A klímapolitikai intézkedéscsomaggal kapcsolatos uniós tárgyalások eredményeit összefoglaló vitában az olasz biztos elmondta: az épületekre és a közúti közlekedésre kiterjedő, külön kibocsátáskereskedelmi rendszer lehetővé teszi a nagy ipari ágazatok károsanyag-kibocsátásának csökkentését. A külön kibocsátáskereskedelmi rendszerből származó bevételekből azt az uniós alapot fogják finanszírozni, amely segíteni fogja a tagállamokat az átállás társadalmi hatásainak kezelésében.
A közúti közlekedésre és az épületekre vonatkozó új, különálló kibocsátáskereskedelmi rendszer 2027-től indul. Ez 2030-ra a jelenlegi helyzethez képest 45 százalékkal járulhat hozzá a további kibocsátáscsökkentéshez
– jelentette ki Gentiloni.
Véleménye szerint a legszegényebbek járulnak hozzá a legkevésbé a káros éghajlatváltozáshoz, mégis ők viselik annak fő terheit. „Felelősségünk megakadályozni, hogy a legkiszolgáltatottabbak aránytalanul nagy mértékben érintettek legyenek. Ezért a tagállamok a kibocsátáskereskedelmi rendszerből származó bevételeik teljes egészét éghajlati projektekre és az átállás szociális kezelésére fordítják” – hangsúlyozta.
A lengyelek szerint elfogadhatatlan a belső égésű motorral hajtott autók betiltásaA rendelet emberek millióit hozza hátrányos helyzetbe a közlekedés terén, és árt a sok külföldi autómárka számára alkatrészeket gyártó lengyel iparnak – véli Mateusz Morawiecki. |
Mint mondta, a klímaváltozás szociális hatásait enyhítő alap a zöldátállás miatt kiszolgáltatott háztartásokra, a közlekedést használókra és a mikrovállalkozásokra, különösen az energiaszegénységben vagy „közlekedési szegénységben” élő polgárokra gyakorolt hatásait fogja kezelni, 2026 és 2032 között 86,7 milliárd eurót fog mozgósítani.
Tóth Edina fideszes EP-képviselő plenáris felszólalásában rámutatott:
A kibocsátáscsökkentéssel nem hozhatjuk nehezebb helyzetbe a polgárokat. Meg kell akadályozni, hogy a brüsszeli szabályozásból eredő többletterheket a magyar családokra hárítsák!
– emelte ki.
Véleménye szerint
Az EU károsanyagkibocsátás-kereskedelmi rendszerének részeként hozzáadott lakossági klímaadó elfogadása különösen kedvezőtlenül érintheti az európai, köztük a magyar családokat, és veszélyezteti a magyar rezsicsökkentési program hosszú távú fenntarthatóságát is – hívta fel a figyelmet. Jelenleg Magyarországon a legolcsóbbak a rezsidíjak egész Európában, ezért egy ilyen típusú klímaadó bevezetése pontosan a magyar háztartások költségeit növelné meg a legnagyobb mértékben, ez pedig elfogadhatatlan számunkra – jelentette ki.
A fideszes képviselő úgy véli, a zöldátállás költségét nem a magyar háztartásokkal, hanem a nagy szennyezőkkel kell megfizettetni.
A gazdasági növekedést gátló, irreális elképzelések helyett valódi környezet- és polgárbarát klímavédelmi intézkedésekre van szükség!
– zárta felszólalását Tóth Edina.