Világgazdaság

Most Horvátország felé indult a CER

Saját fejlesztésű vasút-informatikai rendszerrel erősít a CER Cargo Holding SE, amely – bár a veszélyes, a túlméretes és a túlsúlyos áru továbbítása az erőssége – most épp egy járműipari megbízás megszerzésén dolgozik.

A múlt évben csaknem hétmilliárd forintra növelte konszolidált árbevételét a kelet-közép-európai térség egyik meghatározó magánvasúti csoportja, a CER Cargo Holding SE. A mintegy 300 millió forintos adózás előtti eredménye azonban három okból elmaradt a várttól: a CER új dolgozók felvételével és képzésével készült fel egy elnyerni kívánt megbízás teljesítésére; magához vont számos olyan tevékenységet, amelyekkel korábban alvállalkozókat bízott meg; végül az is pluszkiadásokat okozott, hogy a vágányzárak miatt egyes fuvarokat kerülőkkel kellett megoldani – ismertette Kukely Márton, a csoport vezérigazgatója. A CER 2018-ban mintegy négymillió tonna árut továbbított az egy évvel korábbi 3,4 millió tonna után, a bruttó árutonna-kilométerben mért teljesítménye pedig 698,4 millióról 915,6 millióra nőtt. Mindkét mérőszám értéke 2014 óta emelkedik, a május végéig összesített adatokból arra lehet következtetni, hogy a teljesítmény az idén még nagyobb lesz.

„Nem veti vissza a tevékenységünket az európai gazdaság lassulása, mert nem vagyunk aktívak a legsérülékenyebb szegmensekben, például az autógyártásban, amelyben éppen most igyekszünk megbízáshoz jutni” – mondta a Világgazdaságnak Kukely Márton. Ha csökkennének is valamely területen a feladatok, azt ellensúlyozzák egyebek között a trafószállítások vagy a vegyipari fuvarok. A CER-nek egyébként is az a stratégiája, hogy abba fektet pénzt, amiben hisz, ezért döntött 2014-ben a saját vontatópark kialakításáról is. Tizennyolc saját és néhány bérelt mozdonyt használ, idővel az utóbbiakat is kiváltaná. Teherkocsiparkja éppen ezért eleve kisebb.

A csoport első egysége tizenöt éve jött létre Magyarországon. A CER ma már aktív Szlovákiában – ahol mostanra a hazaival vetekedő eredményeket mutat fel –, továbbá Csehországban, Romániában, és most építkezik Horvátországban. Tevékenységét azonban nehezítik a forgalomlassító intézkedések a schengeni határokon, az – egyébként üdvözölt – pályajavítások és -építések, amelyek miatt egyelőre inkább romlik a cég versenyképessége. „Igyekszünk jó előre felkészülni a vágányzárakra, ha kell, össze is dolgoznak a csoport cégei. Nem tapasztaljuk, hogy a vágányzárak valamely vasúttársaságot a többinél nagyobb mértékben érintenének. Azt viszont igen, hogy a szűk keresztmetszetek kezelése összehozta a riválisok egy részét, akik például felkínálják egymásnak szabad kapacitásaikat, a székesfehérvári vonal felújításakor pedig optimalizálták a pályák használatát” – reagált lapunk felvetésére Heinczinger Tamás, a CER Hungary Zrt. vezérigazgatója.

A vezérigazgató elmondta, a CER specialitása a veszélyes, a túlméretes és a túlsúlyos áru továbbítása, ebbe még a gabona is belefér a hatalmas mennyisége miatt. A szállítmányok megdézsmálása azonban nem jellemző, amúgy nehéz is lenne például az Oroszországból Ukrajna kikerülésével a magyar piacra vagy tranzitra érkező LPG esetében – a mozgó vonaton egyébként is körülményes az áru megbontása. A szerelvény közlekedését teszi zökkenőmentesebbé a most bevezetett, saját fejlesztésű vasút-informatikai rendszer (RIS) is, amelyre Kukely Márton magyarázata szerint már a mintegy 150 fős CER növekedése miatt is szükség volt.

Ezek is érdekelhetik