Agrár

Végleg lekerülhet az étlapról a marhahús

A nagy amerikai digitális receptmárka, az Epicurious ejti a marhahúst, ami újabb jele annak, hogy az étkezési szokások megváltozása új üzleti lehetőségeket teremt – írták az ING elemzői.

Többé nem közöl marhahúsról szóló cikkeket az Epicurious – jelentette be a világ egyik legnagyobb receptportálja.

A majd kilencmillió embert rendszeresen elérő oldal arra hivatkozott, hogy bár más állatok tenyésztésének az ökológiai lábnyoma is jelentős, az Epicurious fő piacát Egyesült Államok étkezésében

a marhahús előállítása messze a legnagyobb üvegházhatású tétel a keletkező nagy mennyiségű metán és egyéb tényezők miatt.

Egyesek az elhallgattatás kultúrája (angolul cancel culture) túlpörgésének tudják be a döntést. Mások a fenntarthatóság irányába tett szimbolikus lépésként ünneplik, sok vállalkozás pedig a maga javára fordítható fogyasztási trendek lendületét olvashatja ki belőle – írták jegyzetükben az ING elemzői.

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának 15 százaléka vezethető vissza az állattartásra, ennek 61 százaléka a marhatartásra, és a környezettudatosság népszerűvé válása máris jelentős változásokat idézett elő a fogyasztás szerkezetében

– írta az elemzés.

Fotó: Getty Images

Nemcsak a vegetarianizmus terjed, hanem a flexitárius – azaz a húsfogyasztást tudatosan visszaszorító – étrend is. A Research and Markets portálon februárban közzétett tanulmány szerint a növényalapú proteinek piaca például a tavalyi 10,3 milliárd dollárról 2026-ra 15,6 milliárdosra bővülhet.

A fiatalabb nemzedékek – a millenniumiak vagy a Z generáció – fogékonyabbak a hússzegény étkezésre az elődeiknél.

A változó igények kiszolgálására egyre több startup születik, és az élelmiszerpiac hagyományos szereplői is igyekeznek kihasználni. Az elemzés példaként említi a Beyond Meat, az Impossible Foods, a Vegetarian Butcher és az Oatly márkák sikerét. A brazil JBS, a világ legnagyobb húsfeldolgozó cége két hete vásárolta meg 341 millió euróért a holland Viverát, Európa harmadik legnagyobb növényiélelmiszer-előállítóját.

Az Unilever 2018 végén vette meg környezetvédelmi meggondolásokra hivatkozva a 2007-ben alapított Vegetarian Butchert, amelynek húspótló vegetáriánus termékeit már akkor 17 országban forgalmazták négyezer helyen.

A megelőző évben a Danone 12,5 milliárd dollárt költött a növényi alapú termékeket gyártó amerikai WhiteWave Foods megszerzésére.

A hagyományos élelmiszer-termékkört megbontó vállalkozások folyamatosan épülnek be az ellátási láncokba. Az európai piacon 2010 és 2020 között évente 10 százalékkal nőttek a hús- és tejpótló termékek eladásai, és a 2019-es 4,4 milliárd euróról 2025-re 7,5 milliárdra duzzadhat a piacuk az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban – jövendölte az ING egy korábbi elemzésben.

marhahús élelmiszeripar
Kapcsolódó cikkek