Moszkva főpolgármestere tavaly jelentette be, hogy újra piacra dobják a klasszikus szovjet autót, a Moszkvicsot. Ezt ekkor az orosz autóipar ellenálló képességének szimbólumaként hirdették a nyugati szankciókkal szemben. A Moszkvicsot a moszkvai Renault gyárban gyártják, amelyet a kormány egyetlen rubelért szerzett meg a francia vállalattól.

Samara,,Russia,-,April,27,,2023:,Moskvich,3,A,New
Egy Moszkvában gyártott Moszkvics 3-as modell. Érdemes rákeresni a JAC Sehol x4-es autókra is, a hasonlóság meglepő lehet.
Fotó: Shutterstock

A Moszkvics újjászületése egyben a kínai befolyás növekedésének is a jele az orosz gazdaság egyik fontos szektora felett – írta meg a Reuters. A moszkvai üzemből kigördülő Moszkvicsok már egyáltalán nem hasonlítanak a szovjet időkből ismerős autóra. Elegáns, négy ajtós SUV-ok, amelyekhez a kínai JAC Motors gyártja a motort és a kárpitot. Két, neve elhallgatását kérő forrás a Reutersnek azt mondta, hogy 

a régi Renault-gyárban készült Moszkvics 3 modellek valójában a kínai JAC Sehol X4-es autói, amelyeket Kínából származó alkatrészekből Oroszországban szerelnek össze szinte teljes egészében.

A Moszkvics egy múlt havi közleményében azt írta, hogy a 3 és a 3e modelleket a moszkvai gyárban előre elkészült nagyobb egységekből szerelik össze, amiket külföldről exportálnak. A cég elismerte, hogy külföldi partnerrel dolgozik, de azt nem erősítette meg, hogy a JAC lenne ez a partner.

Fokozatosan növekszik a gyártás lokalizációja 

– mondta a Moszkvics képviselője a Reutersnek. Hozzátette, hogy a vállalat bízik benne, hogy még ebben az évben, vagy a jövő év elején további munkafolyamatokat vehet át a moszkvai gyár, például a hegesztést, vagy a festést. A céljuk az, hogy minél több munkát tudjanak adni a helyi beszállítóknak és minél több orosz alkatrészt használhassanak.

A kínai cégek kihasználják a nyugati vállalatok kivonulását Oroszországból és a lehető legtöbb ágazatban igyekeznek megvetni a lábukat. Az Autostat elemzőcég adatai szerint 

az importált kínai autók jelenleg az orosz piac 49 százalékát teszik ki, ez júniusban 40 ezer darab autó volt. 

Az ukrajnai invázió előtt ez az arány mindössze 7 százalék volt. A kínai autógyártók személygépkocsi-exportja 2023. januárja és májusa között több mint ötszörösére nőtt az előző év azonos időszakához képest.