Az Európai Bizottság felülvizsgálja a szennyvízkezelési irányelvet, amelynek új változatát a hazai szabályozásba is át kell ültetni. Ezzel összhangban felülvizsgálják a hazai jogszabályokat a területet felügyelő Belügyminisztériumtól (BM) kapott információ szerint. A tárca még nem tudott nyilatkozni az általa szükségesnek ítélt változásokról, mert a tagállami álláspont kialakítása folyamatban van – közölte a sajtóosztály.
A május óta tartó felülvizsgálat társadalmi konzultációjában részt vevő Európai Víziközmű Szabályozók Hálózata (WAREG) egyebek mellett fontosnak tartja „a szennyező fizet” elvének érvényesítését, erről a 25 tagú szervezet egyik alapítója, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) számolt be. „A szennyező fizet elv a 2011-es víziközműtörvény szerint azt mondja ki, hogy a víziközmű-szolgáltatókat a települési szennyvíztisztító telepekről elfolyó, határérték feletti koncentrációjú tisztított szennyvíz kibocsátása, a gazdálkodó szervezeteket pedig a csatornahálózatba történő ipari és határérték feletti szennyvíz kibocsátása után fizetendő bírság terheli. A kiépült szennyvízelvezető hálózatra rá nem kötött ingatlanokra talajterhelési díj vethető ki” – mutatott rá lapunknak a BM. Egy másik időszerű kérdés, a szennyvíztisztítás után megmaradó tisztított szennyvíz és a tisztított szennyvíziszap kötelező energetikai vagy mezőgazdasági célú hasznosítása kapcsán viszont nincs jogharmonizációs feladat.
A kötelező uniós előírások szerint a kétezres lélekszám feletti településeken vezetékes szennyvízelvezetést kell kiépíteni. A Belügyminisztériumtól megtudtuk, hogy 16 hazai településen folyik ilyen célú beruházás a 2014–2020-as uniós költségvetési ciklus forrásából.
A MEKH országgyűlési beszámolója szerint a múlt év végén 59 településen még közmű (csatorna) nélkül szállították el ideiglenesen a közszolgáltatók a háztartási szennyvizet, bár a beszámolóból nem derül ki, hogy ezek hány fős települések voltak. Az igen, hogy a 28 közszolgáltatóból 21-nek 44 esetben a hivatal által is igazolhatóan keletkezett többletköltsége, ami miatt együttesen közel félmilliárd forint kompenzációt igényeltek. A beszámoló szerint a hazai víziközmű-szolgáltatók árbevétele nagyobbrészt olyan hatósági, illetve jogszabály által rögzített díjakból származik, amelyek sok esetben nem fedezik a költségeket. A megoldás az ágazat közép- és hosszú távú reformja lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.