Az LRI alaptevékenységei szétválasztását több bizonytalansági tényező is hátráltatja -- mondta lapunknak Vértes Sándor gazdasági igazgatóhelyettes. Egyrészt a kormány döntése óta a szaktárca és az LRI élén is személycserék voltak, másrészt felmerült a cégnél a tulajdonosváltás is, nevezetesen, hogy a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumtól az ÁPV Rt.-hez kerül.
A korábbi elképzelések értelmében a repülőtér-üzemeltetés és a versenyszférában érintett egyéb tevékenységek gazdasági társaságként működnének. Az LRI nagymértékű átalakítása sok feladatot jelent, hiszen a több évtizeden keresztül költségvetési intézményként dolgozó szervezet egy részéből profitorientált gazdasági társaság alakul. A szétválasztáshoz jogszabály-módosítás is szükséges.
Lapunk értesülései szerint az LRI átalakításán a Miniszterelnöki Hivatal és a szaktárca által létrehozott bizottság dolgozik.
Az LRI szervezeti és működési szabályzatának közelmúltban életbe lépett módosítása már a szétválasztás előkészítésének jegyében született -- mondta Vértes Sándor. Ebben már a tervezett átalakításnak megfelelően csoportosították a szervezeti blokkokat. A szakember a légiirányítás és az üzemeltetés szétválasztását szakmailag indokoltnak tartja.
Magyarországon 1973-ig, az LRI létejöttéig a repülőtér a Malévhez tartozott. Akkor a volt szocialista országok közül elsőként nálunk választották szét a légitársaságot és a repülőteret. Ez akkor úttörőnek számított, de mivel Magyarországnak egy nemzetközi légikikötője volt/van, akkor nem merült fel a légi forgalom irányításának leválasztása. Az utóbbi években azonban változott a nemzetközi gyakorlat.
A szétválasztás módja nem az LRI kompetenciája -- mondta Vértes Sándor. A légiforgalmi irányítás és az üzemeltetés elkülönítése történhet egy vagy két lépésben is. A szakember az utóbbi megoldás híve. E szerint az első lépésben választanák le a légiforgalmi irányítást, a másodikban a vagyon sorsa tisztázódna. Az előbbi is több hónapot igényel, mivel közösen használt beredezések, illetve mindkét területen dolgozó emberek vannak. Az átalakítás során pedig biztosítani kell a repülőtér napi üzemeltetését is.
A hét végén a brit felsőház egyetértését adta az ottani légiforgalmi irányítást végző cég állami felügyeletének megszüntetésére. Pierre J. Jeanniot, az IATA vezérigazgatója szerint végső soron az utasok és a légitársaságok nyernek az ügyleten, hiszen a repülésbiztonság feltétlenül nő ezáltal, s a már magántulajdonban lévő légitársaságok így könnyebben tárgyalhatnak a szintén privatizált irányítótársasággal.
Az IATA idei előrejelzése szerint az európai légitársaságok legalább 4 milliárd eurót veszítenek a már-már kaotikus légi forgalom miatt, amit részben az okoz, hogy a többségben állami tulajdonú légiirányítást nem tudják összehangolni a földrészen.
A brit repülőtereken a légiforgalmi irányítás jövő márciustól kerül magánkézbe. Az új tulajdonosnak azonban nagyon szorosan kell együttműködni az állami felügyeleti szervekkel egy úgynevezett public-private-partnership nevű formában, amely szerződésben rögzíti a cég gazdasági és biztonsági felelősségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.