Világgazdaság

Nagy előnyt jelent a saját repülőflotta

A hazai DHL tevékenységére is kihatott, hogy rendelései jelentős részét olyan termelőcégek adják, amelyeknek a kibocsátása csökkent a járvány hónapjaiban, viszont megnőtt a sürgős orvosi felszerelések, a védőeszközök és a magánszemélyeknek kézbesített fontos küldemények iránti szállítási igény.

A németországi Deutsche Post DHL mind az öt divíziója hozzájárult ahhoz, hogy a csoport tavalyi árbevétele az egy évvel korábbiról 2,9 százalékkal 63,3 milliárd euróra, a működési eredménye (EBIT) pedig 30,6 százalékkal 3,13 milliárd euróra nőtt. A társaság teljesítette a kitűzött célját is – válaszolt a Világgazdaságnak Bándli Zoltán, a DHL Express Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A nyilvános adatok szerint nyereséges volt az általa vezetett logisztikai szolgáltató is, bár 17,3 milliárd forintos árbevétele 1 százalékos, 414 milliós, üzemi eredménye 22 százalékos, 361 milliós, adózott eredménye pedig 25 százalékos csökkenést takar.

A kft. a koronavírus okozta következmények teljes hatását csak a helyzet normalizálódása után tudja kiértékelni, de – mint az igazgató jelezte – a visszarendeződés már tart: logisztikai szempontból enyhültek a hazai és a világ más részein érvényes szigorítások, a vállalkozások világszerte kezdenek átállni a normál működésre. A februári és a márciusi állapothoz képest a kínai gazdaság működése észrevehetően javult, az európai és az észak-amerikai régiókban pedig most kezd visszatérni a rendes kerékvágásba. Így nőtt a DHL által naponta továbbított küldemények száma is, de a nemzetközi megbízások növekedése még elmarad a szokásostól.

A járvány hónapjaiban azonban – mivel a legtöbb országban számottevően csökkent a kereskedelmi járatok száma – a légi szállítmányozásban erős kapacitáshiány keletkezett. Igaz, a DHL Express menetrendszerű járatainak száma nem változott, a kft. igény esetén még kapacitást is tud bővíteni. „Az, hogy saját légi flottánk van, igen fontosnak bizonyult az expressz igények megszokott színvonalú teljesítésében” – emelte ki az igazgató. A társaság egyébként a ferihegyi repülőtéren kívül más hazai légikötőt nem használ, nincs is ilyen terve, de folyamatosan vizsgálja, hogy a növekvő kapacitásigényeket hogyan tudja a legmegfelelőbben kielégíteni, és hogyan tud a leghatékonyabban kapcsolódni a csoport nemzetközi hálózatához.

További fontos változásként március vége óta a DHL nemzetközi hálózatában is erősen megemelkedett az interneten vásárolt küldemények száma, nagyjából a karácsony előtti időszak szintjére. „A gyorsan bővülő e-kereskedelem a legkorszerűbb logisztikával kombinálva meghatározó fontosságú szolgáltatássá vált” – mutatott rá Bándli Zoltán. A kritikus hónapokban megváltoztak a DHL megrendelőinek ellátási láncai is, sok esetben módosult például a feladás helye vagy a küldemények profilja. A hazai DHL tevékenységét is nagymértékben befolyásolta, hogy rendelései tetemes részét olyan termelőcégek adják – például az autóipar –, amelyeknek az aktivitása csökkent. Megnőtt viszont a sürgősen leszállítandó orvosi felszerelések és védőeszközök, valamint a magánszemélyeknek kézbesített fontos küldemények iránti szállítási igény.

A vírushelyzet miatt a DHL-nél is bevezették az érintés nélküli kézbesítést és egyéb szállítási módokat, az igényeknek megfelelően.

A zöldülés és a digitalizáció folytatódik a társaságnál

A hazai DHL GoGreen programja folytatódik: az idei tervek között szerepel a zöldáramra való nagymértékű átállás, plug-in elektromos töltőállomások kiépítése és a dízel gépjárművek hibridre cserélése. A cég 2025-ös stratégiája nagy hangsúlyt fektet az innovációra, ezen belül is kiemelten a digitalizációra és az e-kereskedelem logisztikai megoldásainak fejlesztésére. „Általánosságban elmondható, hogy európai szinten számos beruházást valósítunk meg, amelyek révén új technológiákat vezetünk be, a többi között a mesterséges intelligencia és a robotika terén” – jelentette ki Bándli Zoltán. | vg

 

DHL Bándli Zoltán
Ezek is érdekelhetik