Idén már csupán minden nyolcadik eladott új autó dízelhajtású, miközben a tisztán elektromosok részaránya elérte az 5 százalékot – írja közleményében a JóAutók.hu, Magyarország első ellenőrzött használtautó-piactere. A portál megjegyzi, hogy továbbra is a hibrid kategóriába tartozó személygépkocsik vezetik az eladási listát itthon: az első fél évben forgalomba helyezett 53 500 új járműnek ugyanis már a 44 százaléka rendelkezett kiegészítő villanyos motorral – ez az arány négy évvel korábban még mindössze 7 százalék volt. A tisztán benzinesek 39, a dízelesek pedig csupán 12 százalékos részarányt tudhatnak magukénak. 

20211019 Budapest Suzuki autószalon  kereskedés  bemutatóterem  szervíz  autókereskedés Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG
Az utóbbi években a Suzuki is kizárólag elektromos rásegítéssel felszerelt benzines mild hibrideket kezdett árulni.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

 

Sokan áttértek a mild hibridek gyártására 

A képet jelentősen árnyalja, hogy a Datahouse statisztikáiban szereplő hibrid kategóriába sorolt autók több mint kétharmada úgynevezett mild hibrid jármű. Ezek nem alkalmasak önálló villanymotoros haladásra, csupán induláskor és dinamikus gyorsuláskor segít rá egy kis elektromos motor a belső égésűre a fékezés során nyert energiát hasznosítva – hangsúlyozta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. 

Új személygépkocsik megoszlása meghajtás szerint

A szakember szerint a mild hibridhajtás hazai elterjedésén két-három éve sokat lendített, hogy olyan népszerű márkák, mint például a Suzuki vagy a Fiat, is kizárólag elektromos rásegítéssel felszerelt benzines modelleket kezdtek árulni. Minderre a gyártókat a folyamatosan szigorodó uniós károsanyag-kibocsátási normák kényszerítik: különösen a tömegesen eladott kis- és alsó-középkategóriás kocsik esetében tudnak így példányonként kevés, de összességében jelentős kibocsátási kvótát megtakarítani.

Nem állt meg a dízelautók visszaszorulása 

A közlemény megemlíti, hogy a dízelautók visszaszorulásának trendje immár egy évtizede tart, ez idő alatt részarányuk a forgalomba helyezett új személygépkocsik körében 46-ról 12 százalékra csökkent. A velük szemben tapasztalható bizalomvesztés a motor konstrukciójából fakadó magasabb szerviz- és javítási költségekre vezethető vissza, valamint arra, hogy egyre több nyugati nagyvárosban vezetnek be komoly korlátozásokat miattuk, ami növeli a bizonytalanságot a járművek jövőbeli használhatóságát illetően. Az elmúlt években az is csökkentette a dízelüzemanyag vonzerejét, hogy az ára nagyobb mértékben emelkedett a benzinénél. 

A tisztán elektromos hajtású kocsik tömeges terjedése ugyanakkor továbbra is várat magára – mutat rá a JóAutók.hu. Az első fél évben 2918 új villanyautót értékesítettek, ami az összes eladás 5 százalékát teszi ki. 

A vásárlók egyelőre kivárnak.

Egy részük továbbra is túl magasnak tartja az árazást – bár idén már szinte minden gyártónál nagy árengedmények jelentek meg –, másokat a hazai napelem- és zöldenergia-program aktuális bizonytalanságai tartják vissza. A terjedést az elmúlt időszakban az is visszafogta, hogy fokozatosan ugyan, de szinte minden nyilvános töltőt fizetőssé tettek az üzemeltetők. 

A használtautó-importon belül ismét nő a dízel népszerűsége 

A behozott használt autók között a benzinmotorral hajtott példányok részaránya az első fél évben 46 százalékot ért el. A dízelhajtású járművek aránya a két évvel korábbi 37 százalékos mélypontról mostanra 43-ra emelkedett vissza. 

Az ismét növekedésnek indult népszerűség oka, hogy ezek az autók jelentős diszkonttal érhetők el benzines társaikhoz képest a nyugati autópiacokon, emellett a behozott kocsik idősebbek, és közöttük nagyobb arányban fordulnak elő a presztízsmárkák – Audi, BMW, Mercedes – nagyobb méretű, jobbára dízelmotoros modelljei.

Érdekesség még, hogy a teljesen elektromos meghajtású használt autók behozatala mind darabszámban (2977), mind részarányban (6 százalék) túlszárnyalta az új villanyautókat. 

Halász Bertalan rámutatott, az elmúlt hónapokban az üzemanyag szerint folytatott keresések 55 százaléka célzott benzines, 40 százaléka pedig dízelhajtású autóra irányult az adatbázisukban. A hibrides keresések részaránya 3, míg a tisztán elektromos villanyautóké 2 százalék volt. 

A teljes hazai személygépkocsi-parkot továbbra is a benzines modellek dominálják: 2022 év végén a több mint 4,1 milliós állomány 63 százalékában ilyen motor, míg 32 százalékában dízeles üzemelt.