Közel az egyezség a kunszani gyár megmentéséről
A General Motors és a dél-koreai kormány azt tervezi, hogy a korábban javasolt 2,8 milliárd dolláron túl még több pénzt fektet az amerikai autógyártó helyi leányvállalatába – értesült a Reuters megbízható forrásból. Dan Ammann, a GM elnöke ma Szöulba látogat, ahol parlamenti képviselőkkel és kormányzati illetékesekkel, többek között Le Tongkull-lal, a Koreai Fejlesztési Bank vezetőjével tárgyal. Az egyezményt valószínűleg már pénteken aláírják.
Az autógyár leányvállalata hétfőn kerülte el a csődöt, miután egy órával a határidő lejárta előtt sikerült megállapodást kötnie a szakszervezetekkel. Az érdekképviseletek beleegyeztek az alapbér befagyasztásába és a béren kívüli juttatások lefaragásába, és lemondtak az idei prémiumokról. Ezt azonban még a szakszervezeti tagoknak is jóvá kell hagyniuk.
A GM februárban jelentette be, hogy az autói iránti kereslet globális csökkenése miatt bezárja kunszani gyárát, amelyet emiatt a szöuli kormány április elején ipari válságövezetnek minősített. A legújabb elképzelések szerint az eddigi modellek mellett két új városi terepjárót gyártanának majd a kunszani üzemben, de ezeket is csak 2019 végétől. A GM a megállapodás értelmében vállalná, hogy tíz évig folytatja a termelést, azzal a feltétellel, hogy a szakszervezetek is engedményeket tesznek, a kormány pedig anyagi támogatást nyújt a vállalatnak. Az előzetes értesülések szerint a fejlesztési bank a vállalatban lévő 17 százalékos tulajdonrészének megfelelő összeggel, 463 millió dollárral szállna be a tőkeemelésbe. A Money Today című koreai internetes hírportál azonban úgy tudja, hogy a hozzájárulásuk összege ennek a másfélszerese is lehet, attól függően, hogy a GM mennyit hajlandó fizetni.
Ha megszületik a megállapodás, akkor is kérdés, meddig marad a GM Dél-Koreában. A másik három ott lévő gyára sem üzemel ugyanis teljes kapacitással, miután a GM 2015 óta kivonult az európai, a dél-afrikai, az ausztrál, az indiai és az orosz piacról.


