Az idei évet a mobiltelefon-gyártók közötti minden eddiginél kiélezettebb piaci verseny jellemezte. Jövőre ez csak fokozódhat, hiszen a második vonalhoz tartozó cégek körében a szakemberek konszolidációra számítanak. Elemzők véleménye szerint a piacvezető finn Nokia 2001-ben megtartja, sőt erősíti pozícióját, a második helyezett Motorolának és a harmadik Ericssonnak viszont nehezebb lesz a helyzete.
Ed Protheroe, az Aberdeen Asset Management vezetője szerint a svéd Ericsson a készüléküzletág nyereségességének visszaállítása érdekében stratégiai szövetségest fog keresni, a részleg felvásárlójaként szóba jöhet például a Panasonic márkát birtokló japán Matsushita.
A következő évben ugyanakkor az új előfizetést vásárlók számának növekedése már lassulhat, ez különösen Európában nehezítheti meg a gyártók helyzetét. A túlkínálattól való félelem, illetve az amerikai és európai uniós gazdasági megtorpanás lenyomhatja a készülékek árát.
Mindez az Ericsson mellett nehéz hónapokat okozhat az amerikai Motorolának is, a Nokia viszont tovább növelheti előnyét. A tengerentúliak már figyelmeztették befektetőiket, hogy a készüléküzletág miatt első negyedéves eredményük elmaradhat a várttól, a svéd cég pedig 2001 első felében nem is számít nyereségre. A Nokia jelenlegi 220 milliárd dolláros piaci tőkeértéke mellett a Motorola csak 42 milliárdot, az Ericsson 94 milliárdot ér.
Mialatt a nehézséggel küszködők átszervezik soraikat, az oldalvizeken előretör a német Siemens, a francia Alcatel és a koreai Samsung. A Siemens már be is jelentette, hogy az eladott készülékek számát tekintve saját adatai szerint átvette a harmadik helyet az Ericssontól. A cég 2002 elejére vár igazi áttörést, amikor a japán Toshibával közösen fejlesztett multimédiás telefonjait piacra dobja.
Igazi csata 2001 végétől indulhat, ekkorra a szolgáltatók üzembe helyezik a nagy sebességű internetezést nyújtó GPRS-hálózataikat, és megkezdik a felkészülést a GSM-korszakot Európában felváltó harmadik generációs, multimédiás időszakra. A mobilinternet lehetőségét a kisebb gyártók is sikerrel lovagolhatják meg, Európa ebben is megőrzi a piacra jellemző mintegy féléves előnyét.
A GPRS elődjének is tekintett WAP eddigi viszonylagos sikertelensége miatt a szakértők óvatosak a mobilinternet fogadtatásában. A lehetőség technikai oldalon 2003-ra széles körben elérhető lesz, hiszen várakozások szerint ekkorra az előfizetőknél lévő készülékek 90 százaléka alkalmas lesz világhálós szörfölésre.
A gyártóknak jövőre mindamellett még olcsó és divatos mobilokkal kell előállniuk, ma ugyanis ez adja a piac kétharmadát. Az új előfizetések növekedésének lassulását ellensúlyozni fogja, hogy az előfizetők a divat szerint gyakrabban cserélik majd készülékeiket. A Nokia és a Motorola egyaránt úgy számol, hogy készülékeiket 2001-ben már 70-80 százalékban modellcsere miatt veszik meg a fogyasztók.
Az idén becslések szerint világszerte 400 millió mobiltelefont adtak el, jövőre ez a szám 550 millióra emelkedhet. A Nokia piaci részesedése ma meghaladja a 30 százalékot, a Motoroláé a 15-öt, Ericssoné a 11-et. A nagy darabszámnak köszönhetően a finn cég várhatóan akkor is nyereséget tud majd termelni, amikor az egyre olcsóbbá váló modellek miatt versenytársai veszteséges működésre kényszerülnek. Amerikai elemzők egyenesen azt jósolják, hogy a Nokia saját árainak végsőkig való leszorításával próbálja meg a vetélytársak ellehetetlenítését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.