A vevők sokkal jobb helyzetben vannak a használtautó-piacon 2023-ban, mint az elmúlt években bármikor. Keresleti krízis tapasztalható, amely az árakat is kismértékben lefelé nyomja. A JóAutók.hu vezérigazgatója elmondta, hogy 

júliusban volt egy minimális keresletélénkülés, de ez még csak 2,5 százalékos növekedés volt.

Fotó: Ádám János / Észak-Magyarország

A nehéz gazdasági helyzet alapvetően visszafogja a keresletet az autók iránt, aki pedig mindenképpen vásárlásra adja a fejét, az először a használtpiacon néz körül, ahol alacsonyabbak az árak. Azonban sokak számára riasztó lehet a használtautó-vásárlás, hiszen számos rémtörténet kering arról, hogy a vevők miként jártak pórul. 

Lehet hallani olyan esetről, amikor a megvásárolt autóról kiderült, hogy végrehajtás alatt áll, de olyan is előfordult, hogy egy lopott autóért fizetett a vevő, amit a rendőrség végül le is foglalt.

Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint egy használt autó megvásárlása előtt az első lépésnek mindenképpen annak kell lennie, hogy a vevő utánanéz a kocsi életútjának. 

Ezt a legegyszerűbben a Belügyminisztérium által működtetett Jármű Szolgáltatási Platformon (JSZP) lehet megtenni. 

A platformot ügyfélkapun keresztül lehet használni. Az oldal 2012 óta működik, a káreseményeket pedig 2019 óta vezetik rajta. A JSZP-n keresztül a vevő ellenőrizheti az autó életútját, kiderülhet, hogy körözés vagy végrehajtás alatt áll-e a kocsi, meg lehet nézni a hivatalos kilométerállását, a bejegyzett szervizmunkákat, illetve a káreseményeket 2019-től kezdve. Fontos, hogy a JSZP-n csak a Magyarországon forgalomba helyezett autók történetéréről vannak adatok, egy külföldről behozott autót nem lehet ellenőrizni.

Ha magánszemélytől vásárol valaki, mindenképpen ez legyen az első lépés. A platform ingyenes, és a használatával számos kellemetlenség megelőzhető. A legtöbb kereskedő saját maga is elvégzi a hozzá kerülő autók életútjának lekérdezését, ezzel támogatva a vásárlókat.

Az autó fizikai állapota nem szerepel a papírokban

Az autó életútja mellett fontos a fizikai állapotának a felmérése is. Laikusok számára nehéz lehet megmondani egy használt autóról, hogy milyen állapotban van, de néhány apró jel utalhat arra, hogy a jármű nagyobb gondokkal küzd, mint amit az eladó beismer. A szakértő szerint például 

azonnal gyanús lehet, ha egy papíron keveset futott autó kormánya látványosan le van kopva. 

A küszöbök és az illesztések környékén a rozsda sem jó jel, és azt is érdemes megnézni, hogy az autó elemei párhuzamosan futnak-e.

Fotó: Cseh Gábor / Mediaworks

Az egyik legárulkodóbb jel az autók festése. Egy baleset után az egyes elemeket le kell lakkozni, ezzel pedig újabb rétegek kerülnek a felületre. Ma már elérhető áron lehet rétegvastagság-mérő berendezéseket vásárolni, amelyekkel ellenőrizhető, hogy az autón a gyári bevonatvastagság van-e, vagy esetleg többször lefestett elemei vannak az autónak. 

A gyári bevonatréteg általában 80–120 mikron közötti vastagságú, ennél látványosan magasabb értéknél gyanakodni kell, hogy valami van a kocsi múltjában, amiről eddig nem volt szó.

A JóAutók.hu vezérigazgatója ehhez hozzá tette, hogy a technika fejlődésével a szerelők is egyre ügyesebbek, így mindig lehet olyan hiba, amit sikerül tökéletesen elfedni.

