A fővároson kívüli 21 helyi piac rádióinak hallgatottságát méri a Gallup Intézet. A megyénként ötszáz fős mintában a Kossuth (javarészt középhullámú) adását, a Petőfi, a Bartók, a Danubius, a Sláger és a Juventus Rádió músorát találjuk a 14 éven felüli lakosság körében. (A Juventus két éve már csupán regionális műsorszolgáltatóként üzemel, emiatt az ország nagy részén eleve hátrányban van vetélytársaival.)
Az idei adatok azt mutatják, hogy mindössze három helyen, Békéscsabán, Szekszárdon és a két megye határán lévő Pakson vezet egyértelműen a helyi erő. Igaz, itt meglepetés is éri az elemzőt. Békéscsabán például mindjárt három helyi adó (Alföld, Csaba és Start Rádió) osztotta el egymás közt a vezető helyeket az idei év első három negyedében.
Négy városban (Salgótarján, Győr, Székesfehérvár és Veszprém) a legtöbb korcsoportban a Danubius éri el a hallgatói csoportok (14--49 évesek, 14--17, 18--29, 30--49 évesek) legnagyobb részét, itt az egy-három helyi adó egyelőre nem képes veszélyeztetni a "nagyok" pozícióját. Kilenc városban éles verseny zajlik a leggyakoribbnak tekinthető Danubius--Sláger--helyi csatornák hármasa közt. A két hevesi helységben (Gyöngyös, Eger), Szegeden, Szolnokon, Miskolcon, Kaposváron, Tatabányán, Debrecenben és Kecskeméten kialakult rivalizálás arra mutat, hogy a helyi társaságok gyakran egymástól szívják el a hallgatókat és a reklámbevételeket. Tatabányán és Szolnokon két-két, Miskolcon és Debrecenben ennél is több (közte a Magyar Rádió helyi stúdiója) hallható, s noha ezek együttes hallgatottsága a legnagyobb lenne, az egyes korcsoportokban 16 és 53 százalék részesedést elérő Danubius a kategóriák többségében vezeti a rangsort. Egerben, Kaposvárott, Szegeden, Kecskeméten és Gyöngyösön a helyi rádiók össztábora erősen közelít a vezető országosakéhoz.
Négy olyan várost találunk, ahol a jelenlegi állás szerint a piac 90 százalékát az országos adók viszik el. Pécsett, Szombathelyen, Zalaegerszegen és Nyíregyházán összefogással sem lennének képesek a városban indított rádiók megszorongatni a Danubius, Sláger alkotta duót.
Érdekes képet mutat a közszolgálati kontra kereskedelmi verseny. A vizsgált városok többségében a hallgatói csoportok (14 éven felüliek) körében igen jól áll a Kossuth adó, a rossz minőségű középhullámú adás ellenére megveri vagy megközelíti riválisait. A 30--49 évesek a másik olyan korcsoport, amelyben az átlagot meghaladó a hallgatottsága, valószínűleg a hírszolgáltatás iránti érdeklődés eredményeképpen. Szintén a közrádiót érintő változás a Petőfi területenként olykor ugrásszerű közönséggyarapodása a harmadik negyedévben, nyilvánvalóan az olimpiai helyszíni közvetítéseknek köszönhetően.
A helyi adók az esetek többségében a 18--49 éves, azon belül a 18--29 éves korosztályok körében tudhatják törzsközönségüket. A helyiek között a veszprémi Rádió 1 mutatott jelentős, egyenes vonalú fejlődést: a tavaszi felvásárlás után a fővárosi központú adó a teljes csoportban közel tízszeresére növelte hallgatottságát, a 14--17 évesek közt nulláról 16 százalékra ugrott, a 18--29-es generációban megötszörözte bázisát. (A tulajdonosi kapcsolatot nélkülöző debreceni Rádió 1 nem mutat különösebb fejlődést.)
Danubius-helyi csatornák verseny országszerte Kemény versenyre kényszerítik a helyi rádiók az országos csatornákat, de a mérések tapasztalata az, hogy egynél több adó általában nem képes komolyan rivalizálni a nagy rádiókkal. A Gallup által mért húsz városban -- főként megyeszékhelyeken -- a Danubius a fő vetélytárs. MUNKATÁRSUNKTÓL-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.