BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az autóipari cégektől jön a legtöbb osztalék

A frankfurti DAX összetevői közül az autóipari cégek részvényei kiemelkedően magas osztalékhozamot biztosítanak a részvényeseknek. A Daimler-papírok tulajdonosai 5,2 százalékos, a BMW részvényesei pedig 4,6 százalékos osztalékhozamot realizálhatnak.

„A magas autóipari osztalékhozamok elsősorban azzal magyarázhatók, hogy alacsony szorzón forognak ezek a papírok. Ez azt jelenti, hogy nem az osztalék mértéke emelkedett, hanem az árfolyamok csökkentek az elmúlt időszakban” – mondta Móró Tamás, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető stratégája, aki rámutatott, hogy a szektort három meghatározó hatás tartja nyomás alatt. A jövő autói elektromos hajtásúak lehetnek, s ezek még sok befektetést igényelnek. Az önvezető autózáshoz szintén sok forrásra van szükség, és még az is bizonytalan, hogy miként alakítja át a hétköznapi autóhasználati szokásokat. Az autó­megosztás térnyerése miatt még az is kérdés, hogy a következő évtizedekben kik lesznek az autók tulajdonosai, márpedig ez nagy hatással lesz az autógyártók értékesítési megoldásaira. „Az üzleti modellek bizonytalanságai miatt a befektetők óvatosak, mert valószínűleg romlik majd a szektor készpénztermelő képessége, és emiatt alacsonyabbak lehetnek az osztalékok” – hívta fel a figyelmet a vezető stratéga.

A Daimler és a BMW is dobogós cég a DAX osztalékhozam-listáján, közéjük a rendkívüli események nélküli időszakokban hagyományosan jó osztalékfizetőnek számító biztosítók közé tartozó Münchener Rückversicherungs fért be, pedig – a listán ötödik Allianzcal együtt – érintették a tavalyi hurrikánszezon kapcsán felmerülő rendkívüli kifizetések. A biztosítók osztalékfizetése egyébként pont a rendkívüli események miatt meglehetősen változékony. Negyedik helyre az osztalékpapírnak számító Deutsche Telekom futott be. „Kérdés, hogy hosszú távon is ennyire elöl végezhet-e a német távközlési társaság. Elavult a cég németországi hálózata, ezért a jövőben sokat kell hálózatfejlesztésre költenie. Az internethálózata nem olyan fejlett, mint a magyar.

A dízelbotrányban leginkább érintett Volkswagen és a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójának számító Continental az osztalékfizetési lista középmezőnyébe tartozik. A hibrid- és elektromos autók piacán vezető beszállító Infineon ennyire sem volt bőkezű a részvényeseivel, a befektetők itt mindössze 1,2 százalékos osztalékhozamot érhettek el. Ez pont a fele a DAX átlagban 2,4 százalékos osztalékhozamának. „Ez átlagosnak számít a világ tőzsdéin, az ötszáz legnagyobb amerikai vállalat teljesítményét mutató S&P 500 indexátlaga 2 százalék, de a Budapesti Értéktőzsdén is 2,8 százalékon áll ez az érték. Persze az amerikai összehasonlításban fontos hangsúlyozni, hogy ott jelentős részvény-visszavásárlási programok futnak. Ha ezt a hatást is figyelembe vesszük, akkor 4 százalék feletti a kifizetési ráta az Egyesült Államokban. A részvény-visszavásárlások Európából szinte teljesen hiányoznak, mert az itteni vállalatok, főleg a németek, rendkívül konzervatív álláspontot képviselnek” – tette hozzá a stratéga. Az Adidas 3 milliárd eurós visszavásárlási programja kivételnek számít, meg is hálálták a befektetők, ugyanis idén már csaknem húsz százalékkal emelkedett a részvényárfolyam.

Az idei eredmények után fizetendő osztalékra az euró árfolyama, a konjunkturális helyzet és a kereskedelmi háborúval kapcsolatos fejlemények lehetnek hatással. „Most mindenki az Egyesült Államok és Kína közötti vámháború fejleményeit figyeli, de Donald Trump amerikai elnök már többször kijelentette, hogy túl magasnak tartja a német kereskedelmi többletet. Ha itt is konkrét lépéseket tesznek – fűzte hozzá Móró Tamás –, akkor az negatívan érinti az autóiparban érdekelt cégeket.”

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.