Zöldgazdaság

Olcsó, öreg autók lephetik el a piacot

Ösztönözni kellene a fiatalabb és környezetkímélőbb autók vásárlását. A kitiltás ugyanis nem megoldás a globális légszennyezés megfékezésére, mert a városokból kitiltott, leselejtezett németországi autók a magyarországi piacon köthetnek ki.

A közlekedésbiztonság, a környezetvédelem és a jogkövető vállalkozások versenyhátrányának megszüntetése terén fogalmazott meg célokat 2020-ra a Magyar Gépjárműimportőrok Egyesülete (MGE). Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke az egyesület szakmai és sajtódélelőttjén elmondta: a környezetvédelmi kérdésekben meg kell találni azokat a kompromisszumokat, amelyekkel mindenki együtt tud élni, és valós klímavédelmi megoldást jelentenek.

Nőtt ugyanis az unió szén-dioxid-kibocsátása, mert a dízelautók „boszorkányüldözése” miatt sokan benzinesre váltottak.

Az elnök szerint a városokból való kitiltásokkal nem lehet megoldani a globális szennyezést, mert hiába lesz jobb a levegő egy-egy nagyvárosban, ha az onnan kitiltott autók máshol, más országok levegőjét szennyezik tovább.

Fotó: AFP

Erdélyi Péter aggodalmát fejezte ki a németországi kitiltásokkal kapcsolatban, mert szerinte félő, hogy hatásukra zuhan a régi, korszerűtlen autók ára, és ellephetik a magyar piacot. Ezért

olyan motiváló adózási és kommunikációs változásokra lenne szükség Magyarországon, amelyek megfelelően javítanák az importautók összetételét, összességében pedig a fiatalabb és a környezetkímélőbb autók használatát eredményeznék.

A hazai autópark átlagosan mintegy 14 éves (az uniós 11 éves), 54 százaléka 12 évesnél, 84 százaléka kilencévesnél idősebb, és csupán a 11 százaléka fiatalabb hat évnél. A városi levegő tisztaságáért központilag is sokat lehetne tenni, például a közlekedési lámpák jobb beállításával, a városi kivezető utak szabaddá tételével, valamint az utak minőségének javításával.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

 

károsanyag-kibocsátás környezetszennyezés dízel autó
Kapcsolódó cikkek