A klímapolitikai intézkedéscsomaggal kapcsolatos uniós tárgyalások eredményeit összefoglaló vitában az olasz biztos elmondta: az épületekre és a közúti közlekedésre kiterjedő, külön kibocsátáskereskedelmi rendszer lehetővé teszi a nagy ipari ágazatok károsanyag-kibocsátásának csökkentését. A külön kibocsátáskereskedelmi rendszerből származó bevételekből azt az uniós alapot fogják finanszírozni, amely segíteni fogja a tagállamokat az átállás társadalmi hatásainak kezelésében.

Paolo Gentiloni, economy commissioner of the European Union (EU), at a news conference following a Eurogroup meeting at the European Council headquarters in Brussels, Belgium, on Monday, March 13, 2023. EU finance ministers will emphasize the role governments have in reining in consumer price increases alongside the bloc's central bank, Eurogroup President Paschal Donohoe said.
Fotó: Valeria Mongelli / Bloomberg via Getty Images

A közúti közlekedésre és az épületekre vonatkozó új, különálló kibocsátáskereskedelmi rendszer 2027-től indul. Ez 2030-ra a jelenlegi helyzethez képest 45 százalékkal járulhat hozzá a további kibocsátáscsökkentéshez

– jelentette ki Gentiloni.

Véleménye szerint a legszegényebbek járulnak hozzá a legkevésbé a káros éghajlatváltozáshoz, mégis ők viselik annak fő terheit. „Felelősségünk megakadályozni, hogy a legkiszolgáltatottabbak aránytalanul nagy mértékben érintettek legyenek. Ezért a tagállamok a kibocsátáskereskedelmi rendszerből származó bevételeik teljes egészét éghajlati projektekre és az átállás szociális kezelésére fordítják” – hangsúlyozta.

A lengyelek szerint elfogadhatatlan a belső égésű motorral hajtott autók betiltása

A rendelet emberek millióit hozza hátrányos helyzetbe a közlekedés terén, és árt a sok külföldi autómárka számára alkatrészeket gyártó lengyel iparnak – véli Mateusz Morawiecki.

Mint mondta, a klímaváltozás szociális hatásait enyhítő alap a zöldátállás miatt kiszolgáltatott háztartásokra, a közlekedést használókra és a mikrovállalkozásokra, különösen az energiaszegénységben vagy „közlekedési szegénységben” élő polgárokra gyakorolt hatásait fogja kezelni, 2026 és 2032 között 86,7 milliárd eurót fog mozgósítani.

Tóth Edina fideszes EP-képviselő plenáris felszólalásában rámutatott:

A kibocsátáscsökkentéssel nem hozhatjuk nehezebb helyzetbe a polgárokat. Meg kell akadályozni, hogy a brüsszeli szabályozásból eredő többletterheket a magyar családokra hárítsák!

– emelte ki.

Plenary session of January 2021 in the European Parliament. Brussels on 19/01/2021.Session pleniere de Janvier 2021 au Parlement Europeen. Bruxelles le 19/01/2021.
Tóth Edina fideszes EP-képviselő.
Fotó: Martin Bertrand / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

Véleménye szerint

Brüsszel elhibázott klímapolitikája miatt már most is egekben vannak az energiaárak, és elszabadult az  

Az EU károsanyagkibocsátás-kereskedelmi rendszerének részeként hozzáadott lakossági klímaadó elfogadása különösen kedvezőtlenül érintheti az európai, köztük a magyar családokat, és veszélyezteti a magyar rezsicsökkentési program hosszú távú fenntarthatóságát is – hívta fel a figyelmet. Jelenleg Magyarországon a legolcsóbbak a rezsidíjak egész Európában, ezért egy ilyen típusú klímaadó bevezetése pontosan a magyar háztartások költségeit növelné meg a legnagyobb mértékben, ez pedig elfogadhatatlan számunkra – jelentette ki.

A fideszes képviselő úgy véli, a zöldátállás költségét nem a magyar háztartásokkal, hanem a nagy szennyezőkkel kell megfizettetni.

A gazdasági növekedést gátló, irreális elképzelések helyett valódi környezet- és polgárbarát klímavédelmi intézkedésekre van szükség!

– zárta felszólalását Tóth Edina.