BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővített repterek, új szövetségek

A magas üzemanyagárak dacára a légitársaságok zöme a következő három-négy évben is a forgalom erősödésére számít, s nem mérsékli beruházásait -- derül ki a napokban nyilvánosságra hozott nemzetközi előrejelzésekből. A privatizációra készülő Malév az átlagos előrejelzéseknél jelentősebb növekedéssel számol.

A Légitársaságok Nemzetközi Szövetsége (IATA) 2004-ig évi átlagban 5,6 százalékos forgalomnövekedést jósol a légi személyszállításban. Különösen az Ázsián belüli járatok számának és kapacitásának bővülése figyelemre méltó, mert jelzi: a térség túlhaladta a három évvel ezelőtti súlyos válságot. Ázsiában az év első hét hónapjának forgalma az IATA-átlag 8,6 százalékával szemben 11 százalékkal nőtt, s feltehetőleg az év további öt hónapjában sem csökken a tempó.



Pierre Jenniot, a szervezet főtitkára elismerte: a két évvel ezelőtti 12-ről az idén 18 százalékra emelkedett üzemanyagköltség erősen lefaragja a légitársaságok nyereségét. Menetrend szerinti járataikon a közel 156 milliárd dolláros bevételből legfeljebb nettó két-három milliárdnyi nyereséget érhetnek el.



A Malév 2000--2003-as előrejelzése szerint utasforgalma mind a négy évben jobban bővül az IATA által előre jelzettnél -- tudtuk meg Kocsi Margittól. A Malév szóvivője elmondta, hogy a légitársaság 2000 első nyolc hónapjában csaknem másfél millió utast szállított menetrend szerinti járatain, 9,5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A menetrend szerinti személyszállításból származó bevételei ebben az időszakban 22,5 százalékkal nőttek az előző év hasonló időszakához képest.



Tavaly 2,191 millió főt szállított, idei terve 2,317 millió. Az IATA az utasforgalom bővülésére vonatkozó előrejelzésében 5,1 százalékos növekedésre számít 2000-re a nemzetközi légi forgalomban, a Malév ugyanezen évre 8,8 százalékot remél. Az IATA-előrejelzés 2001-re 5,1, 2002-re 5,1 és 2003-ra 4,9 százalékos bővülést jelez. A Malévé ugyanezen évekre 9,4, 11 és 12,1 százalékos.



A sokak számára viharfelhőkkel teli esztendőnek vélt 2000. év beruházásai alapján a légitársaságok az elemzőkhöz hasonlóan javuló eredményekre számítanak.



Különösen az ázsiai és dél-csendes-óceáni térségben gyorsult fel a légikikötők korszerűsítése. A szingapúri Changi repülőteret az idén újabb üzleti váróval bővítik, Tokióban és Sydneyben új terminál épül, Sanghajban új szárnyakkal gazdagodik a terminál.



A British Airways (BA) folytatta a két éve kezdett, mintegy 600 millió fontos üzletfejlesztését, a járatátszervezést és a kényelmi beruházásokat. A Lufthansa több németországi repülőtéren, illetve egyes tengerentúli légikikötőkben korszerűsíti termináljait, és több száz millió márkát költ arra, hogy három éven belül harminc százalékra növelje az internetes értékesítés arányát. Nagy erőkkel bővíti hálózatát és az általa is vezetett Star Alliance légi szövetséget, illetve annak infrastruktúráját.



Az Alitaliával és a BA-vel sikertelen fúziós tárgyalásokat folytatott KLM tegnapi adatai szerint erőteljesen, mintegy 45 százalékkal, 301 millió euróra nőtt a cég működési profitja az üzleti év szeptemberrel végződött első felében. Az előző év első felében 207 millió euró volt a működési eredmény. Az Air France is javuló eredményekről számolhat be, noha a cégnek nem tett jót a nyári Concorde-katasztrófa. A vállalat számára rendkívül fontos Franciaországon belüli, továbbá a nemzetközi forgalomba hamarosan a Nantes-ban építendő új nemzetközi repülőtér is bekapcsolódhat. Az Air France arra készül, hogy bővítse az általa vezetett SkyTeam légiszövetség hatókörét, és hamarosan egy újabb európai és ázsiai taggal szaporítsa a csoportosulást.



Tovább szárnyal a légi személyszállítás A magas üzemanyagárak dacára a légitársaságok zöme a következő három-négy évben is a forgalom erősödésére számít, s nem mérsékli beruházásait -- derül ki a napokban nyilvánosságra hozott nemzetközi előrejelzésekből. A privatizációra készülő Malév az átlagos előrejelzéseknél jelentősebb növekedéssel számol. M. N.-- M. K.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.