Megdöbbenésének adott hangot az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) az idén márciusban indított Csat(t)lakozz! kampány eredményeivel kapcsolatban: a júliusi célzott ellenőrzés során a zsaruk – a járművekben utazókat is figyelembe véve – összesen 12 008 ember esetben állapították meg, hogy az autóban ülők nem kapcsolták be a biztonsági övet. A hatóság szerint még mindig nagyon sok sofőr gondolja úgy, hogy nem csatolja be magát, és inkább anélkül vezet. Az elmúlt hónapban 10 035 járművezető tett így. 

Family,,Transport,,Road,Trip,And,People,Concept,-,Happy,Woman
A látszat csal: sokan gyermekbiztonsági ülést sem használnak itthon a gyerekek szállításához.
Fotó: Shutterstock 

Az akció során 

  • 1432-en az elöl ülők,
  • 541-en pedig a hátul utazók közül nem használtak biztonsági övet, ám a legriasztóbb adat mégis az, hogy
  • 277 alkalommal gyermekbiztonsági ülést sem használt az autó vezetője a gyerekek szállításához.

„Többször felhívtuk már a közlekedők figyelmét, hogy saját maguk és utasaik érdekében használják a passzív biztonsági eszközöket, hiszen egy közlekedési balesetben az övet becsatolók túlélési esélye nagyságrendekkel magasabb a használata nélkül közlekedőkhöz képest. Ha bekötik magukat, a sérülések súlyossági foka is alacsonyabb, sőt, a sérülés el is kerülhető” – írja a Police.hu.

A hatóság kiemelte, hogy elsősorban lakott területen belül nem tartották be a szabályokat, ahol 10 610-en utaztak védelem nélkül, míg lakott területen kívül 967-en, autópályán pedig 431-en hagyták figyelmen kívül a biztonságot. 

 

Hol történik a legtöbb közúti baleset?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint 2022-ben 14 748 személysérüléssel járó közúti baleset történt Magyarországon, 515-tel több mint 2021-ben. Lakott területen belül 9849 esetet regisztráltak, míg lakott területen kívül ez a szám 4899 volt. Autópályán 568 karambolt jegyeztek fel, a listát 146-tal az M1-es vezeti. 

A 160 kilométer hosszú M1-esen tavaly átlagosan 50 168 jármű koptatta az aszfaltot, ami 13 százalékos bővülés 2021-hez képest, de még mindig elmarad némileg a 2019-es számtól. A legzsúfoltabb szakasz továbbra is a 17-es kilométerkőnél, Biatorbágy térségében található, ahol 2022-ben 82 ezres napi átlagot mértek, a kapacitáskihasználtság pedig 122 százalékos volt, ami megerősíti, hogy tényleg indokolt az M1-es régóta ígért bővítése. Ráadásul a járvány előtti év értékeit is felülmúlja a kihasználtság, amely akkor 111 százalékon állt.

Közúti balesetben elhunytak száma Magyarországon 2023. június 30-ig
 

 

Mi a leggyakoribb kiváltó ok a közúti baleseteknél? 

A Magyar Autóklub adatbázisában június 30-cal bezárólag szerepel információ az okokról: eszerint a gyorshajtásból adódik a legtöbb baleset idén (1693), bár az elsőbbségi joggal (1644) is meggyűlik a bajuk a magyar sofőröknek. Indokként a legkevesebbszer (26) műszaki hibát állapítanak meg. A Budapestet és Pest vármegyét magába foglaló Közép-Magyarország az előzést leszámítva minden kategóriában vezet a régiók között.

Júliusig 211 ember vesztette életét közúti balesetben, a legtöbben (56) ugyancsak Közép-Magyarországon, a legkevesebben a Dél-Dunántúlon és az Észak-Alföldön (20-20) haltak meg. 

Baleseti okok Magyarországon idén 2023. június 30-ig
 

A kampány során a rendőrök ellenőrizték a motorosokat is, és 69 olyan személlyel szemben intézkedtek, aki nem viselt bukósisakot.

Jönnek az első új fix traffipaxok Budapesten

A főpolgármesteri hivatal sajtóosztálya a 24.hu megkeresésére közölte, hogy első lépésként a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága közbeszerzési értékhatár alatt 45 sebességmérésre alkalmas, fix telepítésű kamerát vett bérbe, amelyek felszerelésének helyszínét a technikai adottságok és a közlekedésbiztonsági veszélyek figyelembevételével lehet kijelölni.

Ami a büntetéseket illeti, 408 854 alkalommal szabott ki gyorshajtásos bírságot a rendőrség 2023 első felében, ami jelentős, 40,3 százalékos növekedés 2022 első feléhez képest – derült ki a Vezess által az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK) kikért legfrissebb adatokból. Hatalmas szám ebből következően a kiszabott teljes bírságösszeg is: 11 323 191 000 forintnyi közigazgatási bírságot kaptak a bemért járművek üzemben tartói és vezetői együttesen. Ez 13 százalékos növekedés 2022 első feléhez képest. Elosztva a bő 11 milliárdot a bírságok számával, 27 695 forint jön ki az átlagos bírságösszegre egy-egy szabálytalanságnál.