Brüsszel és az európai tagállamok kormányai hosszú ideje próbálják fellendíteni az elektromos járművek használatát a lakosság körében, azonban az egyre súlyosabb gazdasági problémák és a blokk iparának összeomlása, valamint az új technológiákhoz szükséges infrastruktúra hiánya miatt az új autók hamarosan teljesen eltűnhetnek a kontinens útjairól – írta a Közlekedésbiztonság.
A Focus hírportál elemzése szerint tavaly már Németországban, Európa legnagyobb autópiacán is kevesebb új autó kelt el, mint használt, az emberek pedig egyre hosszabb ideig tartanak ki régi járműveik mellett, ami miatt az átlagéletkoruk rekordmagasra, 10,3 évre emelkedett.
Ez a trend az egész kontinensen látható, és félő, hogy megfelelő gazdasági és autóipari irányváltás nélkül a helyzet tartós marad.
Az elektromos autók egyik legnagyobb kritikusa, Fritz Indra osztrák mérnök még 2020-ban megjósolta, hogy
Ennek következtében a helyi autóipar szinte teljesen összeomlik, ami tovább ront a helyzeten. Az általában hét-nyolc éves újautó-vásárlási ciklus pedig megszakad, ami akár több évtizedes használathoz is vezethet.
Ez a jóslat Kubáról kapta a nevét, ahol az utcák gyakorlatilag autóskanzenné váltak a 60-as évek óta. Azonban, míg a szigetországban a kommunista tervgazdaság és az USA által bevezetett szankciók vezettek oda, hogy az emberek évtizedekig régi autókkal közlekedtek, addig
ma Európában a politikailag kikényszerített elektromobilitás és a gazdasági bizonytalanságok eredményezik ugyanezt.
Miközben az új autók eladásai visszaestek Németországban, beleértve az elektromos autókét is, a használtautó-piac 2025-ben valószínűleg fellendül. A szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság (KBA) adatai szerint 2024-ben közel 6,5 millió autó cserélt gazdát, ami 7,4 százalékos növekedés az előző évhez képest.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy bár a használtpiac a válság évei után folytatta a fellendülést, még mindig jóval a válság előtti szint alatt van. A 2010-es években a KBA átlagosan még 7,1 millió adásvételt regisztrált.
A 2025-ös évre vonatkozóan feltételezzük, hogy a gazdasági bizonytalanságok és a magánháztartások magas megtakarítási rátája tovább csökkenti az új autók piacát, és tovább táplálja a használtautó-piacot – mondta Thomas Peckruhn, a Német Autókereskedelmi Szövetség alelnöke az Automobilwoche kérdésére. A kereskedők a következő tizenkét hónapban mintegy 6,8 millió új autó forgalomba helyezésére számítanak.
Ez azt jelentheti, hogy a Havanna-effektus valószínűleg idén is jelentős hatással lesz a német járműparkra. A használtautó-piac pedig elsősorban amiatt pörög, mert az embereknek nincs pénzük új autóra.
Európa egy ördögi kör elején áll, amelyből csak a gazdaság fellendítésével, a szigorú szabályozások feloldásával és a belföldi autóipar meggyógyításával lehet kikapaszkodni. Azonban kérdéses, hogy az uniós vezetők képesek lesznek-e – vagy akarnak-e – cselekedni, mielőtt túl késő lesz.
Magyar autópiac: az emberek kétharmada használtat vásárolna
Nő a fogyasztói bizalom, és így a gépjárműpiacon is egyre több ember kezd el nézelődni. A magyarok túlnyomó része azonban használt autót venne, és a legtöbben hárommillió forint alatt keresnek modelleket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.