Ezek a márkák uralják a használtautó-piacot idén

A 2023 első fél évében Magyarországra behozott használt személyautók több mint 30 százalékát három márka: a Volkswagen, az Opel és a Ford gyártmányai teszik ki. Habár a kedvező irányú folyamatok hatására lassú visszatérés kezdődhet a korábbi szintekhez, az jelentősebb kiugrására a második fél évben sincsen sok esély – állítja a szakértő.

Aki nem ért az autókhoz, az kérjen segítséget

A szakértő fontosnak tartotta, hogy nem érthet mindenki az autókhoz, és ez nem is elvárás. Aki úgy érzi, hogy nincs meg a szükséges tudása ahhoz, hogy felmérje egy autó állapotát, az ne féljen segítséget kérni. A legegyszerűbb, ha a családban vagy az ismeretségi körben esetleg van szerelő, de ha nincs, akkor is van hova fordulni.

Fotó: Novotni Ákos / Mediaworks

Egyre több vállalkozást alapítanak arra, hogy szakértők segítenek egy autó állapotának felmérésében. Nagyjából 30-40 ezer forintért egy hozzáértő elkíséri a vásárlót, és megvizsgálja az autót, hogy rendben van-e. Természetesen vannak olyan részek, amelyeket csak bontással lehetne megvizsgálni, például a motortérben, ehhez pedig nyilván egy állapotfelmérő sem fér hozzá ott a helyszínen. Az autóvásárlás sok esetben bizalom kérdése, de a jogszabályok is segítik a vásárlót.

A polgári törvénykönyv részletesen rendelkezik a termékszavatosság szabályairól, ezekkel pedig érdemes a vevőknek tisztában lenni. Halász Bertalan szerint 

gyakori hiba, hogy a vásárlás után egy esetleges kiütköző hibát a vevő azonnal egy szervizben megjavíttat, majd utána beállít az eladóhoz vagy a kereskedőhöz a számlával. 

Ez nem így működik. Ha a vásárlás után derül fény egy hibára, akkor a vevő először mindig az eladóhoz kell hogy forduljon, ekkor pedig a termékszavatosság szabályai szerint számíthat javításra, cserére, pénzvisszatérítésre és egyéb segítségre.

Halász Bertalan hozzátette, hogy egy hozzáértő állapotfelmérő igénybevétele azért is szerencsés lehet, mert a szakemberek ismerik azokat a típushibákat, amelyekkel az adott márkák rendelkezhetnek.

Ha egy laikus megvizsgál egy 2011-es Ford Focust, és azt látja, hogy a hátsó tengely rozsdás, akkor azonnal elállhat az autótól a hiba miatt. Azonban aki ért a Fordokhoz, az tudja, hogy a Focusnál típushiba az erős rozsdásodás ezen a részen, ami az autó működését egyébként nem feltétlenül hátráltatja

– magyarázta Halász Bertalan.

Használtautó a Facebook Marketplace-ről: megéri kockáztatni?

A szakértő szerint a magáneladók egyre több esetben próbálkoznak olyan portálokon, mint például a Facebook Marketplace. Ez kezd bevett gyakorlattá válni, de van különbség egy kinőtt póló és egy használt autó megvásárlása között. Halász Bertalan szerint ha valaki itt szeretne magánszemélytől autót venni, esetleg egy előnyös ajánlat miatt, az kezdje azzal, hogy megnézi, hogy a hirdetést feladó profilja létező embert takar-e. Aktív-e a profil, vagy egy csak az eladásra létrehozott adatlapot találunk. Ez utóbbi mindig gyanús lehet. Emellett a már korábban említett életút-ellenőrzések segíthetnek a JSZP-n keresztül, valamint az autó állapotfelmérése, ha kell, hozzáértő bevonásával.

Fontos hangsúlyozni, hogy egy használt autó megvásárlása mindig rejt kockázatokat, és soha nem lehet százszázalékosan kiszűrni a hibákat. Ennek ellenére kellő körültekintéssel és az említett lépésekkel minimálisra lehet csökkenteni annak az esélyét, hogy egy roncsot sózzanak rá az emberre.