Világgazdaság

Terítéken a magyar–orosz gázimportszerződés

B. Horváth Lilla | A Világgazdaság értesülései szerint holnap fordulat várható Oroszországban az új hosszú távú magyar–orosz gázimportszerződés kapcsán, de egyelőre sem a Külgazdasági és Külügyminisztérium, sem az állami Magyar Földgázkereskedő (MFGK) Zrt. nem válaszolt lapunknak a szerződéssel kapcsolatban egy hete feltett kérdéseire. Az MFGK aktuális importmegállapodása 2020. október 30-án jár le, míg hosszú távra, 2028-ig csak egy hazai versenypiaci kereskedő, a Gazprombank-tulajdonú Centrex Zrt. kötött le gázt. (A 1995-ös magyar–orosz hosszú távú megállapodás 2015-ig szólt, azóta csak a már leszerződött, de még át nem vett tételek érkeztek, és egyéves szerződések születtek.)

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter december 2-án jelezte: „Készek vagyunk megkezdeni a tárgyalásokat egy újabb, hosszú távú gázszállítási megállapodásról.” December 30-án pedig Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára nevezte szükségesnek a 2021 utáni időszakra vonatkozó, újabb hosszú távú szerződés megkötését. Ez utóbbi közlés szerint a fókusz pillanatnyilag egy további, egyéves egyezményen lehet, de a fő cél a hosszú távú szerződés aláírása. Ám fontos, hogy bármikor és bármilyen időtáv kapcsán is jutnak dűlőre a felek, Magyarország gázellátása folyamatos és biztonságos legyen.

Az már nyitottabb kérdés, hogy kinek sürgősebb a hosszú távú szerződés megkötése. Az eladó, az orosz Gazprom erős érdekeltsége kétségtelen, de a Világgazdaság ügyhöz közeli forrása szerint az oroszok akkor írnak alá szívesen, ha már eldőlt, hogy Magyarország hogyan diverzifikálja a gázimportútvonalait. Ennek kapcsán ismert, hogy e diverzifikálás a Gazprom szempontjából a Szerbia felőli szállítás, de az is tudott, hogy a magyar félnek akkor lenne igazán érdeke az ezt lehetővé tévő beruházás, ha már aláírták a hosszú távú szerződést. Nem véletlen, hogy a magyar–szerb határ és Városföld (Városföld központi helyen van a magyar gázvezetéktérképen) közötti, összesen 82 kilométernyi vezeték lefektetése – mint arról lapunk már beszámolt – csak feltételes projektként szerepel a gázrendszer fejlesztéséért is felelős FGSZ Földgázszállító Zrt. tervében. Az FGSZ ezen az útvonalon 2021. október 1-jétől évi hatmilliárd, 2022 októberétől pedig már évi 8,5-10 milliárd köbméteres importtal számol. E dátumok nagyjából egybeesnek az államtitkár által említettel, a mennyiségek pedig tranzitot is feltételezhetnek.

A földgázszállító beruházásának egyik közvetlen feltétele, hogy a piaci szereplők a kötelező érvényű ajánlataikkal előre lekössék a létrehozandó kapacitásokat. Ám az FGSZ ezt szolgáló aukciója (Open Season) csúszik (a regisztráció megtörtént), ugyanis még február 27-ig sem született meg a magyar és a szerb gázrendszer összekapcsolását kimondó szerződés, ami pedig feltétele a beruházásnak. Ezért a társaság csak 2020. március 30-tól április 30-ig várja az aukció ajánlatait, holott az eredeti beadási határidő február 28. volt. A módosítást engedélyező Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal jelezte: az új dátumok miatt nem késhet a teljes kereskedelmi üzem 2022. október 1-jére tervezett indítása.

Ezek is érdekelhetik