Az internet és a digitalizáció alapvetően négy fő csatornán keresztül fejti ki inflációs hatását: az e-kereskedelem, a tudatosabb és jobban informált vásárlók, az automatizáció és az IT-fejlődés (IKT-eszközök) hatásának közvetítésével – olvasható az MNB Inflációs jelentésében. Az e-kereskedelem fokozza a versenyt az egyes vállalatok között, aminek árleszorító hatása van, ráadásul az online áruházak az ingatlankiadásokon és a bérköltségen is jelentős összegeket spórolhatnak, ez áttételesen további árcsökkenéssel jár. Bár az online vásárlások aránya még mindig csupán 4 százalék körüli részt hasít ki magának a teljes kereskedelemből, a szektor térnyerése tartósan lefelé húzhatja a fogyasztói árindexet. Ehhez lazán kapcsolódik a második csatorna, a fogyasztók tudatosabbá válása, amit az online térben könnyen megvalósítható ár-összehasonlítás segít. Az Inflációs jelentésben az MIT kutatását is felidézik. Az amerikai egyetemen arra jutottak, hogy az esetek 72 százalékában az online és az offline árak megegyeznek, ám 2015 óta az online árak jóval alacsonyabbak a hagyományos kereskedelemben mértnél.
Az automatizáció és a robotizáció növeli a cégek hatékonyságát, a munkaerő termelékenységét, ezzel pedig a cégek spórolnak a kiadásaikon, aminek egy része az árakban is jelentkezik. Az automatizáció által magasabb termelékenységű munkakörök jönnek létre, melyek magasabb bérekkel is járnak. Ezek azonban nem a fogyasztásban, hanem a megtakarításokban csapódnak le, így az egyes termékek iránti keresletet csak mérsékelten növelik. A negyedik csatorna a műszaki termékek iránt növekvő kereslettel összefüggő árcsökkenés, ami közvetlenül hat a fogyasztói árindexre. A digitalizáció által leginkább érintett termékek az informatikai eszközök, az audiovizuális, fotografikai és információfeldolgozó berendezések. Legnagyobb mértékben az informatikai eszközök ára csökkent az elmúlt két évtizedben – áll az MNB Inflációs jelentésében. Azt persze érdemes hozzátenni, hogy a folyamatosan változó műszaki cikkek áremelkedése a rendkívül rövid, sok esetben egy-két éves termékciklus miatt nehezen mérhető pontosan. S azt is figyelembe kell venni, hogy külső hatások következtében óriási kilengések lehetnek. Pár hónap alatt például a többszörösükre emelkedtek a videokártyák árai, mivel a bitcoin bányászásához szükségesek…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.