BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Késik az LRI kettéválasztása

Az idén vélhetőleg már nem fejeződik be az LRI légiforgalmi irányítási és repülőtér-üzemeltetési tevékenységének szétválasztása, noha erre december 31-i határidőt jelölt meg a kormány. A késést a cég körüli személyi és tulajdonosváltási bizonytalansággal magyarázzák. Angliában viszont kikerül az állami felügyelet alól az ottani hasonló szervezet, de más EU-országokban még lassú ez a folyamat.

Az LRI alaptevékenységei szétválasztását több bizonytalansági tényező is hátráltatja -- mondta lapunknak Vértes Sándor gazdasági igazgatóhelyettes. Egyrészt a kormány döntése óta a szaktárca és az LRI élén is személycserék voltak, másrészt felmerült a cégnél a tulajdonosváltás is, nevezetesen, hogy a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumtól az ÁPV Rt.-hez kerül.
A korábbi elképzelések értelmében a repülőtér-üzemeltetés és a versenyszférában érintett egyéb tevékenységek gazdasági társaságként működnének. Az LRI nagymértékű átalakítása sok feladatot jelent, hiszen a több évtizeden keresztül költségvetési intézményként dolgozó szervezet egy részéből profitorientált gazdasági társaság alakul. A szétválasztáshoz jogszabály-módosítás is szükséges.
Lapunk értesülései szerint az LRI átalakításán a Miniszterelnöki Hivatal és a szaktárca által létrehozott bizottság dolgozik.
Az LRI szervezeti és működési szabályzatának közelmúltban életbe lépett módosítása már a szétválasztás előkészítésének jegyében született -- mondta Vértes Sándor. Ebben már a tervezett átalakításnak megfelelően csoportosították a szervezeti blokkokat. A szakember a légiirányítás és az üzemeltetés szétválasztását szakmailag indokoltnak tartja.
Magyarországon 1973-ig, az LRI létejöttéig a repülőtér a Malévhez tartozott. Akkor a volt szocialista országok közül elsőként nálunk választották szét a légitársaságot és a repülőteret. Ez akkor úttörőnek számított, de mivel Magyarországnak egy nemzetközi légikikötője volt/van, akkor nem merült fel a légi forgalom irányításának leválasztása. Az utóbbi években azonban változott a nemzetközi gyakorlat.
A szétválasztás módja nem az LRI kompetenciája -- mondta Vértes Sándor. A légiforgalmi irányítás és az üzemeltetés elkülönítése történhet egy vagy két lépésben is. A szakember az utóbbi megoldás híve. E szerint az első lépésben választanák le a légiforgalmi irányítást, a másodikban a vagyon sorsa tisztázódna. Az előbbi is több hónapot igényel, mivel közösen használt beredezések, illetve mindkét területen dolgozó emberek vannak. Az átalakítás során pedig biztosítani kell a repülőtér napi üzemeltetését is.
A hét végén a brit felsőház egyetértését adta az ottani légiforgalmi irányítást végző cég állami felügyeletének megszüntetésére. Pierre J. Jeanniot, az IATA vezérigazgatója szerint végső soron az utasok és a légitársaságok nyernek az ügyleten, hiszen a repülésbiztonság feltétlenül nő ezáltal, s a már magántulajdonban lévő légitársaságok így könnyebben tárgyalhatnak a szintén privatizált irányítótársasággal.
Az IATA idei előrejelzése szerint az európai légitársaságok legalább 4 milliárd eurót veszítenek a már-már kaotikus légi forgalom miatt, amit részben az okoz, hogy a többségben állami tulajdonú légiirányítást nem tudják összehangolni a földrészen.
A brit repülőtereken a légiforgalmi irányítás jövő márciustól kerül magánkézbe. Az új tulajdonosnak azonban nagyon szorosan kell együttműködni az állami felügyeleti szervekkel egy úgynevezett public-private-partnership nevű formában, amely szerződésben rögzíti a cég gazdasági és biztonsági felelősségét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.