Egyre nő az utasszám
A Wizz Air utasainak száma márciusban 2,48 millióra emelkedett, éves alapon 25 százalékos volt a növekedés. A kihasználtságot 1,1 százalékponttal 91,5 százalékra növelte a magyar hátterű fapados légitársaság. Az elmúlt egy évben az úgynevezett gördülő utasszám 29,6 millió volt, ez 24,7 százalékos növekedés.
A Ryanairnél az utasok száma 6 százalékkal 10 millióra bővült, a kihasználtsági mutató a tavalyi 94 százalékról 95 százalékra emelkedett. Az egyéves gördülő utasszám 9 százalékkal 130,3 millióra bővült.
Az EasyJetnél 3,4 százalékkal 6,55 millióra emelkedett az utasszám az elmúlt hónapban, míg a kihasználtság 0,7 százalékponttal 93,4 százalékra. Az elmúlt 12 hónapban 82,48 millióan utaztak az EasyJet járatain, ez 8,6 százalékkal több, mint a megelőző egyéves időszakban.
A Norwegian 15 százalékkal, 2,82 millióra növelte utasszámát márciusban az egy évvel korábbihoz képest, a kihasználtság pedig 2,6 százalékponttal 86,7 százalékra nőtt. A gördülő utasszám 13 százalékkal, 33,98 millióra bővült.
„A szektor általános növekedése és azon belül a Wizz Air jó számai nagyon pozitív hírek. Az egész szektor jó számot produkált, és a kilátások is jók. A légitársaság szempontjából az a fő kérdés, hogy az egyes cégek számai miként teljesítenének akkor, ha az európai gazdasági növekedés elmaradna a várakozásoktól. Egyelőre nem kell ettől tartani, a cégek növekedése előtt van még tér” – mondta lapunknak Tunkli Dániel, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető elemzője. „Az idei 8 százaléknál nagyobb mínuszt érdemes vételre kihasználni. Az elmúlt egy évben 98 százalékkal emelkedett a Wizz Air árfolyama, ezért az idei csökkenés korrekciónak is betudható. A csökkenésben és a versenytársakhoz képest alacsony 6,7-es EV/EBITDA, azaz cégérték/eredményesség mutatóban az is szerepet játszik, hogy a négy nagy európai fapados közül a Wizz Air a legkisebb. Emellett várható, hogy a résztulajdonos Indigo Partners újabb részvénycsomagtól válik meg a közeljövőben” – tette hozzá. Tunkli Dániel szerint a kelet-közép-európai régióban rejlő – a nyugat-európaihoz viszonyítva nagyobb – növekedési potenciál és a régiós munkavállalók alacsonyabb bére hosszú távú versenyelőnyt jelent a magyar hátterű fapados légitársaságnak. „Jók a Wizz Air kilátásai, a jelenlegi 33,6 angol font körüli kurzus akár 40 fontig is emelkedhet. A fapadosszektor nagy része növekedési fázisban van, ezért érthető, hogy a legtöbben nem fizetnek osztalékot, hanem a bővítésre, a lízingelt gépekből álló flotta bővítésére használják fel az eredményt” – emelte ki Cinkotai Norbert, a KBC Equitas vezető elemzője. Bár a magasabb olajár közvetlenül nem jó a Wizz Airnek sem, de szerinte a rugalmas működési modell miatt hosszú távon profitálhat is ebből. „Néhány éves távlatban akár újabb hagyományos légitársaságok eshetnek ki a versenyből a drágább üzemanyag miatt, és ez javíthatja a fapadosok, köztük a Wizz Air versenypozícióját” – fűzte hozzá Cinkotai Norbert.


