Komoly bajok vannak a közép- és kelet-európai használtautó-piaccal. A régióban számtalan nyugatról importált járművet kínálnak, amelyeknél jóval nagyobb a visszaélések kockázata, például, hogy visszapörgetik a kilométerórát, eltitkolják a hibákat, amelyek nem szembetűnők, vagy pedig máshogy próbálják félrevezetni a vásárlókat. 

20221212 TatabányaAz olcsóbb árfekvésű autók a népszerűek, használtautó körkép.Fotó: Flajsz Péter FPKomárom-Esztergom megyei 24 ÓraKépen: Bereczki Gábor használt autó kereskedő 20221212 Tatabánya

Az olcsóbb árfekvésű autók a népszerűek, használtautó körkép.

Fotó: Flajsz Péter FP
Komárom-Esztergom megyei 24 Óra
Képen: Bereczki Gábor használt autó kereskedő
Fotó: Flajsz Péter / Komárom-Esztergom megyei 24 Óra

Az autótörténeti jelentéseket készítő carVertical kutatása szerint a Magyarországon ellenőrzött gépjárművek 54,97 százalékában kimutathatók rejtett sérülések. Az ilyen típusú autók nem biztonságosak, és gyakran a karbantartási költségük is magasabb. A problémával az autókereskedők is szembesültek már. 

Németh Gábor, a CARTECUM autókereskedés tulajdonosa elárulta, kínáltak már neki megvételre olyan Mercedest 40 ezer euróért, amelyről a rendszám alapján 15 euróért sikerült lekérniük egy jelentést, amelyben az állt, hogy a kocsi korábban teljesen összetört, a kár pedig 50 ezer euró volt. 

„Sok az olyan eladó, aki azt állítja, hogy egy álomautót kínál megvételre, miközben szándékosan nem számol be arról, hogy milyen hibái vannak a járműnek, és milyen silány minőségű javításokat végeztek azon korábban, vagy eltitkolja, hogy nem eredeti új, hanem bontott vagy utángyártott alkatrészeket szereltek bele. Ez az oka annak, hogy mielőtt megveszünk egy autót, mi mindent alaposan átnézünk, lekérdezünk” – mondta Németh.

A használt járművek több mint fele külföldről érkezik Magyarországra. Sok közöttük a sérült autó, amit megjavítanak, és újszerűként, gyári fényezésűnek beállítva adnak el anélkül, hogy a vevők tudomást szereznének a valódi állapotukról. Magyarországon 8-ból 1 autó futásteljesítménye nem felel meg a valóságnak. Ha egy kereskedő manipulált futásteljesítményű járművet vásárol, előfordulhat, hogy jóval többet fizet érte a reális értékénél. Mivel manapság egyre többen ellenőrzik tudatosan a járműveket vásárlás előtt, a márkakereskedéseknek is változtatniuk kellett a működésükön, és garantálniuk kell, hogy az autóik valós kilométeróraállást mutatnak.

A CarVertical Market Transparency Indexe szerint Magyarországon az átlagos visszapörgetési érték 45 987 km.