A jugoszláv válság tartósan ellehetetlenítette a szállító- és szállítmányozócégek helyzetét. A MÁV Rt. máig legnagyobb adósa a jugoszláv vasút (JZ), melynek összes tartozása 19,6 milliárd forint. A cég az elmúlt években komoly erőfeszítéseket tett az adósság behajtására. A kinnlevőségek növekedésének megakadályozása érdekében a MÁV az egyes jugoszláv vonalakon bonyolódó tranzitforgalom bevételének ötven-ötven százalékos megosztásáról kötött megállapodást. A MÁV vezetése bízik abban, hogy a politikai változást követően Jugoszlávia EU-hitelhez jut, s abból lehetőség lesz a vasúti adósság rendezésére is.
A Mahart szempontjából még nem ért véget a jugoszláv válság, hiszen a hajózás szünetel -- mondta lapunknak Szalma Botond vezérigazgató. Ez a társaságnak havi 100-150 millió forint árbevétel-kiesést okoz, ami év végéig összességében mintegy 2,5 milliárd forintot ér el. Ezenkívül elvesztették az al-dunai piacaikat, azokat a közút, illetve a vasút vette át. Visszaszerzésük pedig nehéz, hiszen elvesztésük tíz év alatt másodszor fordult elő.
A Malév Rt. a légtér lezárását követően nem repült Belgrádba -- mondta Bajkó Erika, a légitársaság pr-menedzsere. A két ország közötti légügyi egyezmény azonban érvényben van. A Malévnek kívánatos lenne ismét repülni ezen az útvonalon, hiszen Belgrád a tranzitforgalom szempontjából fontos célpontja lenne a vállatnak. Ehhez azonban a két légitársaságnak -- a Malévnek és JAT-nak -- kereskedelmi megállapodást kell kötnie. A magyar vállalatnak problémát okozhat, hogy nincs rá gépkapacitása.
Míg a háborús időszak a Malévnak kiesést, a Ferihegyi repülőtérnek robbanásszerű forgalomnövekedést jelentett -- tudtuk meg Hangyál Gyulától, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) megbízott főosztályvezetőjétől. A Jugoszláviát elkerülő forgalom fele-fele arányban oszlott meg hazánk és Olaszország között. Az 1991. évi légi forgalom 1992-re megháromszorozódott, mára pedig már négyszerese a háborút megelőzőnek. A mostani politikai változások a horvát--szerb--bosnyák légi forgalom irányítási együttműködésének helyreállását vetítik elő. A visszaállás várhatóan fokozatos lesz, mértéke pedig a következő három évben megegyezik majd az európai légiforgalmi növekedés Magyarországot érintő részével (ami az előrejelzések szerint évi 6-8 százalék).
Aranyi István, a Magyar Külkereskedelmi Szövetség (MKSZ) főtitkára szerint érdemes mielőbb feleleveníteni a hazai vállalatok korábbi közvetlen jugoszláv üzleti kapcsolatait is. Az EU-hitelekből vélhetően elsősorban nyugat-európai multinacionális vállalatok részesednek, de nem kizárólagosan. Magyarország részére előnyt jelent a közös határ, a Vajdaságban élő több százezer magyar aktív közreműködése. A közeljövőben fizetőképes keresletet feltételezve elsősorban az agrárexportnak lesz óriási lehetősége, mert Jugoszláviában alapvető élelmiszerhiány mutatkozik, különösen étolajban és egyes feldolgozott élelmiszerekben.
A hazai cégek készülnek az adósságok rendezésére Tízmilliárdokban mérhető a magyarországi cégek vesztesége, függőben lévő követelése, a jugoszláv háború és a nyomában kialakuló gazdasági válság miatt. A helyzet konszolidálódásával az érintett vállalatok vezetése készül a kapcsolatok felvételére és ahol lehetséges, az adósságok mielőbbi rendezésére -- derül ki az alábbi összeállításból. Munkatársainktól-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.