A frankfurti DAX összetevői közül az autóipari cégek részvényei kiemelkedően magas osztalékhozamot biztosítanak a részvényeseknek. A Daimler-papírok tulajdonosai 5,2 százalékos, a BMW részvényesei pedig 4,6 százalékos osztalékhozamot realizálhatnak.
„A magas autóipari osztalékhozamok elsősorban azzal magyarázhatók, hogy alacsony szorzón forognak ezek a papírok. Ez azt jelenti, hogy nem az osztalék mértéke emelkedett, hanem az árfolyamok csökkentek az elmúlt időszakban” – mondta Móró Tamás, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető stratégája, aki rámutatott, hogy a szektort három meghatározó hatás tartja nyomás alatt. A jövő autói elektromos hajtásúak lehetnek, s ezek még sok befektetést igényelnek. Az önvezető autózáshoz szintén sok forrásra van szükség, és még az is bizonytalan, hogy miként alakítja át a hétköznapi autóhasználati szokásokat. Az autómegosztás térnyerése miatt még az is kérdés, hogy a következő évtizedekben kik lesznek az autók tulajdonosai, márpedig ez nagy hatással lesz az autógyártók értékesítési megoldásaira. „Az üzleti modellek bizonytalanságai miatt a befektetők óvatosak, mert valószínűleg romlik majd a szektor készpénztermelő képessége, és emiatt alacsonyabbak lehetnek az osztalékok” – hívta fel a figyelmet a vezető stratéga.
A Daimler és a BMW is dobogós cég a DAX osztalékhozam-listáján, közéjük a rendkívüli események nélküli időszakokban hagyományosan jó osztalékfizetőnek számító biztosítók közé tartozó Münchener Rückversicherungs fért be, pedig – a listán ötödik Allianzcal együtt – érintették a tavalyi hurrikánszezon kapcsán felmerülő rendkívüli kifizetések. A biztosítók osztalékfizetése egyébként pont a rendkívüli események miatt meglehetősen változékony. Negyedik helyre az osztalékpapírnak számító Deutsche Telekom futott be. „Kérdés, hogy hosszú távon is ennyire elöl végezhet-e a német távközlési társaság. Elavult a cég németországi hálózata, ezért a jövőben sokat kell hálózatfejlesztésre költenie. Az internethálózata nem olyan fejlett, mint a magyar.
A dízelbotrányban leginkább érintett Volkswagen és a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójának számító Continental az osztalékfizetési lista középmezőnyébe tartozik. A hibrid- és elektromos autók piacán vezető beszállító Infineon ennyire sem volt bőkezű a részvényeseivel, a befektetők itt mindössze 1,2 százalékos osztalékhozamot érhettek el. Ez pont a fele a DAX átlagban 2,4 százalékos osztalékhozamának. „Ez átlagosnak számít a világ tőzsdéin, az ötszáz legnagyobb amerikai vállalat teljesítményét mutató S&P 500 indexátlaga 2 százalék, de a Budapesti Értéktőzsdén is 2,8 százalékon áll ez az érték. Persze az amerikai összehasonlításban fontos hangsúlyozni, hogy ott jelentős részvény-visszavásárlási programok futnak. Ha ezt a hatást is figyelembe vesszük, akkor 4 százalék feletti a kifizetési ráta az Egyesült Államokban. A részvény-visszavásárlások Európából szinte teljesen hiányoznak, mert az itteni vállalatok, főleg a németek, rendkívül konzervatív álláspontot képviselnek” – tette hozzá a stratéga. Az Adidas 3 milliárd eurós visszavásárlási programja kivételnek számít, meg is hálálták a befektetők, ugyanis idén már csaknem húsz százalékkal emelkedett a részvényárfolyam.
Az idei eredmények után fizetendő osztalékra az euró árfolyama, a konjunkturális helyzet és a kereskedelmi háborúval kapcsolatos fejlemények lehetnek hatással. „Most mindenki az Egyesült Államok és Kína közötti vámháború fejleményeit figyeli, de Donald Trump amerikai elnök már többször kijelentette, hogy túl magasnak tartja a német kereskedelmi többletet. Ha itt is konkrét lépéseket tesznek – fűzte hozzá Móró Tamás –, akkor az negatívan érinti az autóiparban érdekelt cégeket.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.