Magyarország sem tudta kivonni magát az elmúlt években az autópiacon látott európai uniós trendekből. A használtautó-forgalom rekordot döntött tavaly idehaza:, 909 ezer használt személygépkocsi cserélt gazdát, és az idei évet is kirobbanó formában kezdte a szektor. Az újautó-piac eközben 13 százalékkal bővült, bár még a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború előtti, 2019-es szintet nem tudta elérni.
Az elmúlt időszak nehezebb gazdasági körülményei miatt a vásárlások eltolódtak a használt piac, és ami még aggasztóbb, a 20, 25, 30 éves gépjárművek irányába. Ez a folyamat azt eredményezte, hogy Európa legtöbb országában tovább emelkedett az autóparkok átlagéletkora. „Csak néhány tagállam, köztük Spanyolország vagy az északi országok számítanak kivételnek” – mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Bruttó műsorában.
Az elektromosautó-piacon néhány éve még úgy tűnt, hogy a lakossági vásárlások állami támogatások nélkül is jelentős felfutás előtt állhatnak. Magyarországon kifejezetten optimisták voltak az előrejelzések azt illetően, hogy a piac szervesen is dinamikusan bővülhet, ezért 2020-ban a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége azt kérte a kormánytól, hogy szüntesse meg a lakossági elektromosautó-vásárlásokat támogató programot.
„Ezt követően azonban a koronavírus-járvány, majd az orosz–ukrán háború nyomán jelentkező energiakrízis drámaian lecsökkentette a keresletet az elektromos autók iránt. Ma már nem kérdés, hogy a gyártók és a vásárlók is állami támogatásra szorulnak” – tette hozzá Gablini Gábor.
A közelmúltban, amikor Magyarország töltötte be az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztségét, a magyar kormány egységes uniós támogatási rendszer bevezetését szorgalmazta az elektromos autózás területén. Ez Gablini Gábor szerint helyes iránynak tekinthető a jövőre nézve is.
A szakértő szerint az idei év második felében termelésbe lépő, több milliárd forint értékű nagy beruházásokkal, a CATL, a BYD vagy a BMW gyáraival a magyar gazdaság mindenképp jól járhat. Bár az elektromosautó-vásárlások visszaesése kockázatot jelenthet, de azt is fontos hozzátenni, hogy például a BYD nemcsak tisztán elektromos, hanem akár plug-in hibrid modellek előállításában is gondolkodhat.
– A magyar és az európai autópiac 2024-es teljesítménye (01:06)
– Állami támogatás nélkül nem állhat talpra az elektromosautó-szektor? (06:45)
– Mit csinál másképp Kína, mint az Európai Unió, az elektromos autózás támogatásában? (16:50)
– CATL, BYD, BMW: hasznot húzhat Magyarország ezekből a beruházásokból? (24:15)
– Feltámadhat idén a lakossági kereslet az elektromos autók iránt? (30:25)
– Benzines kontra elektromos autók (35:12)
A Bruttó legfrissebb epizódját itt meghallgathatják:
A korábbi podcastjeinket itt hallgathatják meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.