Koncsek Rita | A hazai kis- és középvállalkozások (kkv) valamivel több, mint fele, 58 százaléka tekinthető családi vállalkozásnak, és a cégek csaknem negyedének a következő években a legnagyobb kihívás a generációváltás problémája lesz – ez derült ki a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) Vállalkozásfejlesztési Központja, a Budapest LAB friss kutatásából. Az utódlás kérdése a cégek jelentős részét szinte egyszerre fogja érinteni, hiszen többségüket a rendszerváltás környékén alapították, tulajdonosaik-vezetőik pedig most érik el vagy pár éve érték el a nyugdíjkorhatárt. A BGE kutatása szerint félő, hogy megfelelő utód hiányában a generációváltással küzdő cégek akár be is fejezhetik a működésüket.
Statisztikai adatok szerint a generációváltás mindenképpen nagy kockázat, a cégek jelentős többsége – mintegy 70 százaléka – világszinten sem éli túl az utódlás problémáját. A sikeres átadásra való felkészülés pedig még akkor is évekbe telik, ha megvan az ideális és elkötelezett utódjelölt. Ennek ismeretében tragikusnak mondható, hogy a családi cégek 66 százaléka saját bevallása szerint nemhogy írott, de akár csak szóban létező utódlási stratégiával sem rendelkezik.
A kutatás kitért a cégek innovációs tevékenységére is. Az innovációt a koronavírus-krízis sem pörgette fel – mondta Radácsi László, a Családi vállalkozás kutatási program vezetője. A családi vállalkozások túlnyomó többsége csupán az egészségügyi szabályokon változtatott. A következő leggyakrabban említett változás az online értékesítés fejlesztése volt, de ezzel alig 9 százalékuk foglalkozott.
A családi cégek 51 százalékánál a járványnak nem volt jelentős hatása az üzleti tevékenységre, további 5,2 százalékukra pedig egyenesen élénkítően hatott a járvány. Azok a családi vállalkozások, amelyek úgy nyilatkoztak, hogy a koronavírus-járvány első hulláma hatással volt az üzletmenetükre, átlagosan 25 százalékos bevételcsökkenést várnak 2020 végére az év elején tervezetthez képest. A családi cégek a többi kkv-hoz hasonlóan igyekeztek megtartani a dolgozóikat. Ahol szükség volt valamilyen munkaügyi intézkedésre – a cégek mintegy 60 százalékánál –, ott a legnagyobb arányban szabadságolás és csökkentett munkaidő bevezetése mellett döntöttek a munkáltatók. Leépítésre – függetlenül attól, hogy saját vagy kölcsönzött munkaerőről van-e szó – 13 százaléknál volt szükség. A járvány előtt dinamikusan növekvő családi cégek 66,7 százaléka továbbra is kiegyensúlyozott, 25 százalékuk pedig dinamikus növekedésre számít a következő öt évben.
A családi vállalkozások
66
százaléka nem rendelkezik semmilyen utódlási stratégiával
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.