Amerikai csata India meghódításáért
A Walmart–Amazon e-kereskedelmi háború legújabb áldozata az indiai piacon meghatározó Flipkart lett, amelyben a Walmart 16 milliárd dollárért 77 százalékos részesdést szerzett. Ez volt a hagyományos kiskereskedelmi piacot évtizedek óta uraló Walmart eddigi legnagyobb felvásárlása, amelyet újabbak követhetnek, ha tartani akarja pozícióit az Amazonnal szemben. Az üzlet bejelentésére szerdán 3 százalékkal esett a Walmart árfolyama, miután közölték, hogy a felvásárlással kapcsolatos kiadások 25-30 centtel csökkentik a jövő januárban végződő, 2019-es üzleti év egy részvényre eső eredményét (EPS).
Nem kis tételről van szó, hiszen a 2018-as üzleti évben az EPS 3,28 dollár volt. Mi több, a jövő februárban induló 2020-as üzleti évben 60 centre teszik az indiai működéssel kapcsolatos fejlesztések EPS-csökkentő hatását. Ez persze csekély ár ahhoz, hogy a világ második legnépesebb, 1,35 milliárd főt számláló piacán megkerülhetetlenné váljanak. Nulláról indultak ott, ahol a 7Park Data áprilisi adatai szerint az Amazonnak már 44 százalékos piacrésze van, míg a Flipkartnak 40. Pontosabban az amerikaiak az alapokat már bő tíz éve letették, hisz a Walmart huszonegy, nagykereskedőket kiszolgáló áruházat működtet. A fogyasztókkal viszont nem kerülhetett közelebbi kapcsolatba, mivel az indiai törvények korlátozzák a külföldi láncok megjelenését a döntően családi kisboltokkal jellemzett kiskereskedelemben.
A PwC becslései szerint tavaly 17 milliárd dolláros forgalom volt az indiai online áruházakban, a szappantól az élelmiszereken át az okostelefonig mindent árusító Flipkart ebből legkevesebb 4,6 milliárdot hasított ki. A bővülés elképesztő üteműnek ígérkezik, a Morgan Stanley szerint 2025-ben már 200 milliárd dolláros lehet az indiai e-kereskedelmi piac forgalma. A Walmart azonban másokat is bevesz az üzletbe, a Reuters úgy tudja, hogy a Google anyacége, az Alphabet például 3 milliárd dollárért 15 százalékos részesedést szerezhet a Flipkartban. A lényeg, hogy a Walmart maradjon a többségi tulajdonos, és stratégiai kérdésekben az ő véleménye döntsön. Dörzsölheti a markát Szon Maszajosi, a japán Softbank első embere is, aki jó döntést hozott, amikor a technológiai szektorban tevékenykedő, csaknem 100 milliárd dollárt kezelő Vision Fund nevű alapjából tavaly 2,5 milliárdot fektetett a Flipkartba, s most 4 milliárddal szállhat ki. A Flipkartot egyébként két egykori Amazon-alkalmazott, Binny Bansal és névrokona, Sachin Bansal alapította 2007 októberében. Előbbi szintén kiszáll, ahogy tette azt cégszinten az eBay és a Naspers is. Úgy tudni, a kínai Tencent internetes óriás, a Microsoft és a Tiger Global Management ellenben marad a Flipkartban, amelynek piaci értéke 21 milliárd dollárra tehető, és 33 ezer főt foglalkoztat India-szerte.
A Walmart készpénzzel és kötvénykibocsátással szerzett forrásokból fizeti ki a volt tulajdonosokat. A Standard & Poor’s túl gyorsnak találja a terjeszkedési tempót, ezért megerősítette ugyan a vállalat hosszú távú adósságának AA besorolását, de a kilátást stabilról (leminősítést előrevetítő) negatívra változtatta.


