A múlt évben csaknem hétmilliárd forintra növelte konszolidált árbevételét a kelet-közép-európai térség egyik meghatározó magánvasúti csoportja, a CER Cargo Holding SE. A mintegy 300 millió forintos adózás előtti eredménye azonban három okból elmaradt a várttól: a CER új dolgozók felvételével és képzésével készült fel egy elnyerni kívánt megbízás teljesítésére; magához vont számos olyan tevékenységet, amelyekkel korábban alvállalkozókat bízott meg; végül az is pluszkiadásokat okozott, hogy a vágányzárak miatt egyes fuvarokat kerülőkkel kellett megoldani – ismertette Kukely Márton, a csoport vezérigazgatója. A CER 2018-ban mintegy négymillió tonna árut továbbított az egy évvel korábbi 3,4 millió tonna után, a bruttó árutonna-kilométerben mért teljesítménye pedig 698,4 millióról 915,6 millióra nőtt. Mindkét mérőszám értéke 2014 óta emelkedik, a május végéig összesített adatokból arra lehet következtetni, hogy a teljesítmény az idén még nagyobb lesz.
„Nem veti vissza a tevékenységünket az európai gazdaság lassulása, mert nem vagyunk aktívak a legsérülékenyebb szegmensekben, például az autógyártásban, amelyben éppen most igyekszünk megbízáshoz jutni” – mondta a Világgazdaságnak Kukely Márton. Ha csökkennének is valamely területen a feladatok, azt ellensúlyozzák egyebek között a trafószállítások vagy a vegyipari fuvarok. A CER-nek egyébként is az a stratégiája, hogy abba fektet pénzt, amiben hisz, ezért döntött 2014-ben a saját vontatópark kialakításáról is. Tizennyolc saját és néhány bérelt mozdonyt használ, idővel az utóbbiakat is kiváltaná. Teherkocsiparkja éppen ezért eleve kisebb.
A csoport első egysége tizenöt éve jött létre Magyarországon. A CER ma már aktív Szlovákiában – ahol mostanra a hazaival vetekedő eredményeket mutat fel –, továbbá Csehországban, Romániában, és most építkezik Horvátországban. Tevékenységét azonban nehezítik a forgalomlassító intézkedések a schengeni határokon, az – egyébként üdvözölt – pályajavítások és -építések, amelyek miatt egyelőre inkább romlik a cég versenyképessége. „Igyekszünk jó előre felkészülni a vágányzárakra, ha kell, össze is dolgoznak a csoport cégei. Nem tapasztaljuk, hogy a vágányzárak valamely vasúttársaságot a többinél nagyobb mértékben érintenének. Azt viszont igen, hogy a szűk keresztmetszetek kezelése összehozta a riválisok egy részét, akik például felkínálják egymásnak szabad kapacitásaikat, a székesfehérvári vonal felújításakor pedig optimalizálták a pályák használatát” – reagált lapunk felvetésére Heinczinger Tamás, a CER Hungary Zrt. vezérigazgatója.
A vezérigazgató elmondta, a CER specialitása a veszélyes, a túlméretes és a túlsúlyos áru továbbítása, ebbe még a gabona is belefér a hatalmas mennyisége miatt. A szállítmányok megdézsmálása azonban nem jellemző, amúgy nehéz is lenne például az Oroszországból Ukrajna kikerülésével a magyar piacra vagy tranzitra érkező LPG esetében – a mozgó vonaton egyébként is körülményes az áru megbontása. A szerelvény közlekedését teszi zökkenőmentesebbé a most bevezetett, saját fejlesztésű vasút-informatikai rendszer (RIS) is, amelyre Kukely Márton magyarázata szerint már a mintegy 150 fős CER növekedése miatt is szükség volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.