Csökkent a kínai vásárlók elégedettsége, ami az új generációs autókat (NEV) illeti. Az elektromos, a tölthető hibrid és a hidrogéncellás járműveket összefogó kategóriában a tavalyi 796 pontról 768 pontra olvadt az elégedettségi index (NEV- CXVI), ami két dolgot jelenthet: vagy a világ legnagyobb autópiacának számító Kínában csökkent a NEV-járművek minősége és gyártási színvonala, vagy a kínaiak elvárásai nőttek olyan mértékben, hogy annak az autóipar nem volt képes megfelelni. 

Hatótávolságban a listavezető Zeekr veri a teljes mezőnyt.
Fotó: Hector Retamal / AFP

Ami tény, a vásárlói elégedettség sorrendben a Zeekr, a Deepal és a Nio modelljeivel kapcsolatban volt a legjobb, míg a Magyarországon összeszerelő bázist tervező BYD kapcsán a lefitymáló vélemények voltak túlsúlyban, a legnagyobb kínai NEV-gyártó még az átlagos minősítést sem érte el a kritikus kínai fogyasztók tesztjén, s a 18. helyre szorult. 

Eltéved a vásárló a kínálat dzsungelében

Ez viszont valahol a kínai vásárlók hozzá nem értéséről tanúskodik, hiszen akkor miért épp ebből a márkából vásárolják mindig a legtöbbet? 

Mentségükre szóljon, hogy valami elképesztő modelldömpingben kénytelenek kiválasztani új elektromos autójukat, az új típusokról naponta érkeznek friss hírek, és azt is versenyszerűen mérik, hogy az első héten hány ezres-tízezres megrendelést vettek fel rájuk. A JD Power piackutató felmérése szerint

 pénztárcájuk vastagsága mellett az ígért felhasználói élmény az, ami alapján a kínai vásárlók a döntésüket meghozzák 

egy folyamatosan és dinamikusan bővülő piacon. De a most kimutatott romló tendencia egyben figyelmeztető jelzés a számtalan gyártó számára, hogy javítaniuk kell a minőségen, vagy olyan extrát kell kínálniuk, ami a riválisoknál nincsen.

Elégedettségi index a kínai autómárkák vásárlói körében
 

A külföldön maguknak nevet szerzett márkák a kínaiaknál is az elégedettségi lista élmezőnyében szerepelnek, a listavezető Zeekr a Geely konszernhez tartozik, s a világ jelenleg legnagyobb hatótávolságot tudó autóival tört ez élre. 

A Changan Automobile-hoz tartozó Deepal neve nem hathat ismerősen nálunk, de nem gyárthatnak rossz autókat, ha a Huawei is partnerükként tekint rájuk, s közösen fejlesztenek elektromos autókat. 

A prémiumkategóriás villanyautókat gyártó Niót már idehaza is ismerik, a cég tavaly szeptemberben avatta fel az európai piacot automata akkumulátorcsere-konténerekkel ellátó gyártóbázisát Biatorbágyon. 

Jó a Tesla is, de a kínai riválisok még jobbak

A dobogóról a New York-i tőzsdén is jegyzett autógyártók szorultak le, így a negyedik Li Auto és az ötödik Xpeng, amely a Volkswagen kínai feltámadását lenne hivatott támogatni egy közös vállalat közbeiktatásával.

A JD Power a nemzetközi márkákkal való elégedettséget is felmérte, ennek alapján érdekesség, hogy a Teslát mind a három kínai dobogós vetélytársa megelőzte – ha nem is sokkal. Az abszolút kategória bajnoka azonban a 794 pontot összeszedő Mercedes-Benz lett, vele szemben értékelhető kifogás alig merült fel a válaszadók körében. 

Daimler’s Q1 profit slides amid production delays at Mercedes factories
--FILE--A Maybach S680 two-tone Mercedes-Benz is on display during the 18th Shanghai International Automobile Industry Exhibition, also known as Auto Shanghai 2019, in Shanghai, China, 17 April 2019. Daimler's first-quarter operating profit fell 16 percent, the company said on April 26, as a one-off gain of 718 million euros ($800 million) failed to offset raw material costs, technology investments and production delays at three Mercedes-Benz factories. Sales of Mercedes-Benz cars fell 7 percent in the first quarter in part due to manufacturing bottlenecks for the A-Class compact car in Mexico, the Mercedes-Benz Van in the US state of South Carolina, and the Mercedes-Benz GLE sport utility vehicle (SUV) in Alabama. (Photo by Gao yuwen / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
A  Maybach a Mercedes csoporton belül is kiemelkedik a tudásával és az árával. 
Fotó: Gao Yuwen / AFP

Az viszont büszkeséggel töltheti el a kínai autóipart, hogy a nyugati autók átlagos „tetszési indexe” 779 pontos, azaz ennél kilenc kínai márka is jobban teljesített 2023-ban. A nyugatiak pedig elgondolkozhatnak azon, hogy a 802-es tavalyi indexről való visszacsúszásban mely tényezők játszhattak szerepet. 

Közlékenyebbek a „középkategóriás” vásárlók

A nyugatiaknál csak a Mercedes-Benz és a Tesla végzett az átlag felett, őket a BMW és a FAW-Volkswagen követi – már a vonal alatt. Az igazsághoz tartozik, hogy a piackutató az alacsony értékesített darabszámuk miatt a Porsche, a Volvo, a Cadillac, az Audi és a Lexus híveit meg sem kérdezte, mennyire voltak elégedettek a vétellel és a szervizszsolgáltatásokkal.

Érdekesség az is, hogy a legkészségesebbek a 27–40 ezer dolláros kategóriában autót vásárlók voltak, 34,5 százalékuk vett részt a JD Power felmérésében. Az ez alatti kategóriában 30,2, az efelettiben pedig 30,6 százalékos volt a kérdőívet kitöltők aránya. 

Az ilyen felmérések rendkívül fontosak a vásárlóközönség navigálásában, a legtöbben ugyanis lázasan böngészik az ilyen-olyan kimutatásokat, iránytűt keresve a választáshoz.