a digitalizáció hajt. Utóbbi következtében az energia piacán új iparágak szereplői is megjelennek, de ezek nem elsősorban a távközlési cégek – ahogyan az korábban feltételezhető volt –, hanem azok, amelyek adatelemzéssel, ügyfélprofilozással foglalkoznak – mutatott rá a tegnapi sajtóbeszélgetésen Mező Csaba, a Deloitte Üzletviteli és Vezetési Tanácsadó Zrt. energetikai területének vezetője.
A decentralizáció egyik fő oka az, hogy zuhan a napelemek ára. E globális trendhez egy tárolókapacitás-létesítési boom párosul, hiszen a naperőművek nem annyit és nem akkor termelnek, amikor a villamos energiára épp szükség van. A Magyarországon telepített napelemek beépített teljesítménye 2008 óta minden évben megduplázódott, és a növekedés folytatása várható. A mostani beépített kapacitás mintegy 200 megawatt, ez már nem elhanyagolható, de nem is óriási: majdnem ennyi egy fél paksi blokké. Nem véletlen, hogy külföldi beruházók is érdeklődnek 100 megawattosnál nagyobb magyarországi naperőművek létesítése iránt.
A Deloitte modellezése szerint egy átlagos, évi 3,1 kilowattóra beépített kapacitással rendelkező hazai háztartásban a húszéves élettartamra tervezett napelemek 12-13 év alatt támogatás nélkül is megtérülnek, uniós támogatással pedig hamarabb. A képet árnyalja Mező Csaba szerint, hogy a berendezések teljesítménye az idő előrehaladtával csökken, és nagyjából az üzemidő félidejében szükség van az áramot átalakító berendezés (inverter) cseréjére is.
E kiserőművek tulajdonosai egyre kevésbé függnek az áramhálózatoktól, amelyekről elvben akár le is válhatnak, ha gondoskodni tudnak a villamos energia tárolásáról. Erre a célra az elektromos autók kínálkoznak (bár vásárolhatók is háztartási célú akkumulátorok). A Deloitte várakozásai szerint Magyarországon 2025-re 56 ezer villany- és plug-in hibridautó lesz. Gyors terjedésüket a magas ár még fékezi, de a vásárlásuk támogatható, és vannak olyan fogyasztási modellek, amelyek mellett megéri a beszerzésük, például a taxisoknak. Az elektromos autók kiszolgálása azonban a mostanitól nagyon eltérő, a keresleti adatok elemzésén alapuló és sokkal inkább ügyfélközpontú szolgáltatást feltételez. Ahogyan már megjelent az
autó nélküli taxiszolgáltatás (Uber), az ingatlan nélküli szálláshelyszervezés (Airbnb), úgy egyre több helyen formálódik az áramszolgáltatás nélküli árameladás is.
Egyúttal visszaszorul a hagyományos közműcégek szerepe. Az előtérbe kerülő okosotthonok már energetikai megközelítésből nem lakásnak vagy családi háznak minősülnek, hanem egy-egy energiaszigetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.